Armani stegar in i framtiden

 

Det italienska modehuset Emporio Armani har använt sin kreativitet på ett helt nytt sätt i ett av sina senaste reklamkoncept. Tillsammans med den industriella fotografistudion Colorzenith, har de använt additiv tillverkning för att addera det där lilla extra. 

Massivits senaste storformatsskrivare, Massivit 1800 Pro.

Massivits senaste storformatsskrivare för 3d-print, Massivit 1800 Pro.

Reklamkonceptet är för Armanis nya sportsko. Genom att addera en 20-kilos 3d-utskriven sko till den stora reklamskylten, ser det ut som att modellen tar ett kliv ut från tavlan. Totalt mäter skylten hela 24 x 14 meter. För att skriva ut en så stor accessoar har Colorzenith använt sig av en storformats 3d-skrivare från Massivit.

Tekniken som använts är Massivits egna Gel Dispensing Printing. Med denna extruderas en särskild gel som härdas med uv-ljus. Företaget är känt för sina storformatsutskrifter som bland annat används som butiksinteriör. För att få skon att se verklig ut har den efterbehandlats och färglagts.

Enligt Colorzeniths vd Aldo Neri, ger tillägget på reklamskylten ett helt annat liv och skapar en dynamik som leder till både engagemang och spänning.

 

Publicerat av: 

Dela artikeln

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.


Addema investerar för framtiden

Servicebyrån Addema i Jönköping investerar i nya maskiner för efterbehandling. – Det är ett sätt för oss att bli mer effektiva och konkurrenskraftiga, säger Claes Sjödahl delägare.

Publicerat av: 

MakerBot släpper specialmaterial

MakerBot utökar materialportföljen med ett nytt specialmaterial till sin 3d-skrivare MakerBot Method. – Våra kunder har bett om ett material som kan användas för en rad olika applikationer som kräver styrka och hållbarhet, berättar MakerBots vd Nadav Goshen.

Publicerat av: 

”Fler tittar på att 3d-printa reservdelar”

3d-teknikleverantören Protech var på plats under Plastteknik Nordic i Malmö den 8–9 maj för att möta kunder och diskutera vilken riktning branschen tar. – Fler och fler tittar på att 3d-printa reservdelar, jiggar, fixturer och mättolkar, säger Evald Ottosson, försäljningsansvarig på Protech.

Publicerat av: 

Han blir ny kommunikationschef på ExOne

Från tryckmaskiner till 3d-skrivare. ExOne, en global leverantör av 3d-skrivare och tillbehör, tillsätter nu posten som kommunkationschef med Charlie Grace. Med sig in i företaget tar han med 25 års erfarenhet från bland annat den grafiska branschen.

Publicerat av: 

De ska 3d-printa ett samhälle

I sommar ska ett projekt bli verklighet i Latinamerika, där målet är att skapa ”världens första 3d-utskrivna samhälle”. Detta för att minska antal hemlösa i landet.

Publicerat av: 

Grafen i fokus för nytt projekt

Marknaden för metallpulver växer med mer än 20 procent varje år. Nu startar ett nytt projekt som ska undersöka hur industrikomponenter kan göras starkare genom att tillsätta grafenpulver. 

Publicerat av: 

ABB och RISE tror på robotar

ABB och RISE drog en del blickar till sig under veckans Plastteknik-mässa i Malmö. – Vi tror att det kommer bli vanligare att använda en robot som 3d-skrivare, säger Anders Spaak, ingenjör på ABB.

Publicerat av: 

Prototal ser viljan att serietillverka

Prototal har sett en förändring i efterfrågan sedan de investerade i nya 3d-skrivare från HP. – Det har växt mycket det senaste året och ökar hela tiden, säger Jonas Sandwall, marknadschef Prototal.

Publicerat av: 

3D Center: ”Den har sålt jättebra”

3D Center var på plats på Plastteknik Nordic i Malmö den 8–9 maj för att träffa kunder och visa upp några av sina maskiner. – Kodak-skrivaren har sålt jättebra, säger Pierre Harrysson från 3D Center. 

Publicerat av: