Målet är att sprida 3d-printing i Norden. Därför ingår nu Postnord ytterligare ett samarbete, denna gången med e-handelsföretaget Cdon.
Det var i början på 2018 som Postnord annonserade att de skulle ge sig in på 3d-marknaden. Efter de lanserade de en 3d-portal för beställning on demand och i dag samarbetar de med företag som Sony, Stratasys och GKN. Nu ger de sig dock in i ett samarbete med Cdon – för att öka tillgängligheten av 3d-print i Norden.
Via företagets 3d-portal, som nu även kommer gå att nå via Cdon, kan kunden skapa och beställa produkter i en mängd certifierade plaster och metaller. Detta gäller oavsett om det gäller framtagande av en prototyp eller för serieproduktion på industriell skala.
– 3d-printing kommer att förändra förutsättningarna för hur många industrisegment hanterar leverantörskedjan, från tillverkning till logistik och lager. Vi vill göra 3d-printing mer tillgänglig genom att erbjuda företag möjligheten att nyttja e-handel när de ska komma igång med 3d-produktion, säger säger Ylva Ekborn, vd Postnord Strålfors Group och fortsätter:
– Cdon, med sin starka position och erfarenhet som Nordens ledande marknadsplats för e-handel gör dem till en stark samarbetspartner i detta arbete.
– Vi jobbar ständigt med att förbättra kundupplevelsen och med 3d-printing kan våra kunder täcka sitt produktionsbehov enkelt och snabbt utan långa ledtider och dessutom mer hållbart. Vi ser att många av våra kunder, utöver produkter, även efterfrågar tjänster av olika slag, säger David Olhed, kommunikationschef på Cdon.