Hybridskrivare ska minska kostnader

 

EU-finansierat projekt presenterar en hybridskrivare för flyg- och byggindustrin. – Att minska kostnaderna, förbättra effektiviteten och produktionsflexibiliteten är kärnan för att förbättra Europas industriella konkurrenskraft, skriver projektpartnern Autodesk i ett pressmeddelande. 

Tio partners från sex olika länder har i Spanien byggt en hybrid 3d-skrivare för stora och komplexa metalldelar. Den består av robotarmar som arbetar additivt och bygger upp objektet, samt en fräsmaskin som arbetar subtraktivt och avlägsnar orenheter samt eventuella stödstrukturer. Maskinen kommer till en början användas för att producera delar för flyg- och byggindustrin, till exempel flygplanspaneler, vindturbiner och balkstrukturer.

Projektet som går under namnet LASIMM (large additive subtractive integrated modular machine), är finansierat av EU:s innovationsprogram Horizon 2020. De tio partners som står bakom projektet består av företag, forskningsinstitut och universitet från olika länder (se specifika företag i videon nedan).

 

CAD-modell över hybridskrivaren som är 14 x 11 x 5 meter. Maskinen kommer att kunna tillverka metalldelar och konstruktioner som är 6 meter med 2 meter i diameter, med en vikt på upp till 2000 kilo.

Minskade kostnader och ledtider

Med den nya maskinen räknar man med att kunna reducera både kostnader och ledtiden från produkt till marknad (time to market) med 20 procent, skriver en av projektets partners Autodesk i ett pressmeddelande. Den modulära maskinen banar även väg för ett skifte inom 3d-tillverkning och processen ”från-CAD-till-produktion”.

– Medan 3d-utskrift för konsumenter och tillverkare har fått stor uppmärksamhet, är det inom industrin och byggindustrin som denna teknik kan få sin mest betydelsefulla och bestående effekt, säger Eurico Assuncao, projektkoordinator i LASIMM och fortsätter:

– Användningen har nu nått en tippunkt med tillverkning och montering av en av världens största hybrida tillverkningsmaskin. En teknisk prestation som kommer att bana väg för att hela byggnadsinfrastrukturen ska kunna 3d-printas framöver.

Videon är från projektets start och visar CAD-modellen av 3d-skrivaren:

 

Foto: Loxin  

Publicerat av: 

Dela artikeln

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.


Så kan kunskapen om AM höjas

Den fjärde – och på sikt även den femte – industriella revolutionen står för dörren. Hur kan additiv tillverkning ha en plats i den utvecklingen? Och vilket behov av kompetens för den med sig? Det är något av det Sima Valizadeh tar upp i sin presentation under AM-dagen.

Publicerat av: 

Printade organ kan rädda liv i framtiden

Kunskapen och teknologin för att printa mänsklig vävnad finns redan, men för att kunna tillämpa det på människor krävs år av kliniska prövningar. Men bioprinting kan redan i dag bidra till en förbättrad hälsa hos människor, säger Itedale Namro Redwan som leder Cellinks forsknings- och utvecklingsteam. 

Publicerat av: