Heineken har dragit nytta av den additiva tillverkningstekniken i sin produktion. Det har lett till både tids- och kostnadsbesparingar, skriver Ultimaker på sin hemsida.
Med 150 bryggerier är Heineken ett av de största ölproducenterna i världen. Men det är på deras spanska bryggeri i Sevilla som den additiva tekniken har fått göra skillnad. Ultimaker skriver om bryggeriet på sin hemsida, där det i dag finns ett 3d-labb med Ultimakers 3d-skrivare.
Olika användningsområden
På bryggeriet i Sevilla producerar man runt 500 miljoner liter öl om året. Genom att starta ett 3d-labb ville Heineken förbättra sina tillverkningsprocesser, både vad gäller effektivitet och säkerhet, skriver Ultimaker. Här kan de nu skriva ut allt från egna verktyg till reservdelar i materialen PLA, Nylon och TPU.
[metaslider id=”21936″]
För att göra produktionen mer effektiv har de bland annat skrivit ut verktyg som i vanliga fall tagit flera dagar att få levererade till fabriken. Även reservdelar, egendesignade verktyg för kvalitetskontroller och maskinkomponenter som fått en ny, mer funktionell design.
Lägre kostnader
Något som Heineken också har förbättrat enligt Ultimaker är deras säkerhetsanordningar. Med hjälp av en 3d-utskriven del har de skapat en spärr som säkrar att maskinen inte går igång under tiden operatören arbetar med den. För bryggeriet har det nya arbetssättet inneburit både tidsbesparing och lägre utgifter.