EU:s klimatmål för år 2050 är att halvera flygutsläppen. Men för att detta ska bli verklighet krävs en rad olika åtgärder. Flygplansmodellerna som kommer att lanseras i framtiden kommer att behöva ha hela 90 procent mindre utsläpp än vad de har i dag. GKN Aerospace, som är Sveriges största civila flygindustri, ser additiv tillverkning som en del i att nå målet.
Under Paris Air Show tidigare i år möttes aktörer inom flygindustrin där fokus låg på hållbarhet. Under eventet visades bland annat Airbus nya modell, A321 XLR upp. Till denne har GKN tagit fram flera komponenter till motorn genom additiv tillverkning, som ska göra motorn mer energisnål än tidigare modeller.
– Vi är väldigt duktiga på är att göra konstruktioner effektivare och lättare. Genom additiv tillverkning tillverkar vi bland annat strukturdelar till fläkten i motorn. Det kommer att bli den största komponenten i världen som har producerats med den metoden och som certifierats för kommersiellt flyg, säger Robert Hell, ansvarig för samhällskontakter på GKN Aerospace.
Arbetet har enligt GKN gjorts möjligt tack vare satsningar på nya material och produktionslösningar, bland annat motordelar i komposit som har 3d-printats. Detta är ett resultat av samarbete mellan akademi, institut och andra företag vid Produktionstekniskt centrum på Innovatum i Trollhättan.
– I år var det ett stort fokus på hållbarhetsfrågor. Det krävs en långsiktig satsning på forskning och utveckling för att göra flyget med hållbart, och där vi är med i flera olika forskningsprojekt, säger Robert och fortsätter:
– Det viktigaste sättet att möta klimatutmaningarna inom flyget är att satsa på ny teknik och det är branschens ambition.