Fordonsindustrin anammar additiv tillverkning på nya sätt. –Fordonstillverkare har på senare tid börjat arbeta med att förändra hela bilens konstruktion, menar Dr Sascha Peters från material- och teknikföretaget Haute Innovation.
– Hållbara material och 3d-utskrifter tar allt mer plats inom fordonsindustrin. Det handlar inte längre om innovativa specialfordon utan på en bredare front i tillverkningsprocessen. Vi ser den här utvecklingen framförallt inom fordonsindustrin, men även inom andra områden, säger Dr Sascha Peters, grundare av tyska material- och teknikföretaget Haute Innovation.
Det främsta användningsområdet av additiv tillverkning inom fordonsindustrin har tidigare varit prototyper, konceptbilar och individuella specialdelar. Enligt Peters har fordonstillverkare på senare tid börjat arbeta med att förändra hela bilens konstruktion. Framförallt använder sig fler tillverkare av additiv tillverkning för serieproduktion av reservdelar.
– Vad som händer är inte en revolution, utan snarare en stabil steg-för-steg utveckling, som alltid rör sig framåt, avslutar Dr Sascha Peters.
Under Elmia kommer Haute Innovation att visa upp ett flertal exempel på denna utveckling som går att se i mässans del som heter Subcontractor InnoDex. Här kommer det enligt Elmia att visas material, innovativa tekniker och kreativa processer för industrin produktutvecklare, konstruktörer och designer.
Elmia Subcontractor är en underleverantörsmässa för tillverkningsindustrin som äger rum mellan 13-16 november i Jönköping. Här kommer även flera aktörer inom additiv tillverkning ställa ut maskiner, material och provutskrifter.
Källa: Elmia Subcontractor