Hybridskrivare ska minska kostnader

 

EU-finansierat projekt presenterar en hybridskrivare för flyg- och byggindustrin. – Att minska kostnaderna, förbättra effektiviteten och produktionsflexibiliteten är kärnan för att förbättra Europas industriella konkurrenskraft, skriver projektpartnern Autodesk i ett pressmeddelande. 

Tio partners från sex olika länder har i Spanien byggt en hybrid 3d-skrivare för stora och komplexa metalldelar. Den består av robotarmar som arbetar additivt och bygger upp objektet, samt en fräsmaskin som arbetar subtraktivt och avlägsnar orenheter samt eventuella stödstrukturer. Maskinen kommer till en början användas för att producera delar för flyg- och byggindustrin, till exempel flygplanspaneler, vindturbiner och balkstrukturer.

Projektet som går under namnet LASIMM (large additive subtractive integrated modular machine), är finansierat av EU:s innovationsprogram Horizon 2020. De tio partners som står bakom projektet består av företag, forskningsinstitut och universitet från olika länder (se specifika företag i videon nedan).

 

CAD-modell över hybridskrivaren som är 14 x 11 x 5 meter. Maskinen kommer att kunna tillverka metalldelar och konstruktioner som är 6 meter med 2 meter i diameter, med en vikt på upp till 2000 kilo.

Minskade kostnader och ledtider

Med den nya maskinen räknar man med att kunna reducera både kostnader och ledtiden från produkt till marknad (time to market) med 20 procent, skriver en av projektets partners Autodesk i ett pressmeddelande. Den modulära maskinen banar även väg för ett skifte inom 3d-tillverkning och processen ”från-CAD-till-produktion”.

– Medan 3d-utskrift för konsumenter och tillverkare har fått stor uppmärksamhet, är det inom industrin och byggindustrin som denna teknik kan få sin mest betydelsefulla och bestående effekt, säger Eurico Assuncao, projektkoordinator i LASIMM och fortsätter:

– Användningen har nu nått en tippunkt med tillverkning och montering av en av världens största hybrida tillverkningsmaskin. En teknisk prestation som kommer att bana väg för att hela byggnadsinfrastrukturen ska kunna 3d-printas framöver.

Videon är från projektets start och visar CAD-modellen av 3d-skrivaren:

 

Foto: Loxin  

Publicerat av: 

Dela artikeln

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.


Formnext 2020 ska trotsa coronavirus

Den stora Formnext-mässan för additiv tillverkning i Frankfurt ska hållas den 10–13 november enligt plan. – Vi är fortfarande övertygade om det unika värdet och fördelarna med en fysisk mässa, säger Sascha F. Wenzler, vice vd för Formnext, Mesago Messe Frankfurt GmbH. 

Publicerat av: 

Forskar för klimatsmarta flygmotorer

Tahira Raza har undersökt hur man kan göra flyg- och rymdmotorer mer klimatsmarta genom att studera svetsbarheten i additivt tillverkade delar. – En avgörande faktor är hur materialet påverkas när man svetsar i det, säger Tahira Raza. 

Publicerat av: 

De sätter detaljer i fokus

Protolabs lanserar ett nytt material för detaljrika prototypdelar – Microfine Grey. Enligt företaget kan det bidra till att utvecklingstiden av nya komponenter kan minska avsevärt. 

Publicerat av: 

Dyemansion släpper färgglad palett

Dyemansion släpper 17 nya färger för gråa delar, 3d-printade med HP Multi Jet Fusion i materialet PA12. – Antalet HP-system växer på marknaden och våra kunders efterfrågan på livliga färger för deras gråa delar har varit stor, säger Kai Witter, Chief customer officer på Dyemansion.

Publicerat av: 

Metallutskrifter minskar inom flygindustrin

GE, General Electric, säger upp 13 000 anställda i sin tillverkning av flygmotorer samtidigt som efterfrågan på 3d-printade metalldelar minskar. Detta kan komma att påverka företagets leverantörer och underleverantörer. 

Publicerat av: 

Skänker visir till äldrevården

Medarbetare på Högskolan i Skövde tillverkar skyddsvisir till äldrevården. – De fungerar bra i avsaknad av andra visir, säger Niklas Land, doktorand på Institutionen för ingenjörsvetenskap.

Publicerat av: 

De tillverkar steriliserbara visir

Protolabs har hjälpt Michelin att ta fram steriliserbara ansiktsvisir för sjukvården.
– Bandet, visiret och den nedre förstärkningen är alla tillverkade i polykarbonat. Skärmarna kan därför steriliseras utan att skadas, säger Frédéric Pialot, Senior Fellow Processer på Michelin.

Publicerat av: