Därför kommer företag att välja servicebyråer

metall 3d-print

Bro som är 3d-utskriven i metall. Foto: Thijs Wolzak

Additiv tillverkning av metall är populärt – men flera slutanvändare tvekar inför att investera i egna 3d-skrivare. Detta ger servicebyråerna en stor fördel. Denna artikel lyfter fem faktorer som gör att vissa servicebyråer planerar att fördubbla antalet metallskrivare i år (2019), enligt SmarTech.

1. Metallprinting kan vara besvärligt

I framtiden ser det ut som att det kan bli en dalande marknad för servicebyråer som är enbart arbetar med 3d-utskrifter av polymer. Detta då deras kunder själva kommer börjar investera i tekniken. Samtidigt ökar intresset för utskrifter i metall. Här är dock tröskeln för att starta högre, speciellt när det kommer till kompetens. Slutanvändare kan enklare anamma utskrifter av plastbaserade material eftersom polymerer är mer användarvänligt än metallutskrifter. Därför flyttar denna typ produktion mer och mer in i företagens egna lokaler, med egen personal.

När det gäller metall finns det dock flera processparametrar och expertis som krävs. Även på materialsidan finns det nya metaller som kan komma att kräva speciella tekniker. Dessa kan vara svåra att behärska. Det innebär att framåtblickande företag bör fokusera mer på metallbaserad 3d-utskrift och mindre på plastbaserad.

3d-skrivare för metall kommer även att sjunka i pris de kommande åren. Vi har redan sett det hända med de senaste HP och Desktop Metal-skrivarna. I vilket fall som helst så framgår det i SmarTech Analysis att kombinationen av servicebyråernas kunskaper, effektiva ordersystem och höga kapitalkostnader kommer att göra byråerna konkurrenskraftiga inom överskådlig framtid.

2. Effekten av att vara ett ”hett ämne”

Den nuvarande hypen kring metallprinting gör att denna typ av produktion blir alltmer intressant för servicebyråerna. Ju mer prat om potentialen med tekniken, desto större blir kundernas intresse i att få undersöka den. Risken med ett ”ett hett ämne” är dock att det kyler relativt snabbt. Det förväntas att metallprint kyls ner när tekniken mognar, och så småningom blir det bara ytterligare ett verktyg i ingenjörernas verktygslåda. Detta betyder däremot inte att tekniken kommer sluta växa på marknaden, bara att investerares entusiasm kan komma att minska.

3. Brist på kapital och vinst (ROI)

En klassisk drivkraft för företag att inte investera i egna maskiner, är att de inte är villiga att satsa investeringskapital. Efterfrågan av 3d-utskrivna material kommer troligen att intensifieras då fler företag kommer att inse att de behöver metallprintade delar för att försvara sina investeringar. Vissa företag som har kapital tillgängligt kan bedöma att på grund av marknadsfluktationer och osäkerhet i om investeringen kommer att kasta mer än kostnaden (ROI – Return of Investment), kommer att fortsätta att använda servicebyråerna åtminstone under en period. Då kan företaget testa marknaden först innan de verifierar värdet och investerar i egen utrustning.

4. Storlek, komplexitet och servicebyråer

Servicebyråer kan hantera både stora och komplexa delar mer effektivt än vad många företag har möjlighet att göra med egna maskiner. Att kunna bearbeta större delar kommer att ge byråerna ett mervärde. Att starta upp metallprinting inhouse är redan svårt, och att lägga till större och dyrare utrustning ökar komplexiteten.

Att förstå olika material, processmöjligheter och hur komplexa egenskaper kan förändra en design kan också vara den erfarenhet som servicebyråerna borde besitta för att inte riskera att företagen skaffar metallprinting inhouse.

5. Branschfokus hjälper

Att besitta en kompetens inom ett specifikt område eller bransch ger även servicebyråer en konkurrensfördel. Det ger inte bara möjligheten att förstå kunder bättre men också att de kan interagera med varandra mer effektivt. En del servicebyråer har till exempel specialiserat sig inom flygindustrin och medicin. I framtiden förväntas det även att fler tar sig an fordonsindustrin. SmarTech tror att det är byråer som satsar på rymd- och fordonsindustri som kommer att dra mest nytta av att satsa på metallproduktion. För de industrier som förstår behoven och traditionerna hos de stora metallkrävande industrierna kommer att vara i en bättre position för att vinna nya kunder, än de som inte gör det.

Källa: 3d-print.com

Tags: , ,
Publicerat av: 

Dela artikeln

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.


Bromsok i titan tål tusen grader

Bugattis bilmodell Chiron blir unik med världens första 3d-utskrivna bromsok, skriver Popular Science. Enligt Bugatti är titankomponenten den största i sitt slag som tillverkats med SLS-tekniken.

Publicerat av: 

Konferens med metallfokus

Den 25–27 november arrangeras konferensen Metal Additive Manufacturing Conference 2019 i Örebro. Här ska besökarna kunna tanka en massa kunskap om additiv tillverkning av metall.

Publicerat av: 

Flygutsläpp i fokus för GKN Aerospace

EU:s klimatmål för år 2050 är att halvera flygutsläppen. Men för att detta ska bli verklighet krävs en rad olika åtgärder. GKN Aerospace, som är Sveriges största civila flygindustri, ser additiv tillverkning som en del i att nå målet.

Publicerat av: 

Forskning nära hjärtat

Miljoner människor i världen är i behov av en hjärttransplantation. Nu har forskare tagit nästa steg för att kunna 3d-printa ett människohjärta i full storlek. 

Publicerat av: 

MakerBot lanserar Method X

– Method X vänder sig till den som vill ta steget upp till en pålitlig professionell skrivare från de enklare lågprisskrivarna, säger Evald Ottosson på Protech som är svensk återförsäljare.

Publicerat av: 

Så blir kaffesäckar kajaker

Vad sägs om att ta en tur i en 3d-printad kajak? Det Värmlandsbaserade företaget Melker of Sweden tillverkar nu kajaker, longboards och ståbrädor för paddling (SUPar) av restmaterial som sågspån och kaffesäckar från Löfbergs.

Publicerat av: 

De 3d-printar magnetisk vätska

Ett forskningsteam i USA lyckades, av misstag, 3d-printa droppar med permanenta magnetiska egenskaper. Framstegen öppnar dörren för en rad användningsområden, både inom medicin och elektronik.

Publicerat av: 

Designbyrå stärker produktutveckling med 3d-skrivare

Den svenska industridesign-byrån Splitvision Design är först i Sverige med att investera i en Figure 4-lösning från 3D Systems. – Produktionen blir bättre och mer kontrollerbar ju mer ansvar vi tar inom tillverkningen, säger Lukass Legzdins, R&D-chef på Splitvision.

Publicerat av: 

Sandvik gör skarpt förvärv

Sandvik förvärvar en andel om 30 procent i det italienska bolaget Beam IT. – Investeringen i Beam IT kompletterar vårt befintliga erbjudande, säger Lars Bergström, chef för Sandvik Machining Solutions.

Publicerat av: 

Graphmatech lanserar nytt material

Graphmatech, ett svenskt startup företag inom materialteknologi, släpper ett nytt hybridmaterial med namnet Aros Create. Fler produkter kommer snart, säger doktor Mamoun Taher, vd på Graphmatech.

Publicerat av: