Den Jönköpingsbaserade servicebyrån Addema producerar årligen tusentals additivt tillverkade komponenter. Nu rustar de för framtiden med att sjösätta en ny hemsida och spana efter nästa potentiella investering.
Det har gått fem år sedan 3dp introducerade läsarna till den nystartade servicebyrån Addema i Jönköping. Sedan dess har ägarna Samuel Löfstrand och Claes Sjödahl satt full fokus på vad de anser sig vara allra bäst på – additiv tillverkning med service i fokus. Till en början valde de att lägga lite extra fokus på applikationer för den medicinska branschen, men i dag har de kunder inom en rad olika segment främst i Norden.
– Som alla företag i vår bransch kan man rikta sig mot alla typer branscher – från Oppfinnar-Jocke till flygindustrier, säger Claes och Samuel tillägger:
– Så länge de tillverkar eller har någon typ av produkt.
För Addema är kundservice den viktigaste faktorn.
– Viktigt för oss är service, det är vår styrka, och att kunden ska känna sig prioriterad, säger Claes.
– Något rätt gör vi eftersom vi växer hela tiden, säger Samuel.
[metaslider id=”22206″]
Tusentals komponenter årligen
Duon arbetar i dag med 3d-skrivare från den amerikanska tillverkaren 3D Systems och erbjuder tre olika tekniker, SLS, SLA och CJP. I dag 3d-skriver de ut tusentals komponenter årligen, och nyligen investerade de miljonbelopp i en automatiserad efterbehandling för infärgning och lackning. På så sätt klarar de i dag av att enbart vara två anställda som driver tillverkningen, även om de börjar märka av ett behov av ytterligare kapacitet. Detta gäller både personalstyrka och att förbereda materiellt för mer serietillverkning.
– På prototypsidan finns det en summa pengar hos företagen som skiftar beroende på konjunktur och liknande, så det går upp och ner. Det som ökar mest är serieproduktion. Men hur mycket serieproduktionen kommer öka vet vi inte. Det är den explosionsartade ökningen som vi alla sitter och väntar på, berättar Claes.
För att denna ”explosion” ska inträffa krävs dock ännu mer kunskap menar Samuel. Branschen är fortfarande omogen när det gäller produktion och många tenderar fortfarande att använda sig av äldre och ”trygga” tekniker, även om additiv tillverkning kanske egentligen är den mest kostnads- och tidseffektiva metoden.
– Många vet inte riktigt vad 3d-print kan prestera och det måste vi i branschen bli bättre på att svara på. Men någon gång kommer brytpunkten, säger Samuel.
Fler investeringar på gång
Nästa steg för servicebyrån är en ny hemsida med automatofferering som snart lanseras. Redan nu har de också börjat snegla på vad som kan vara deras nästa investering.
– Vi kommer behöva öka vår kapacitet. Vi tittar på olika tekniker men vet inte riktigt var det kommer att landa än, avslutar Claes.