Framtiden för 3d-print hos Arkitektkopia

3d-print hos Arkitektkopia

Arkitektkopias 3d-team ser över designen i datorn innan de börjar 3d-printa.

3d-printing har blivit en vanligare del i arbetsprocessen för allt från protoyping till marknadsföring. Hos Arkitektkopia har de ökat investeringen för att 3d-printa med kvalitet för sina kunder. 

Utvecklingen av Arkitektkopias 3d-skrivarerbjudande startade egentligen redan runt 2010 – då arbetade de med underleverantörer, men nu har de egna maskiner för 3d-utskrifter av både plast och gips, i vitt och i färg.

— Vi började följa utvecklingen tidigt då vi såg, och fortfarande ser, en ökad efterfrågan på marknaden. I dag arbetar vi mycket med företag inom bygg, arkitektur, fastighet och teknikkonsulter, men också med industri- och designbranscherna, berättar Klaus Junkers, försäljningschef på Arkitektkopia.

 

 

Användningsområdet är viktigare än hypen 

Klaus berättar att det som 3d-utskrifter ofta används för är att skapa snabbare förståelse för en produkt, oavsett om det är ett hus eller en rakapparat. Det handlar om att effektivisera kommunikationen, om att fatta beslut snabbare och korta ner arbetsprocesser.

— Det är ett hett ämne nu och det bara fortsätter att växa. Jag tror att marknaden kommer att söka efter bättre kvalitet framöver, och det är vad vi satsat på. Många företag har kanske enklare 3d-skrivare inhouse, men för att skapa mer högkvalitativa produkter behöver du bättre maskiner. Det är inte så många som vet att vi arbetar med detta, och att vi har all kunskap i huset för att hjälpa kunden att skapa vackra, högkvalitativa produkter.

Han berättar även att Arkitektkopia inte tar fram egna original, men de har all kunskap för att hjälpa kunderna att ta fram rätt form i rätt format för att skapa en bra produkt. Till exempel kan de skanna in personer och skriva ut modeller av dem i färg. Men det är egentligen inte tekniken som är det intressanta, menar Klaus.

— Det är ju mycket hype kring vilka tekniker som finns i dag, men det är oftast inte vad som är intressant för kunden. Det handlar mer om slutresultatet, vad ska produkten, eller modellen, eller prototypen, användas till? Därifrån kan vi tillsammans komma fram med den bästa lösningen. Time to market är viktigt för alla företag, oavsett vad som ska produceras, tillverkas eller säljas. På det här sättet kan du skära ner tiden väsentligt, du kan få prototyper på bara några dagar och få ut dina grejer snabbare på marknaden.

3d-print hos Arkitektkopia

Företaget gör modeller främst i plast eller gips.

Framtid och miljö

Framtiden för 3d är ljus enligt Klaus, som tror att vi kommer se ytterligare en stor förändring i alla typer av branscher i och med 3d-utskrifter, men också inom industrin för additiv tillverkning själv.

— Tekniken skapar möjligheter att göra nya grejer och inte fastna i gamla mönster. Jag hoppas att det ska förändra hur vi tänker och hur vi konstruerar i stort. Jag tror också att vi kommer se stora förändringar för miljön när vi börjar arbeta mer med vilka material vi använder – när slutar vi printa i plast? Och om vi pratar om waste, vilka förändringar kommer additiv tillverkning ha på miljön i den frågan?

 

Foto: Hanna Jangenfeldt

Publicerat av: 

Dela artikeln

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.


Addema investerar för framtiden

Servicebyrån Addema i Jönköping investerar i nya maskiner för efterbehandling. – Det är ett sätt för oss att bli mer effektiva och konkurrenskraftiga, säger Claes Sjödahl delägare.

Publicerat av: 

MakerBot släpper specialmaterial

MakerBot utökar materialportföljen med ett nytt specialmaterial till sin 3d-skrivare MakerBot Method. – Våra kunder har bett om ett material som kan användas för en rad olika applikationer som kräver styrka och hållbarhet, berättar MakerBots vd Nadav Goshen.

Publicerat av: 

”Fler tittar på att 3d-printa reservdelar”

3d-teknikleverantören Protech var på plats under Plastteknik Nordic i Malmö den 8–9 maj för att möta kunder och diskutera vilken riktning branschen tar. – Fler och fler tittar på att 3d-printa reservdelar, jiggar, fixturer och mättolkar, säger Evald Ottosson, försäljningsansvarig på Protech.

Publicerat av: 

Han blir ny kommunikationschef på ExOne

Från tryckmaskiner till 3d-skrivare. ExOne, en global leverantör av 3d-skrivare och tillbehör, tillsätter nu posten som kommunkationschef med Charlie Grace. Med sig in i företaget tar han med 25 års erfarenhet från bland annat den grafiska branschen.

Publicerat av: 

De ska 3d-printa ett samhälle

I sommar ska ett projekt bli verklighet i Latinamerika, där målet är att skapa ”världens första 3d-utskrivna samhälle”. Detta för att minska antal hemlösa i landet.

Publicerat av: 

Grafen i fokus för nytt projekt

Marknaden för metallpulver växer med mer än 20 procent varje år. Nu startar ett nytt projekt som ska undersöka hur industrikomponenter kan göras starkare genom att tillsätta grafenpulver. 

Publicerat av: 

ABB och RISE tror på robotar

ABB och RISE drog en del blickar till sig under veckans Plastteknik-mässa i Malmö. – Vi tror att det kommer bli vanligare att använda en robot som 3d-skrivare, säger Anders Spaak, ingenjör på ABB.

Publicerat av: 

Prototal ser viljan att serietillverka

Prototal har sett en förändring i efterfrågan sedan de investerade i nya 3d-skrivare från HP. – Det har växt mycket det senaste året och ökar hela tiden, säger Jonas Sandwall, marknadschef Prototal.

Publicerat av: 

3D Center: ”Den har sålt jättebra”

3D Center var på plats på Plastteknik Nordic i Malmö den 8–9 maj för att träffa kunder och visa upp några av sina maskiner. – Kodak-skrivaren har sålt jättebra, säger Pierre Harrysson från 3D Center. 

Publicerat av: