Elmia sätter fokus på fordon

Dr Sascha Peters är en återkommande talare inom material och teknikutveckling på Elmia Subcontractor.

Fordonsindustrin anammar additiv tillverkning på nya sätt. –Fordonstillverkare har på senare tid börjat arbeta med att förändra hela bilens konstruktion, menar Dr Sascha Peters från material- och teknikföretaget Haute Innovation.

– Hållbara material och 3d-utskrifter tar allt mer plats inom fordonsindustrin. Det handlar inte längre om innovativa specialfordon utan på en bredare front i tillverkningsprocessen. Vi ser den här utvecklingen framförallt inom fordonsindustrin, men även inom andra områden, säger Dr Sascha Peters, grundare av tyska material- och teknikföretaget Haute Innovation.

Det främsta användningsområdet av additiv tillverkning inom fordonsindustrin har tidigare varit prototyper, konceptbilar och individuella specialdelar. Enligt Peters har fordonstillverkare på senare tid börjat arbeta med att förändra hela bilens konstruktion. Framförallt använder sig fler tillverkare av additiv tillverkning för serieproduktion av reservdelar.

– Vad som händer är inte en revolution, utan snarare en stabil steg-för-steg utveckling, som alltid rör sig framåt, avslutar Dr Sascha Peters.

Under Elmia kommer Haute Innovation att visa upp ett flertal exempel på denna utveckling som går att se i mässans del som heter Subcontractor InnoDex. Här kommer det enligt Elmia att visas material, innovativa tekniker och kreativa processer för industrin produktutvecklare, konstruktörer och designer.

Elmia Subcontractor är en underleverantörsmässa för tillverkningsindustrin som äger rum mellan 13-16 november i Jönköping. Här kommer även flera aktörer inom additiv tillverkning ställa ut maskiner, material och provutskrifter.

Källa: Elmia Subcontractor

Publicerat av: 

Dela artikeln

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.


Mässa tacklar frågan om driftstopp

Underhållsmässan i Göteborg ska ta grepp om två tekniker som kan minska risken för oplanerade driftstopp är sensorteknik och additiv tillverkning. – Det här är tekniker som utvecklas i snabb takt, säger Sten Farre, forskningsingenjör på Rise.

Publicerat av: 

Ford 3d-printar säkra muttrar

Med hjälp av 3d-skrivartillverkaren EOS har biljätten Ford hittat en lösning för att tillverka unika fälgmuttrar. Förhoppningen är att minska antal stölder av fälgar.

Publicerat av: 

Addema: ”Vi fortsätter expandera”

Den Jönköpingsbaserade servicebyrån Addema planerar att fortsätta expandera under 2020, likt tidigare år. – Vi ser att 2020 har börjat väldigt bra, säger Claes Sjödahl på Addema.

Publicerat av: 

Miljövänlig kajak 3d-printas på båtmässa

Melker of Sweden ska 3d-printa en kajak av kaffesäckar på Båtmässan i Göteborg, den 5 februari. – Vi vill förstås inspirera till ett mer hållbart sätt att tillverka den här typen av produkter, säger Pelle Stafshede, grundare av Melker of Sweden.

Publicerat av: 

Coronavirus stoppar mässa

Efter att Coronaviruset i Kina utbrutit skjuter man nu fram tiden för en asiatisk mässa för verktyg, bearbetningsmaskiner och additiv tillverkning.

Publicerat av: 

Rapport visar positiva procent

En ny rapport från analysföretaget Dimension research visar en ljus framtid för additiv tillverkning. Dock råder det en viss frustration kring materialkostnader och tillgänglighet…

Publicerat av: 

Sjukhus säkrar operation med 3d-print

Skånes universitetssjukhus 3d-printar modeller för att bland annat förbereda sig inför svåra operationer. — Målet är att vi framöver ska kunna skriva ut implantat som kan opereras in i kroppen, säger Einar Heiberg, forskare i klinisk fysiologi vid Skånes universitetssjukhus och Lunds universitet. 

Publicerat av: 

Mimaki stärker med ny drivrutin

Mimaki börjar erbjuda sina skrivaranvändare den universala drivrutinen Cuttlefish. – Kombinationen av 3DUJ-553 och Cuttlefish kommer att bredda möjligheterna att 3d-printa i fullfärg, säger Mimakis chef för 3d-projektforskning och utveckling i Masakatsu, Okawa.

Publicerat av: