Ingenjörer från Ford har tillsammans med RWTH Aachen Digital Additive Production Institute byggt en rekordstor motordel för en av Fords pick-up modeller: F-150 Hoonitruck.
Tillsammans har ingenjörer från Ford i USA och ett team av Fords forskningsingenjörer i Europa utformat och gjort simuleringar av en 3d-printad motordel. I samarbete med tyska RWTH Aachen Digital Additive Production Institute, byggde sedan teamet en plenumkammare, var uppgift är att leverera luft från turboladdarna till motorns cylindrar.
– Plenumkammaren har en komplex, nät-liknande struktur som inte kunde tillverkas med traditionella metoder. Det slutade med att vi upplöste stödsystemen i syra, säger Raphael Koch som är ingenjör på Ford Europes avdelning för avancerade material och processer.
Utskriften av plenumkammaren tog nästan fem dagar att skapa och väger sex kilo. Teamet har använt 3d-skrivare, delvis för att göra designprocessen mer flexibel, men också för att minska vikten på delen. Ford använder i vanliga fall 3d-tekniken för att påskynda sin utveckling av nya bilar och för att försöka göra produktionen mer kostnadseffektiv.
I flera av Fords modeller återfinns 3d-printing, bland annat i Ford Ranger och Ford Mustang. Här kan du se trucken när den körs av den amerikanska rallyföraren Kenneth ”Ken” Block.