Flygutsläpp i fokus för GKN Aerospace

Text:Hanna Jangenfeldt
PUBLICERAD: 13 augusti 2019
Elflygplanet Alice från Eviation visades upp under Air Show i Paris. I bakgrunden syns raketen Ariane 6 som GKN tillverkar komponenter till.
Elflygplanet Alice från Eviation visades upp under Paris Air Show. I bakgrunden syns raketen Ariane 6 som GKN tillverkar komponenter till.

EU:s klimatmål för år 2050 är att halvera flygutsläppen. Men för att detta ska bli verklighet krävs en rad olika åtgärder. Flygplansmodellerna som kommer att lanseras i framtiden kommer att behöva ha hela 90 procent mindre utsläpp än vad de har i dag. GKN Aerospace, som är Sveriges största civila flygindustri, ser additiv tillverkning som en del i att nå målet.

Robert Hell.

Under Paris Air Show tidigare i år möttes aktörer inom flygindustrin där fokus låg på hållbarhet. Under eventet visades bland annat Airbus nya modell, A321 XLR upp. Till denne har GKN tagit fram flera komponenter till motorn genom additiv tillverkning, som ska göra motorn mer energisnål än tidigare modeller.

– Vi är väldigt duktiga på är att göra konstruktioner effektivare och lättare. Genom additiv tillverkning tillverkar vi bland annat strukturdelar till fläkten i motorn. Det kommer att bli den största komponenten i världen som har producerats med den metoden och som certifierats för kommersiellt flyg, säger Robert Hell, ansvarig för samhällskontakter på GKN Aerospace.

Arbetet har enligt GKN gjorts möjligt tack vare satsningar på nya material och produktionslösningar, bland annat motordelar i komposit som har 3d-printats. Detta är ett resultat av samarbete mellan akademi, institut och andra företag vid Produktionstekniskt centrum på Innovatum i Trollhättan.

– I år var det ett stort fokus på hållbarhetsfrågor. Det krävs en långsiktig satsning på forskning och utveckling för att göra flyget med hållbart, och där vi är med i flera olika forskningsprojekt, säger Robert och fortsätter:

– Det viktigaste sättet att möta klimatutmaningarna inom flyget är att satsa på ny teknik och det är branschens ambition.

Läs vidare

Varnar för farliga ångor och nanopartiklar från 3D-skrivare

Kemikalieinspektionen går ut med information om att 3D-skrivare som skriver ut med plastfilament avger farliga ångor och nanopartiklar. Ämnen som kan vara hälsovådliga för användaren. 
Genre FDM Prusa

Hon får årets GKN-stipendium

Doktoranden Yongcui Mi tilldelas årets GKN-stipendium. Hon får det för arbetet med en banbrytande teknologi som använder högeffektlaser för svetsning och additiv tillverkning av metaller.
Henrik och Yongcui 2024

SKF utvecklar cirkulära lager med AM

SKF lanserar en ny serie lager designade för cirkulär användning, tillverkade med LMD-teknologi (Laser Metal Deposition). Det ska innebära bättre prestanda och hållbarhet jämfört med standardlager. 
SKF lager 1

Formnext 2024 i (fler) bilder

Missade du årets Formnext-mässa eller längtar du redan tillbaka? Nästa års datum är redan spikade, då är det den 18–21 november 2025 som gäller. Tills dess, här är några nedslag i form av bilder från 2024 års upplaga.
Formnext kollage 2

Senaste nytt

Varnar för farliga ångor och nanopartiklar från 3D-skrivare

Kemikalieinspektionen går ut med information om att 3D-skrivare som skriver ut med plastfilament avger farliga ångor och nanopartiklar. Ämnen som kan vara hälsovådliga för användaren. 
Genre FDM Prusa

Hon får årets GKN-stipendium

Doktoranden Yongcui Mi tilldelas årets GKN-stipendium. Hon får det för arbetet med en banbrytande teknologi som använder högeffektlaser för svetsning och additiv tillverkning av metaller.
Henrik och Yongcui 2024

SKF utvecklar cirkulära lager med AM

SKF lanserar en ny serie lager designade för cirkulär användning, tillverkade med LMD-teknologi (Laser Metal Deposition). Det ska innebära bättre prestanda och hållbarhet jämfört med standardlager. 
SKF lager 1

Värmebehandling och kylning i samma process

Svenska Quintus Technologies lanserade i samband med Formnext en ny Hot Isostatic Press (HIP) för efterbehandling av metalldelar, bland annat för additiv tillverkning.
QIH 200 Left