Armani stegar in i framtiden

 

Det italienska modehuset Emporio Armani har använt sin kreativitet på ett helt nytt sätt i ett av sina senaste reklamkoncept. Tillsammans med den industriella fotografistudion Colorzenith, har de använt additiv tillverkning för att addera det där lilla extra. 

Massivits senaste storformatsskrivare, Massivit 1800 Pro.

Massivits senaste storformatsskrivare för 3d-print, Massivit 1800 Pro.

Reklamkonceptet är för Armanis nya sportsko. Genom att addera en 20-kilos 3d-utskriven sko till den stora reklamskylten, ser det ut som att modellen tar ett kliv ut från tavlan. Totalt mäter skylten hela 24 x 14 meter. För att skriva ut en så stor accessoar har Colorzenith använt sig av en storformats 3d-skrivare från Massivit.

Tekniken som använts är Massivits egna Gel Dispensing Printing. Med denna extruderas en särskild gel som härdas med uv-ljus. Företaget är känt för sina storformatsutskrifter som bland annat används som butiksinteriör. För att få skon att se verklig ut har den efterbehandlats och färglagts.

Enligt Colorzeniths vd Aldo Neri, ger tillägget på reklamskylten ett helt annat liv och skapar en dynamik som leder till både engagemang och spänning.

 

Publicerat av: 

Dela artikeln

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.


Anatomic Studios prisas med Årets Språngbräda – väntas ha en stabil tillväxt

Den svenska designstudion Anatomic Studios, som 3d-printar skal för benproteser, prisades nyligen med Årets Språngbräda av organisationen Connect Sverige. – Priset betyder mycket för oss, säger Emelie Strömshed, designer på Anatomic Studios.

Publicerat av: 

Protech installerar metallskrivare

Protech som nyligen släppte nyheten om att de lägger till Xact Metal i sin produktportfölj har nu installerat en 3d-skrivare för metall från varumärket, i modellen XM200C, på sitt kundcenter i Järfälla.

Publicerat av: 

Strondl: ”Potentialen är betydligt större”

I dag står Sverige för 25 procent av den globala marknaden för metallpulver som används för additiv tillverkning. Men endast få delar är i produktion hittills och potentialen är betydligt större, menar Annika Strondl från forskningsinstitutet Swerim.

Publicerat av: 

Hp öppnar utvecklingscenter

Tre fotbollsplaner. Så stort är Hp:s nya utvecklingscenter för additiv tillverkning. Här ska bland annat deras senaste satsning på 3d-skrivare för industrin få frodas.

Publicerat av: 

Ikea satsar vidare på 3d-print

Inför Ikeas event Democratic Design Days, presenterade företaget sin syn på hållbarhet. På listan fanns bland annat 3d-print som en punkt. Nyligen släppte de även nyheten om tre nya additivt tillverkade produkter…

Publicerat av: 

Artec 3D utökar med ny programvara

Artec 3D släpper en uppgradering av sitt 3d-skanningsprogram Studio 13. Det nya programmet kommer med en rad nya funktioner som ska förbättra databearbetning för användaren.

Publicerat av: 

Tryckmässa tar grepp om additiv tillverkning

Tryckmässan Drupa i Düsseldorf den 16–26 juni 2020, får ett speciellt konferensprogram om additiv tillverkning. – Additiv design och tillverkning skapar kreativitet inom flera industrier, säger Rainer Gebhardt, projektledare på VDMA Additive Manufacturing Association.

Publicerat av: 

Desktop Metal och Indo-MIM växlar upp

Desktop Metal ingår partnerskap med indiska Indo-MIM. Enligt Desktop Metals vd och medgrundare Ric Fulop, kommer samarbetet ge deras kunder möjlighet att gå från prototyper till fullskalig produktion av metalldelar.

Publicerat av: