Hybridskrivare ska minska kostnader

 

EU-finansierat projekt presenterar en hybridskrivare för flyg- och byggindustrin. – Att minska kostnaderna, förbättra effektiviteten och produktionsflexibiliteten är kärnan för att förbättra Europas industriella konkurrenskraft, skriver projektpartnern Autodesk i ett pressmeddelande. 

Tio partners från sex olika länder har i Spanien byggt en hybrid 3d-skrivare för stora och komplexa metalldelar. Den består av robotarmar som arbetar additivt och bygger upp objektet, samt en fräsmaskin som arbetar subtraktivt och avlägsnar orenheter samt eventuella stödstrukturer. Maskinen kommer till en början användas för att producera delar för flyg- och byggindustrin, till exempel flygplanspaneler, vindturbiner och balkstrukturer.

Projektet som går under namnet LASIMM (large additive subtractive integrated modular machine), är finansierat av EU:s innovationsprogram Horizon 2020. De tio partners som står bakom projektet består av företag, forskningsinstitut och universitet från olika länder (se specifika företag i videon nedan).

 

CAD-modell över hybridskrivaren som är 14 x 11 x 5 meter. Maskinen kommer att kunna tillverka metalldelar och konstruktioner som är 6 meter med 2 meter i diameter, med en vikt på upp till 2000 kilo.

Minskade kostnader och ledtider

Med den nya maskinen räknar man med att kunna reducera både kostnader och ledtiden från produkt till marknad (time to market) med 20 procent, skriver en av projektets partners Autodesk i ett pressmeddelande. Den modulära maskinen banar även väg för ett skifte inom 3d-tillverkning och processen ”från-CAD-till-produktion”.

– Medan 3d-utskrift för konsumenter och tillverkare har fått stor uppmärksamhet, är det inom industrin och byggindustrin som denna teknik kan få sin mest betydelsefulla och bestående effekt, säger Eurico Assuncao, projektkoordinator i LASIMM och fortsätter:

– Användningen har nu nått en tippunkt med tillverkning och montering av en av världens största hybrida tillverkningsmaskin. En teknisk prestation som kommer att bana väg för att hela byggnadsinfrastrukturen ska kunna 3d-printas framöver.

Videon är från projektets start och visar CAD-modellen av 3d-skrivaren:

 

Foto: Loxin  

Publicerat av: 

Dela artikeln

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.


Xerox överväger förvärv av HP

Xerox överväger ett förvärv av rivalen HP, rapporterar Wall Street Journal. Även om affären hittills bara är spekulationer beskriver tidningen den som ett drag som kommer ”förena två bleknande teknikstjärnor”. 

Publicerat av: 

PET-flaskor omvandlas till
flygverktyg

Varje år omhändertas flera ton plastflaskor från flygplatsen Amsterdam Airport Schiphol. Nu börjar flygbolaget KLM Royal Dutch Airlines återvinna PET-flaskorna för att 3d-printa verktyg som kan användas vid reparation och underhåll av flygplanen.

Publicerat av: 

3d-printing växer inom
oljeindustrin

I en rapport från konsultbolaget GlobalData väntas oljeindustrin omsätta runt 60 miljarder kronor år 2030. Enligt rapporten är utvecklingen av 3d-printing av metall en nyckel till industrins framgång.

Publicerat av: 

Prototal köper upp Acron Formservice

Den Anderstorpsbaserade servicebyrån Acron köps upp av Prototal. – Förvärvet av Acron kompletterar våra satsningar inom additiv tillverkning i Jönköping och i Ystad, säger Henrik Lundell, vd på Prototal.

Publicerat av: 

De lanserar fiberskrivare

Desktop Metal släpper en ny 3d-skrivare för utskrifter i fiberkomposit. Denna gång handlar det om skrivbordsmodellen Fiber, där företaget har integrerat en mikro-AFP-teknik med lager-på-lager tekniken FFF. 

Publicerat av: 

De breddar materialutbudet

Skrivartillverkaren Stratasys lanserar två nya material, det nylon-baserade termoplasten Diran 410MF07 och den PEKK-baserade termoplasten Antero 840CN03.

Publicerat av: