Därför kommer företag att välja servicebyråer

metall 3d-print

Bro som är 3d-utskriven i metall. Foto: Thijs Wolzak

Additiv tillverkning av metall är populärt – men flera slutanvändare tvekar inför att investera i egna 3d-skrivare. Detta ger servicebyråerna en stor fördel. Denna artikel lyfter fem faktorer som gör att vissa servicebyråer planerar att fördubbla antalet metallskrivare i år (2019), enligt SmarTech.

1. Metallprinting kan vara besvärligt

I framtiden ser det ut som att det kan bli en dalande marknad för servicebyråer som är enbart arbetar med 3d-utskrifter av polymer. Detta då deras kunder själva kommer börjar investera i tekniken. Samtidigt ökar intresset för utskrifter i metall. Här är dock tröskeln för att starta högre, speciellt när det kommer till kompetens. Slutanvändare kan enklare anamma utskrifter av plastbaserade material eftersom polymerer är mer användarvänligt än metallutskrifter. Därför flyttar denna typ produktion mer och mer in i företagens egna lokaler, med egen personal.

När det gäller metall finns det dock flera processparametrar och expertis som krävs. Även på materialsidan finns det nya metaller som kan komma att kräva speciella tekniker. Dessa kan vara svåra att behärska. Det innebär att framåtblickande företag bör fokusera mer på metallbaserad 3d-utskrift och mindre på plastbaserad.

3d-skrivare för metall kommer även att sjunka i pris de kommande åren. Vi har redan sett det hända med de senaste HP och Desktop Metal-skrivarna. I vilket fall som helst så framgår det i SmarTech Analysis att kombinationen av servicebyråernas kunskaper, effektiva ordersystem och höga kapitalkostnader kommer att göra byråerna konkurrenskraftiga inom överskådlig framtid.

2. Effekten av att vara ett ”hett ämne”

Den nuvarande hypen kring metallprinting gör att denna typ av produktion blir alltmer intressant för servicebyråerna. Ju mer prat om potentialen med tekniken, desto större blir kundernas intresse i att få undersöka den. Risken med ett ”ett hett ämne” är dock att det kyler relativt snabbt. Det förväntas att metallprint kyls ner när tekniken mognar, och så småningom blir det bara ytterligare ett verktyg i ingenjörernas verktygslåda. Detta betyder däremot inte att tekniken kommer sluta växa på marknaden, bara att investerares entusiasm kan komma att minska.

3. Brist på kapital och vinst (ROI)

En klassisk drivkraft för företag att inte investera i egna maskiner, är att de inte är villiga att satsa investeringskapital. Efterfrågan av 3d-utskrivna material kommer troligen att intensifieras då fler företag kommer att inse att de behöver metallprintade delar för att försvara sina investeringar. Vissa företag som har kapital tillgängligt kan bedöma att på grund av marknadsfluktationer och osäkerhet i om investeringen kommer att kasta mer än kostnaden (ROI – Return of Investment), kommer att fortsätta att använda servicebyråerna åtminstone under en period. Då kan företaget testa marknaden först innan de verifierar värdet och investerar i egen utrustning.

4. Storlek, komplexitet och servicebyråer

Servicebyråer kan hantera både stora och komplexa delar mer effektivt än vad många företag har möjlighet att göra med egna maskiner. Att kunna bearbeta större delar kommer att ge byråerna ett mervärde. Att starta upp metallprinting inhouse är redan svårt, och att lägga till större och dyrare utrustning ökar komplexiteten.

Att förstå olika material, processmöjligheter och hur komplexa egenskaper kan förändra en design kan också vara den erfarenhet som servicebyråerna borde besitta för att inte riskera att företagen skaffar metallprinting inhouse.

