[metaslider id=”19993″]
EU-finansierat projekt presenterar en hybridskrivare för flyg- och byggindustrin. – Att minska kostnaderna, förbättra effektiviteten och produktionsflexibiliteten är kärnan för att förbättra Europas industriella konkurrenskraft, skriver projektpartnern Autodesk i ett pressmeddelande.
Tio partners från sex olika länder har i Spanien byggt en hybrid 3d-skrivare för stora och komplexa metalldelar. Den består av robotarmar som arbetar additivt och bygger upp objektet, samt en fräsmaskin som arbetar subtraktivt och avlägsnar orenheter samt eventuella stödstrukturer. Maskinen kommer till en början användas för att producera delar för flyg- och byggindustrin, till exempel flygplanspaneler, vindturbiner och balkstrukturer.
Projektet som går under namnet LASIMM (large additive subtractive integrated modular machine), är finansierat av EU:s innovationsprogram Horizon 2020. De tio partners som står bakom projektet består av företag, forskningsinstitut och universitet från olika länder (se specifika företag i videon nedan).
Minskade kostnader och ledtider
Med den nya maskinen räknar man med att kunna reducera både kostnader och ledtiden från produkt till marknad (time to market) med 20 procent, skriver en av projektets partners Autodesk i ett pressmeddelande. Den modulära maskinen banar även väg för ett skifte inom 3d-tillverkning och processen ”från-CAD-till-produktion”.
– Medan 3d-utskrift för konsumenter och tillverkare har fått stor uppmärksamhet, är det inom industrin och byggindustrin som denna teknik kan få sin mest betydelsefulla och bestående effekt, säger Eurico Assuncao, projektkoordinator i LASIMM och fortsätter:
– Användningen har nu nått en tippunkt med tillverkning och montering av en av världens största hybrida tillverkningsmaskin. En teknisk prestation som kommer att bana väg för att hela byggnadsinfrastrukturen ska kunna 3d-printas framöver.
Videon är från projektets start och visar CAD-modellen av 3d-skrivaren:
Foto: Loxin