Armani stegar in i framtiden

 

Det italienska modehuset Emporio Armani har använt sin kreativitet på ett helt nytt sätt i ett av sina senaste reklamkoncept. Tillsammans med den industriella fotografistudion Colorzenith, har de använt additiv tillverkning för att addera det där lilla extra. 

Massivits senaste storformatsskrivare, Massivit 1800 Pro.

Massivits senaste storformatsskrivare för 3d-print, Massivit 1800 Pro.

Reklamkonceptet är för Armanis nya sportsko. Genom att addera en 20-kilos 3d-utskriven sko till den stora reklamskylten, ser det ut som att modellen tar ett kliv ut från tavlan. Totalt mäter skylten hela 24 x 14 meter. För att skriva ut en så stor accessoar har Colorzenith använt sig av en storformats 3d-skrivare från Massivit.

Tekniken som använts är Massivits egna Gel Dispensing Printing. Med denna extruderas en särskild gel som härdas med uv-ljus. Företaget är känt för sina storformatsutskrifter som bland annat används som butiksinteriör. För att få skon att se verklig ut har den efterbehandlats och färglagts.

Enligt Colorzeniths vd Aldo Neri, ger tillägget på reklamskylten ett helt annat liv och skapar en dynamik som leder till både engagemang och spänning.

 

Publicerat av: 

Dela artikeln

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.


Formnext 2020 ska trotsa coronavirus

Den stora Formnext-mässan för additiv tillverkning i Frankfurt ska hållas den 10–13 november enligt plan. – Vi är fortfarande övertygade om det unika värdet och fördelarna med en fysisk mässa, säger Sascha F. Wenzler, vice vd för Formnext, Mesago Messe Frankfurt GmbH. 

Publicerat av: 

Forskar för klimatsmarta flygmotorer

Tahira Raza har undersökt hur man kan göra flyg- och rymdmotorer mer klimatsmarta genom att studera svetsbarheten i additivt tillverkade delar. – En avgörande faktor är hur materialet påverkas när man svetsar i det, säger Tahira Raza. 

Publicerat av: 

De sätter detaljer i fokus

Protolabs lanserar ett nytt material för detaljrika prototypdelar – Microfine Grey. Enligt företaget kan det bidra till att utvecklingstiden av nya komponenter kan minska avsevärt. 

Publicerat av: 

Dyemansion släpper färgglad palett

Dyemansion släpper 17 nya färger för gråa delar, 3d-printade med HP Multi Jet Fusion i materialet PA12. – Antalet HP-system växer på marknaden och våra kunders efterfrågan på livliga färger för deras gråa delar har varit stor, säger Kai Witter, Chief customer officer på Dyemansion.

Publicerat av: 

Metallutskrifter minskar inom flygindustrin

GE, General Electric, säger upp 13 000 anställda i sin tillverkning av flygmotorer samtidigt som efterfrågan på 3d-printade metalldelar minskar. Detta kan komma att påverka företagets leverantörer och underleverantörer. 

Publicerat av: 

Skänker visir till äldrevården

Medarbetare på Högskolan i Skövde tillverkar skyddsvisir till äldrevården. – De fungerar bra i avsaknad av andra visir, säger Niklas Land, doktorand på Institutionen för ingenjörsvetenskap.

Publicerat av: 

De tillverkar steriliserbara visir

Protolabs har hjälpt Michelin att ta fram steriliserbara ansiktsvisir för sjukvården.
– Bandet, visiret och den nedre förstärkningen är alla tillverkade i polykarbonat. Skärmarna kan därför steriliseras utan att skadas, säger Frédéric Pialot, Senior Fellow Processer på Michelin.

Publicerat av: