Gillette erbjuder personlig design

 

Gillette testar ett nytt koncept för att leverera rakupplevelser till män. Tillsammans med 3d-skrivartillverkaren Formlabs startar de konceptet The Razor Maker – 3d-utskrivna och personaliserade handtag för rakhyvlar.

Personaliserade produkter som tas fram med additiv tillverkning visar sig bli allt vanligare. Nu testar även Gillette att använda sig av tekniken för att skapa nya upplevelser för sina kunder.

Kunden skapar sitt handtag via Gillettes hemsida, där 48 mönster finns att få i olika färger. Därefter kan kunden lägga till en text på handtaget innan det skickas in till Gillette för att skrivas ut på deras huvudkontor i Boston. Där använder företaget SLA-skrivaren Formlabs Form 2 för att 3d-printa beställningen. Efter 2-3 veckor levereras rakhyveln med det egendesignade handtaget till kunden.

– Historiskt sett har 3d-utskrift använts i utvecklings- eller tillverkningsprocesserna för de flesta produkter som människor interagerar med varje dag. Men konsumenterna har haft en liten interaktion med den additiva tekniken själv. Vi är stolta över att vara samarbetspartner med Gillette. De nya anpassade rakhyvlarna är nästa steg för att få 3d-utskrivna produkter direkt i händerna på konsumenterna, säger Dávid Lakatos, produktchef för Formlabs.

Beroende på val av färg kostar rakhyveln mellan 19 och 45 amerikanska dollar.

Publicerat av: 

Dela artikeln

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.


Strondl: ”Potentialen är betydligt större”

I dag står Sverige för 25 procent av den globala marknaden för metallpulver som används för additiv tillverkning. Men endast få delar är i produktion hittills och potentialen är betydligt större, menar Annika Strondl från forskningsinstitutet Swerim.

Publicerat av: 

Hp öppnar utvecklingscenter

Tre fotbollsplaner. Så stort är Hp:s nya utvecklingscenter för additiv tillverkning. Här ska bland annat deras senaste satsning på 3d-skrivare för industrin få frodas.

Publicerat av: 

Ikea satsar vidare på 3d-print

Inför Ikeas event Democratic Design Days, presenterade företaget sin syn på hållbarhet. På listan fanns bland annat 3d-print som en punkt. Nyligen släppte de även nyheten om tre nya additivt tillverkade produkter…

Publicerat av: 

Artec 3D utökar med ny programvara

Artec 3D släpper en uppgradering av sitt 3d-skanningsprogram Studio 13. Det nya programmet kommer med en rad nya funktioner som ska förbättra databearbetning för användaren.

Publicerat av: 

Tryckmässa tar grepp om additiv tillverkning

Tryckmässan Drupa i Düsseldorf den 16–26 juni 2020, får ett speciellt konferensprogram om additiv tillverkning. – Additiv design och tillverkning skapar kreativitet inom flera industrier, säger Rainer Gebhardt, projektledare på VDMA Additive Manufacturing Association.

Publicerat av: 

Desktop Metal och Indo-MIM växlar upp

Desktop Metal ingår partnerskap med indiska Indo-MIM. Enligt Desktop Metals vd och medgrundare Ric Fulop, kommer samarbetet ge deras kunder möjlighet att gå från prototyper till fullskalig produktion av metalldelar.

Publicerat av: 

De spikar avtal om filament

Addexport, som nyligen adderade 3d-skrivare från Tractus 3D i sin produktportfölj, spikar nu ett kontrakt med en holländsk materialtillverkare.

Publicerat av: 

Sandvik 3d-printar med diamant

Sandvik har använt additiv tillverkning för att 3d-printa i diamantkomposit. Enligt koncernen kan det komma att revolutionera hur industrin använder det svåraste naturmaterialet på jorden.

Publicerat av: