Tre trender som kan dominera under 2019

Colin Elkins från IFS, en global leverantör av affärssystem.

Colin Elkins, globalt ansvarig för lösningar till tillverkningsindustrin på IFS, sätter ord på tre trender som kommer att prägla tillverkningsindustrin under 2019.

Först på listan är NFC (närfältskommunikation) och smarta etiketter, som enligt Colin kommer revolutionera inom produktinformation. Zion Market Research förutspår också en årlig tillväxt för smarta etiketter på 17,6 procent under perioden 2018-2024.

– Under 2019 kommer varor och etiketter allt oftare att att vara försedda med NFC-chip. NFC och de närbesläktade smarta etiketterna krattar manegen för kontantlös handel, samt ger bättre möjligheter för dataanalys och spårbarhet, säger Colin Elkins.

Näst på tur i listan är utveckling av bioplaster och enklare miljömärkning.

– I oktober fattades ett EU-beslut om förbud mot flera typer av engångsprodukter, till exempel vissa sugrör. Detta kommer att innebära två saker för tillverkningsindustrin. För det första vilka typer av förpackningsmaterial som kan användas, och för det andra hur materialet ska kategoriseras.

Enligt Elkins kommer den globala marknaden för bioplaster uppskattas växa från 253 miljarder kronor till 2,7 biljoner kronor inom tio år. Detta kommer kräva nya begrepp för att kategorisera material. Begrepp som nedbrytningsbar, kompost, återvinning med flera kan vara förvirrande. Därför behövs det jobbas med att skapa bättre definitioner.

Den tredje trenden är att det kommer ställas högre krav på att företag kan redovisa vilka råvaror som används och hur deras tillverkning går till. Detta styrks bland annat av en uppsjö studier som visat att yngre konsumenter är beredda att betala mer för hållbara produkter. 

– På sikt kan man räkna med att priserna för hållbara produkter sjunker, i takt med att försäljningen ökar. Kontentan är att alla vinner, i alla led, från råvaruleverantörer, till konsumenter, avslutar Colin Elkins.

Tags: , ,
Publicerat av: 

Dela artikeln

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.


Så sparar PIAB tid med 3d-printing

PIAB, ett företag inom automation och vakuumteknik vill bli den globala ledaren inom robotiserade grip- och förflyttningslösningar. Som ett steg på vägen, har deras produktionsingenjör Anders Holm utbildat sig till 3d-printingspecialist.

Publicerat av: 

Mimaki breddar portföljen

Den japanska skrivartillverkaren Mimaki lanserade sin första 3d-skrivare i slutet av 2017. En maskin baserad på en inkjet-teknik. Nu är det dags för företaget att lansera ytterligare en maskin, denna gången i skrivbordsmodell.

Publicerat av: 

GKN ser miljöfördelar med framsteg inom rymdindustrin

Utvecklingen inom rymdindustrin går framåt i raketfart, inte minst när det kommer till användningen av 3d-printing för tillverkning av nya delar. GKN Aerospace i Trollhättan, som 3d-printar raketturbiner, ser tydliga samhällsfördelar med den snabba utvecklingen. 

Publicerat av: 

USA:s flotta använder 3d-skrivare

Den amerikanska armén och flottan använder sig av additiv tillverkning för att få fart på verksamheten. Under 28 månader kommer USS hangarfartyg, George HW Bush CVN 77, att uppgraderas med både konventionella och 3d-utskrivna delar. 

Publicerat av: 

3d-print i Oscarsbelönad film

Det är inte många som kan ha undgått den berömda Oscarsgalan, där det gångna årets bästa prestationer inom film prisas. När galan gick av stapeln den 24 februari kan det ha varit extra många 3d-entusiaster som höll tummarna för en viss nominerad film.

Publicerat av: 

Massivit lanserar ny jätte

3d-skrivartillverkaren av storformatsskrivare Massivit lanserar en ny skrivare. Massivit 1800 Pro är en uppgraderad version av deras tidigare Massivit 1800.

Publicerat av: