Framtiden för 3d-print hos Arkitektkopia

3d-print hos Arkitektkopia

Arkitektkopias 3d-team ser över designen i datorn innan de börjar 3d-printa.

3d-printing har blivit en vanligare del i arbetsprocessen för allt från protoyping till marknadsföring. Hos Arkitektkopia har de ökat investeringen för att 3d-printa med kvalitet för sina kunder. 

Utvecklingen av Arkitektkopias 3d-skrivarerbjudande startade egentligen redan runt 2010 – då arbetade de med underleverantörer, men nu har de egna maskiner för 3d-utskrifter av både plast och gips, i vitt och i färg.

— Vi började följa utvecklingen tidigt då vi såg, och fortfarande ser, en ökad efterfrågan på marknaden. I dag arbetar vi mycket med företag inom bygg, arkitektur, fastighet och teknikkonsulter, men också med industri- och designbranscherna, berättar Klaus Junkers, försäljningschef på Arkitektkopia.

 

 

Användningsområdet är viktigare än hypen 

Klaus berättar att det som 3d-utskrifter ofta används för är att skapa snabbare förståelse för en produkt, oavsett om det är ett hus eller en rakapparat. Det handlar om att effektivisera kommunikationen, om att fatta beslut snabbare och korta ner arbetsprocesser.

— Det är ett hett ämne nu och det bara fortsätter att växa. Jag tror att marknaden kommer att söka efter bättre kvalitet framöver, och det är vad vi satsat på. Många företag har kanske enklare 3d-skrivare inhouse, men för att skapa mer högkvalitativa produkter behöver du bättre maskiner. Det är inte så många som vet att vi arbetar med detta, och att vi har all kunskap i huset för att hjälpa kunden att skapa vackra, högkvalitativa produkter.

Han berättar även att Arkitektkopia inte tar fram egna original, men de har all kunskap för att hjälpa kunderna att ta fram rätt form i rätt format för att skapa en bra produkt. Till exempel kan de skanna in personer och skriva ut modeller av dem i färg. Men det är egentligen inte tekniken som är det intressanta, menar Klaus.

— Det är ju mycket hype kring vilka tekniker som finns i dag, men det är oftast inte vad som är intressant för kunden. Det handlar mer om slutresultatet, vad ska produkten, eller modellen, eller prototypen, användas till? Därifrån kan vi tillsammans komma fram med den bästa lösningen. Time to market är viktigt för alla företag, oavsett vad som ska produceras, tillverkas eller säljas. På det här sättet kan du skära ner tiden väsentligt, du kan få prototyper på bara några dagar och få ut dina grejer snabbare på marknaden.

3d-print hos Arkitektkopia

Företaget gör modeller främst i plast eller gips.

Framtid och miljö

Framtiden för 3d är ljus enligt Klaus, som tror att vi kommer se ytterligare en stor förändring i alla typer av branscher i och med 3d-utskrifter, men också inom industrin för additiv tillverkning själv.

— Tekniken skapar möjligheter att göra nya grejer och inte fastna i gamla mönster. Jag hoppas att det ska förändra hur vi tänker och hur vi konstruerar i stort. Jag tror också att vi kommer se stora förändringar för miljön när vi börjar arbeta mer med vilka material vi använder – när slutar vi printa i plast? Och om vi pratar om waste, vilka förändringar kommer additiv tillverkning ha på miljön i den frågan?

 

Foto: Hanna Jangenfeldt

Publicerat av: 

Dela artikeln

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.


Anatomic Studios prisas med Årets Språngbräda – väntas ha en stabil tillväxt

Den svenska designstudion Anatomic Studios, som 3d-printar skal för benproteser, prisades nyligen med Årets Språngbräda av organisationen Connect Sverige. – Priset betyder mycket för oss, säger Emelie Strömshed, designer på Anatomic Studios.

Publicerat av: 

Protech installerar metallskrivare

Protech som nyligen släppte nyheten om att de lägger till Xact Metal i sin produktportfölj har nu installerat en 3d-skrivare för metall från varumärket, i modellen XM200C, på sitt kundcenter i Järfälla.

Publicerat av: 

Strondl: ”Potentialen är betydligt större”

I dag står Sverige för 25 procent av den globala marknaden för metallpulver som används för additiv tillverkning. Men endast få delar är i produktion hittills och potentialen är betydligt större, menar Annika Strondl från forskningsinstitutet Swerim.

Publicerat av: 

Hp öppnar utvecklingscenter

Tre fotbollsplaner. Så stort är Hp:s nya utvecklingscenter för additiv tillverkning. Här ska bland annat deras senaste satsning på 3d-skrivare för industrin få frodas.

Publicerat av: 

Ikea satsar vidare på 3d-print

Inför Ikeas event Democratic Design Days, presenterade företaget sin syn på hållbarhet. På listan fanns bland annat 3d-print som en punkt. Nyligen släppte de även nyheten om tre nya additivt tillverkade produkter…

Publicerat av: 

Artec 3D utökar med ny programvara

Artec 3D släpper en uppgradering av sitt 3d-skanningsprogram Studio 13. Det nya programmet kommer med en rad nya funktioner som ska förbättra databearbetning för användaren.

Publicerat av: 

Tryckmässa tar grepp om additiv tillverkning

Tryckmässan Drupa i Düsseldorf den 16–26 juni 2020, får ett speciellt konferensprogram om additiv tillverkning. – Additiv design och tillverkning skapar kreativitet inom flera industrier, säger Rainer Gebhardt, projektledare på VDMA Additive Manufacturing Association.

Publicerat av: 

Desktop Metal och Indo-MIM växlar upp

Desktop Metal ingår partnerskap med indiska Indo-MIM. Enligt Desktop Metals vd och medgrundare Ric Fulop, kommer samarbetet ge deras kunder möjlighet att gå från prototyper till fullskalig produktion av metalldelar.

Publicerat av: