Rekordstor 3d-printad motordel

F-150 Hoonitruck.

Ingenjörer från Ford har tillsammans med RWTH Aachen Digital Additive Production Institute byggt en rekordstor motordel för en av Fords pick-up modeller: F-150 Hoonitruck.

Tillsammans har ingenjörer från Ford i USA och ett team av Fords forskningsingenjörer i Europa utformat och gjort simuleringar av en 3d-printad motordel. I samarbete med tyska RWTH Aachen Digital Additive Production Institute, byggde sedan teamet en plenumkammare, var uppgift är att leverera luft från turboladdarna till motorns cylindrar.

– Plenumkammaren har en komplex, nät-liknande struktur som inte kunde tillverkas med traditionella metoder. Det slutade med att vi upplöste stödsystemen i syra, säger Raphael Koch som är ingenjör på Ford Europes avdelning för avancerade material och processer.

Plenumkammaren.

Utskriften av plenumkammaren tog nästan fem dagar att skapa och väger sex kilo. Teamet har använt 3d-skrivare, delvis för att göra designprocessen mer flexibel, men också för att minska vikten på delen. Ford använder i vanliga fall 3d-tekniken för att påskynda sin utveckling av nya bilar och för att försöka göra produktionen mer kostnadseffektiv.

I flera av Fords modeller återfinns 3d-printing, bland annat i Ford Ranger och Ford Mustang. Här kan du se trucken när den körs av den amerikanska rallyföraren Kenneth ”Ken” Block.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.


Kopieringsjätte tar sig an 3d-utskrift

Företaget Xerox, tillverkare av kopieringsmaskiner, köper upp 3d-skrivarföretaget Vader Systems. Planen är att under de kommande tre åren få en allt större del av den omsättning som tillverkningsindustrin står för i dag. 

Publicerat av: 

Så kan svenska satsningar nå nya höjder

Alfred Nobel Science Park beviljas 3,7 miljoner kronor för att driva projektet ACES, Additive Coordination in East Central Sweden. Målet är att knyta samman de olika satsningarna inom additiv tillverkning. – Alla satsningar, var och en för sig, är för små för att kunna konkurrera internationellt, säger Mikael Melitshenko från Alfred Nobel Science Park. 

Publicerat av: 

Hybridskrivare kan bana väg för byggindustrin

EU-finansierat projekt presenterar en hybridskrivare för flyg- och byggindustrin. – Att minska kostnaderna, förbättra effektiviteten och produktionsflexibiliteten är kärnan för att förbättra Europas industriella konkurrenskraft, skriver projektpartnern Autodesk i ett pressmeddelande. 

Publicerat av: 

Så ska de stoppa vapenfiler på nätet

Nu tar den ideella organisationen Non-Violence ställning mot nedladdningsbara filer av vapen som kan tillverkas med en 3d-skrivare. En student vid Xenter fick uppdraget att bidra med CAD-fil av modernt konstverk.  

Publicerat av: 

Carbon utvidgar produktportföljen

Carbon lanserar sin nya 3d-skrivare L1 genom att sätta en 3d-utskriven amerikansk fotbollshjälm i fokus. Den nya skrivaren kan tillverka fem gånger så stora objekt som Carbons tidigare 3d-skrivare.

Publicerat av: 

Fräsen står stark i dentalbranschen

När 3d-printing i dess additiva form har blivit något av en ”hype”, är det lätt att tro att den subtraktiva metoden hamnar i skymundan. Claus Larsen, nordisk försäljningschef på Roland DG, ser å andra sidan ett växande intresse för fräsmaskiner inom ett antal områden.

Publicerat av: 

Nu slipper vakterna bränna sina öron

Efter femhundra år av brända öron på grund av sommarvärmen, och vikten av två kilo tunga metallhjälmar som vilar på huvudet, står Vatikanens schweizergarde nu inför ljusare tider tack vare nya 3d-utskrivna hjälmar.

Publicerat av: 

CELLINK beviljas miljonbelopp

Den svenska bioskrivartillverkaren Cellink har tillsammans med sin partner ACTA, Academisch Centrum Tandheelkunde Amsterdam, beviljats 10 miljoner kronor för Eu-projektet FUNC. 

Publicerat av: 

Tractus3D släpper ny PEEK-printer

Tractus3D lanserar en ny 3d-skrivare för PEEK-material. – T850P är perfekt för att producera starka och lätta föremål som tillverkats med PEEK, säger Maurits Blok, kommersiell chef på Tractus3D.

Publicerat av: 

SJ använder 3d-print för reservdelar

Nu kan du spana in 3d-printade prylar på SJs tåg. Företaget satsar nämligen stort på att tillverka reservdelar genom tekniken. – Vi kommer successivt att tillverka allt fler reservdelar med hjälp av 3d-printing, säger Anders Gustafsson, chef för stora projekt på SJs division Fordon.

Publicerat av: