[metaslider id=”18918″]
Gillette testar ett nytt koncept för att leverera rakupplevelser till män. Tillsammans med 3d-skrivartillverkaren Formlabs startar de konceptet The Razor Maker – 3d-utskrivna och personaliserade handtag för rakhyvlar.
Personaliserade produkter som tas fram med additiv tillverkning visar sig bli allt vanligare. Nu testar även Gillette att använda sig av tekniken för att skapa nya upplevelser för sina kunder.
Kunden skapar sitt handtag via Gillettes hemsida, där 48 mönster finns att få i olika färger. Därefter kan kunden lägga till en text på handtaget innan det skickas in till Gillette för att skrivas ut på deras huvudkontor i Boston. Där använder företaget SLA-skrivaren Formlabs Form 2 för att 3d-printa beställningen. Efter 2-3 veckor levereras rakhyveln med det egendesignade handtaget till kunden.
– Historiskt sett har 3d-utskrift använts i utvecklings- eller tillverkningsprocesserna för de flesta produkter som människor interagerar med varje dag. Men konsumenterna har haft en liten interaktion med den additiva tekniken själv. Vi är stolta över att vara samarbetspartner med Gillette. De nya anpassade rakhyvlarna är nästa steg för att få 3d-utskrivna produkter direkt i händerna på konsumenterna, säger Dávid Lakatos, produktchef för Formlabs.
Beroende på val av färg kostar rakhyveln mellan 19 och 45 amerikanska dollar.