USA:s flotta använder 3d-skrivare

En helikopter landar på USS George HW Bush (CVN 77) luftfartyg i Atlanten. Foto via Micah P. Blechner / U.S. Marinen.

Den amerikanska armén och flottan använder sig av additiv tillverkning för att  påskynda sin verksamhet. Under 28 månader kommer USS hangarfartyg, George HW Bush CVN 77,  att uppgraderas med både konventionella och 3d-utskrivna delar. 

– Det kommer att finnas ett antal uppgraderingar, eftersom det är första gången som fartyget är i torrdocka sen det byggdes, säger Jeff Burchett som är projektledare på USS George HW Bush.

Dessutom kommer den amerikanska militären och flottan att integrera 3d-utskrift i större skala för olika ändamål. I dag 3d-skrivare. Planen är att ta med 3d-skrivaren utomlands för att kunna skriva ut reservdelar för fordon och vapen, säger en talesman för regementet.

– Vi tar med oss 3d-skrivaren och istället för att vänta i 2–3 veckor på delar, kan vi skriva ut dem där och då, säger Ryan McCormic, koncernchef.

Redan 2016 kunde 3dp Norge rapportera att den norska försvarsmakten hade börjat använda 3d-skrivare i fältet just av reparation av skadad utrustning.

AMOC, Advanced Manufacturing Operations Cell är ett kontor, bemannat med personal 24/7. Detta är ett hjälpkontor för flottan som kommer att hjälpa marin personal hitta reservdelar för att kunna laga utrustning. På kontoret kommer det bland annat arbeta personal som tar fram CAD-filer och skickar till de på fältet, som därefter kan skriva ut delen direkt på plats.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.


Sandbacka Science Park sprider kunskap digitalt

Under Innovation Week X håller Sandbacka Science Park i Sandviken ett webbinarium om additiv tillverkning. Fokus kommer ligga på hur tekniken kan förena den digitala och fysiska värdekedjan och efterbehandling av additiva komponenter.

Publicerat av: 

Protech breddar i produktportföljen

Makerbot lanserar nya 3d-skrivare i sin Method-serie, Method Carbon Fiber Editions. De släpper samtidigt en rad material anpassade för industrin. Företagets svenska leverantör Protech ska börja leverera produkterna i början av juli.

Publicerat av: 

Formnext 2020 ska trotsa coronavirus

Den stora Formnext-mässan för additiv tillverkning i Frankfurt ska hållas den 10–13 november enligt plan. – Vi är fortfarande övertygade om det unika värdet och fördelarna med en fysisk mässa, säger Sascha F. Wenzler, vice vd för Formnext, Mesago Messe Frankfurt GmbH. 

Publicerat av: 

Forskar för klimatsmarta flygmotorer

Tahira Raza har undersökt hur man kan göra flyg- och rymdmotorer mer klimatsmarta genom att studera svetsbarheten i additivt tillverkade delar. – En avgörande faktor är hur materialet påverkas när man svetsar i det, säger Tahira Raza. 

Publicerat av: 

De sätter detaljer i fokus

Protolabs lanserar ett nytt material för detaljrika prototypdelar – Microfine Grey. Enligt företaget kan det bidra till att utvecklingstiden av nya komponenter kan minska avsevärt. 

Publicerat av: 

Dyemansion släpper färgglad palett

Dyemansion släpper 17 nya färger för gråa delar, 3d-printade med HP Multi Jet Fusion i materialet PA12. – Antalet HP-system växer på marknaden och våra kunders efterfrågan på livliga färger för deras gråa delar har varit stor, säger Kai Witter, Chief customer officer på Dyemansion.

Publicerat av: 

Metallutskrifter minskar inom flygindustrin

GE, General Electric, säger upp 13 000 anställda i sin tillverkning av flygmotorer samtidigt som efterfrågan på 3d-printade metalldelar minskar. Detta kan komma att påverka företagets leverantörer och underleverantörer. 

Publicerat av: