[metaslider id=”19815″]
Tata Steel och svenska designbyrån Grow tog hem pris i designtävlingen Dieline Awards. Bakom produkten låg ett gediget arbete med framställning av prototyper genom additiv tillverkning. – Med 3d-print kan man komma väldigt nära hur den riktiga produkten kommer se ut på detaljnivå, säger Kim Onchoi-Stenmark från designbyrån Grow.
Outstanding Achievement Award – så heter priset som Tata Steel och designbyrån Grow kammade hem under Dieline Awards 2018. Förpackningskonceptet som Grow tagit fram bygger på Tata Steels polymerbelagda förpackningsstål Protact. Tävlingsbidragen innehöll konservburkar för majs, haricots verts och svart tryffel och har utformats med återanvändning i åtanke. Bakom designen står byrån Grow som arbetat med 3d-teknik för att ta fram olika sorters konserver där förpackningarna präglats med unika mönster och tryck.
Så gick arbetet till
Teamet tog fram prototyper i två omgångar. Första gången för att säkerställa formen, och andra gången för att skapa verklighetstrogna prototyper med rätt finish.
– Processen att göra prototyper ser olika ut beroende på projekt. I detta fall skulle vi göra prototyper som skulle visa Protacts unika egenskaper. Att göra verktyg för laminerat stål kan bli kostsamt, att börja med att göra prototyper av plast hjälper för att visa visionen av vad Protact kan se ut, berättar Kim Onchoi-Stenmark som är industriell designer på designbyrån Grow och utvecklar:
– De verklighetstrogna modellerna skrevs ut i tre delar, lackas, limmas ihop, poleras och för att till sist sätta fast etiketter så att alla detaljer är med.
Enligt Kim Onchoi-Stenmark är fördelen med att använda additiv teknik möjligheten att komma nära hur den riktiga produkten kommer se ut på detaljnivå.
– Trots att vi har gjort en CAD på produkten och kan vrida och vända på den på en skärm, så är det inte alls samma sak som att faktiskt hålla i en fysisk modell. 3d-utskriften är också viktig för processen med beställaren och varumärket. De vill att känslan av varumärket kommer fram i hur förpackningen ser ut och känns, och hur den kommer att se ut i olika miljöer, och för det behöver vi arbeta med olika prototyper. Vi gör prototyper för att se proportioner, storlek och detaljer. Hur känns förpackningen när du håller i den? Uttrycker den det vi vill att den skall kommunicera?
Genom att ta fram prototyper är det även lättare för alla involverade i processen att se, förstå och uppleva, menar Kim.
– Det underlättar det iterativa arbetet då det blir mer konkret exakt vad som skall modifieras både funktions -och formmässigt när vi gör prototyper. Därför vill med största utsträckning göra prototyper så mycket som möjligt och alltid tidigt i processerna där vi alltid börjar med enklare handskisser. Om en design skall bli en fysisk produkt i slutändan är det alltid givande i designprocessen att göra prototyper. För oss är prototyper en självklarhet i vår designprocess.