5. Branschfokus hjälper

Att besitta en kompetens inom ett specifikt område eller bransch ger även servicebyråer en konkurrensfördel. Det ger inte bara möjligheten att förstå kunder bättre men också att de kan interagera med varandra mer effektivt. En del servicebyråer har till exempel specialiserat sig inom flygindustrin och medicin. I framtiden förväntas det även att fler tar sig an fordonsindustrin. SmarTech tror att det är byråer som satsar på rymd- och fordonsindustri som kommer att dra mest nytta av att satsa på metallproduktion. För de industrier som förstår behoven och traditionerna hos de stora metallkrävande industrierna kommer att vara i en bättre position för att vinna nya kunder, än de som inte gör det.

Källa: 3d-print.com

Tags: , ,
Publicerat av: 

Dela artikeln

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.


EOS firar 30 år med 3d-print

EOS firar 30 år inom den additiva tillverkningsbranschen. I dag har de över 1 200 anställda över hela världen. Men hur tänker de tackla den alltmer konkurrerande marknaden i framtiden?

Publicerat av: 

InkClub vidgar vyerna

Det svenska e-handelsföretaget InkClub, som framför allt är kända för sina bläckpatroner och lasertoners, ger sig nu in på marknaden för 3d-utskrift. Företaget förvärvar huvuddelen av Prima Printer Nordic AB.

Publicerat av: 

Protolabs börjar erbjuda
kopparutskrifter

Protolabs lanserar en tjänst för 3d-utskrifter av legerad koppar. – Det innebär att ingenjörer nu kan få ut koppardelar på marknaden snabbare och mer kostnadseffektivt, säger Andrea Landoni, Product Manager på Protolabs.

Publicerat av: 

3d-printad utställning av återvunnet skräp

Den 25 maj invigs världens första 3d-printade utställning vars föremål är tillverkade av återvunnet material. – Konceptet gör utställningen världsunik i sin framställning, skriver Bohusläns museum i ett pressmeddelande.

Publicerat av: 

3D Center får fler HP-skrivare

Den svenska HP-leverantören 3D Center breddar portföljen med flera 3d-skrivarmodeller från tillverkaren. – Vi ser helt nya möjligheter inom produktutveckling och prototyper, säger vd Ulf Qviberg.

Publicerat av: 

Formlabs släpper två nya skrivare

I veckan lanserade Formlabs två nya 3d-skrivare för industriell användning, Form 3 och Form 3L. – De använder en ny unik SLA-teknik som kallas LFS, säger Daniel Ljungstig, vd för 3DVerkstan som är Formlabs svenska återförsäljare. 

Publicerat av: 

Nu kan du printa i pantone

Stratasys inför Pantones färger i två av sina 3d-skrivarsystem. Detta ska ge designer möjligheten att arbeta med samma färgskala var i världen en än befinner sig. 

Publicerat av: 

Siemens och Interspectral utvecklar ny mjukvara

Siemens Industrial Turbomachinery i Finspång och visualiseringsföretaget Interspectral i Norrköping har utvecklat mjukvaran AM Explorer. Enligt företagen kommer mjukvaran göra att Siemens kan utforska stora mängder 3d-data.

Publicerat av: 

Framsteg i projekt – flera materialblandningar får grönt ljus

De fem aktörerna, Sveaskog, BLB Industries, Nefab, EcoRub och Swerea SICOMP, beviljades 4,1 miljoner kronor från det strategiska innovationsprogrammet Bioinnovation under förra året. Nu meddelar de att projektet har identifierat flera materialblandningar som fungerar i printern.

Publicerat av: 

De 3d-printar fasader som fastnar

För arkitekter finns flera fördelar med att använda sig av additiv tillverkning. Enligt det tyska bygg- och techföretaget Aectual som 3d-printar för arkitekter, börjar utskrifter i de större formaten att lämna sin experimentella fas och äntra den verkliga världen.

Publicerat av: 

Protech breddar produktportföljen

Protech utökar produktsortimentet med 3d-skrivare för metall frånXact Metal. – Vi på Protech kan nu erbjuda en 3d-skrivare för metall runt en miljon kronor, säger vd Anders Brask.

Publicerat av: