Flygutsläpp i fokus för GKN Aerospace

Elflygplanet Alice från Eviation visades upp under Air Show i Paris. I bakgrunden syns raketen Ariane 6 som GKN tillverkar komponenter till.

Elflygplanet Alice från Eviation visades upp under Paris Air Show. I bakgrunden syns raketen Ariane 6 som GKN tillverkar komponenter till.

EU:s klimatmål för år 2050 är att halvera flygutsläppen. Men för att detta ska bli verklighet krävs en rad olika åtgärder. Flygplansmodellerna som kommer att lanseras i framtiden kommer att behöva ha hela 90 procent mindre utsläpp än vad de har i dag. GKN Aerospace, som är Sveriges största civila flygindustri, ser additiv tillverkning som en del i att nå målet.

Robert Hell.

Under Paris Air Show tidigare i år möttes aktörer inom flygindustrin där fokus låg på hållbarhet. Under eventet visades bland annat Airbus nya modell, A321 XLR upp. Till denne har GKN tagit fram flera komponenter till motorn genom additiv tillverkning, som ska göra motorn mer energisnål än tidigare modeller.

– Vi är väldigt duktiga på är att göra konstruktioner effektivare och lättare. Genom additiv tillverkning tillverkar vi bland annat strukturdelar till fläkten i motorn. Det kommer att bli den största komponenten i världen som har producerats med den metoden och som certifierats för kommersiellt flyg, säger Robert Hell, ansvarig för samhällskontakter på GKN Aerospace.

Arbetet har enligt GKN gjorts möjligt tack vare satsningar på nya material och produktionslösningar, bland annat motordelar i komposit som har 3d-printats. Detta är ett resultat av samarbete mellan akademi, institut och andra företag vid Produktionstekniskt centrum på Innovatum i Trollhättan.

– I år var det ett stort fokus på hållbarhetsfrågor. Det krävs en långsiktig satsning på forskning och utveckling för att göra flyget med hållbart, och där vi är med i flera olika forskningsprojekt, säger Robert och fortsätter:

– Det viktigaste sättet att möta klimatutmaningarna inom flyget är att satsa på ny teknik och det är branschens ambition.

Publicerat av: 

Dela artikeln

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.


Bromsok i titan tål tusen grader

Bugattis bilmodell Chiron blir unik med världens första 3d-utskrivna bromsok, skriver Popular Science. Enligt Bugatti är titankomponenten den största i sitt slag som tillverkats med SLS-tekniken.

Publicerat av: 

Konferens med metallfokus

Den 25–27 november arrangeras konferensen Metal Additive Manufacturing Conference 2019 i Örebro. Här ska besökarna kunna tanka en massa kunskap om additiv tillverkning av metall.

Publicerat av: 

Flygutsläpp i fokus för GKN Aerospace

EU:s klimatmål för år 2050 är att halvera flygutsläppen. Men för att detta ska bli verklighet krävs en rad olika åtgärder. GKN Aerospace, som är Sveriges största civila flygindustri, ser additiv tillverkning som en del i att nå målet.

Publicerat av: 

Forskning nära hjärtat

Miljoner människor i världen är i behov av en hjärttransplantation. Nu har forskare tagit nästa steg för att kunna 3d-printa ett människohjärta i full storlek. 

Publicerat av: 

MakerBot lanserar Method X

– Method X vänder sig till den som vill ta steget upp till en pålitlig professionell skrivare från de enklare lågprisskrivarna, säger Evald Ottosson på Protech som är svensk återförsäljare.

Publicerat av: 

Så blir kaffesäckar kajaker

Vad sägs om att ta en tur i en 3d-printad kajak? Det Värmlandsbaserade företaget Melker of Sweden tillverkar nu kajaker, longboards och ståbrädor för paddling (SUPar) av restmaterial som sågspån och kaffesäckar från Löfbergs.

Publicerat av: 

De 3d-printar magnetisk vätska

Ett forskningsteam i USA lyckades, av misstag, 3d-printa droppar med permanenta magnetiska egenskaper. Framstegen öppnar dörren för en rad användningsområden, både inom medicin och elektronik.

Publicerat av: 

Designbyrå stärker produktutveckling med 3d-skrivare

Den svenska industridesign-byrån Splitvision Design är först i Sverige med att investera i en Figure 4-lösning från 3D Systems. – Produktionen blir bättre och mer kontrollerbar ju mer ansvar vi tar inom tillverkningen, säger Lukass Legzdins, R&D-chef på Splitvision.

Publicerat av: 

Sandvik gör skarpt förvärv

Sandvik förvärvar en andel om 30 procent i det italienska bolaget Beam IT. – Investeringen i Beam IT kompletterar vårt befintliga erbjudande, säger Lars Bergström, chef för Sandvik Machining Solutions.

Publicerat av: 

Graphmatech lanserar nytt material

Graphmatech, ett svenskt startup företag inom materialteknologi, släpper ett nytt hybridmaterial med namnet Aros Create. Fler produkter kommer snart, säger doktor Mamoun Taher, vd på Graphmatech.

Publicerat av: