Flygutsläpp i fokus för GKN Aerospace

Elflygplanet Alice från Eviation visades upp under Air Show i Paris. I bakgrunden syns raketen Ariane 6 som GKN tillverkar komponenter till.

Elflygplanet Alice från Eviation visades upp under Paris Air Show. I bakgrunden syns raketen Ariane 6 som GKN tillverkar komponenter till.

EU:s klimatmål för år 2050 är att halvera flygutsläppen. Men för att detta ska bli verklighet krävs en rad olika åtgärder. Flygplansmodellerna som kommer att lanseras i framtiden kommer att behöva ha hela 90 procent mindre utsläpp än vad de har i dag. GKN Aerospace, som är Sveriges största civila flygindustri, ser additiv tillverkning som en del i att nå målet.

Robert Hell.

Under Paris Air Show tidigare i år möttes aktörer inom flygindustrin där fokus låg på hållbarhet. Under eventet visades bland annat Airbus nya modell, A321 XLR upp. Till denne har GKN tagit fram flera komponenter till motorn genom additiv tillverkning, som ska göra motorn mer energisnål än tidigare modeller.

– Vi är väldigt duktiga på är att göra konstruktioner effektivare och lättare. Genom additiv tillverkning tillverkar vi bland annat strukturdelar till fläkten i motorn. Det kommer att bli den största komponenten i världen som har producerats med den metoden och som certifierats för kommersiellt flyg, säger Robert Hell, ansvarig för samhällskontakter på GKN Aerospace.

Arbetet har enligt GKN gjorts möjligt tack vare satsningar på nya material och produktionslösningar, bland annat motordelar i komposit som har 3d-printats. Detta är ett resultat av samarbete mellan akademi, institut och andra företag vid Produktionstekniskt centrum på Innovatum i Trollhättan.

– I år var det ett stort fokus på hållbarhetsfrågor. Det krävs en långsiktig satsning på forskning och utveckling för att göra flyget med hållbart, och där vi är med i flera olika forskningsprojekt, säger Robert och fortsätter:

– Det viktigaste sättet att möta klimatutmaningarna inom flyget är att satsa på ny teknik och det är branschens ambition.

Publicerat av: 

Dela artikeln

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.


Forskar för klimatsmarta flygmotorer

Tahira Raza har undersökt hur man kan göra flyg- och rymdmotorer mer klimatsmarta genom att studera svetsbarheten i additivt tillverkade delar. – En avgörande faktor är hur materialet påverkas när man svetsar i det, säger Tahira Raza. 

Publicerat av: 

De sätter detaljer i fokus

Protolabs lanserar ett nytt material för detaljrika prototypdelar – Microfine Grey. Enligt företaget kan det bidra till att utvecklingstiden av nya komponenter kan minska avsevärt. 

Publicerat av: 

Dyemansion släpper färgglad palett

Dyemansion släpper 17 nya färger för gråa delar, 3d-printade med HP Multi Jet Fusion i materialet PA12. – Antalet HP-system växer på marknaden och våra kunders efterfrågan på livliga färger för deras gråa delar har varit stor, säger Kai Witter, Chief customer officer på Dyemansion.

Publicerat av: 

Metallutskrifter minskar inom flygindustrin

GE, General Electric, säger upp 13 000 anställda i sin tillverkning av flygmotorer samtidigt som efterfrågan på 3d-printade metalldelar minskar. Detta kan komma att påverka företagets leverantörer och underleverantörer. 

Publicerat av: 

Skänker visir till äldrevården

Medarbetare på Högskolan i Skövde tillverkar skyddsvisir till äldrevården. – De fungerar bra i avsaknad av andra visir, säger Niklas Land, doktorand på Institutionen för ingenjörsvetenskap.

Publicerat av: 

De tillverkar steriliserbara visir

Protolabs har hjälpt Michelin att ta fram steriliserbara ansiktsvisir för sjukvården.
– Bandet, visiret och den nedre förstärkningen är alla tillverkade i polykarbonat. Skärmarna kan därför steriliseras utan att skadas, säger Frédéric Pialot, Senior Fellow Processer på Michelin.

Publicerat av: 

Nyfunnen hobby gav nya arbetsuppgifter

Paul Ingelmark har studerat till 3d-printingspecialist på Yrkeshögskolan i Eslöv. Detta har lett till att hans nuvarande arbetsplats SWEP har valt att satsa mer på additiv tillverkningsteknik.

Publicerat av: 

Xenter håller digitalt öppet hus

Den 6 maj håller Xenter i Botkyrka ett digitalt öppet hus. Förutom presentation av alla utbildningar och en rundtur kommer det också finnas möjlighet att ställa frågor till utbildningsledare och lärare. 

Publicerat av: 

Dörröppnare kan minska smittspridning 

Paul Nowotny designade ett verktyg för att öppna dörrar utan att behöva ta i det faktiska handtaget. I samarbete med 3d-teknikleverantören r.a.p.s har sedan verktyget 3d-printats och nu testas ett 20-tal inom hemvården i Landskrona. 

Publicerat av: