Skalmodell av Da Vinci-bro
3d-printas efter 500 år

Text:Hanna Jangenfeldt
PUBLICERAD: 29 oktober 2019
Karly Bast bredvid den 3d-utskrivna modellen av da Vincis brodesign. Foto via MIT
Karly Bast bredvid den 3d-utskrivna modellen av da Vincis brodesign. Foto via MIT

Forskare vid MIT har använt additiv tillverkning för att ta fram en skalmodell av en bro, designad av renässanskonstnären och uppfinnaren Leonardo da Vinci.

Nyligen bestämde sig MIT-studenten Karly Bast för att tillsammans med professorn John Ochsendorf och studenten Michelle Xie testa möjligheten att 3d-printa en brokonstruktion utifrån en gammal ritning. Den aktuella designen var ett avvisat förslag från Leonardo da Vinci – en bro som var tänkt att binda samman Istanbul med den närliggande staden Galata.

Frihandsteckning eller seriös ritning?

Med hjälp av 3d-utskrift skapade de en detaljerad skalmodell, med en struktur som liknar da Vincis brokonstruktion, och testade dess förmåga att stå trots vikt och svikt i grunden.

– Var skissen bara en frihandsteckning, något han gjorde på 50 sekunder, eller något han verkligen satt sig ner och tänkt igenom?, säger Bast.

Konstruktionen ritades år 1502 av Leonardo da Vinci för härskaren av det osmanska riket, Sultan Bayezid II. Sultan ville ha en bro för att ansluta Istanbul och Galata och tog emot förslag från flera olika konstnärer. Ett av dessa var Leonardos, vilket kom att förkastas.

I dag är konceptet över 500 år gammalt men blev intressant för MIT-teamet av flera anledningar. I sin tid, om den hade byggts, hade det varit den längsta bron på 280 meter. Ungefär tio gånger längre än andra broar. Den skiljde sig också strukturellt eftersom den stöds av en platt både, när andra stöds av halvcirkulära valv. I slutet av bron delades den i två delar, något som skulle stabilisera sidorörelser vilket flera broar kollapsade av på den tiden.

Leonardo da Vincis ursprungliga ritning av bronförslaget (uppe till vänster), tillsammans med ritningar av Karly Bast och Michelle Xie som visar hur strukturen kunde delas upp i 126 enskilda block. Foto via MIT
Leonardo da Vincis ursprungliga ritning av bronförslaget (uppe till vänster), tillsammans med ritningar av Karly Bast och Michelle Xie som visar hur strukturen kunde delas upp i 126 enskilda block. Foto via MIT
126 stenblock

Eftersom da Vinci inte lämnade några instruktioner om material eller liknande efter sig, har MIT-gruppen studerat vilka material som var tillgängliga under hans tid. De kom fram till sten, utan fästen av murbruk eller liknande.

För att efterlikna stenblocken som skulle använts, 3d-printade teamet hela 126 block till modellbron, byggd i skala 1 till 500, med ett mått på cirka 81 centimeter. Varje block tog sex timmar att printa.

Strukturens motståndskraft testades av Bast och Xie, som designade modellbron på två rörliga plattformar. På så sätt kunde de efterlikna grundläggande rörelser som kan uppstå till följd av svag jord.

Den 3d-printade modellbron visade motstånd mot den horisontella rörelsen innan den sträckte sig maximalt. Med testresultaten drar Bast slutsatsen att det bevisar genomförbarheten för många ambitiösa byggprojekt som kunde ha varit möjliga under de första åren av renässansen.

Senaste nytt

Spetsforskning inom AM i fokus på Rymdforum

Den 5-6 maj 2025 arrangerades konferensen Rymdforum i Trollhättan. Med Högskolan Väst och GKN Aerospace som medarrangörer kretsade det bland annat om hur AM kan effektivisera tillverkningen av komponenter till vätgasdrivna rymdraketer.
Rymdforum header

Prototal utökar med ännu en SLS-maskin

I början av året förstärkte Prototal sin 3D-printingkapacitet vid anläggningen i norska Levanger med en SLS-3D-skrivare från EOS. Nu får den sällskap av ytterligare en maskin av samma modell.
Prototal AS_EOS P770

Elmia Subcontractor firar 50 år och blickar framåt med ny arena

Nästa Elmia 3D går av stapeln först om ett år, men underleverantörsmässan Elmia Subcontractor, som lockar en del utställare inom AM, arrangeras som vanligt i november.
Protech-Subcontractor

Sandvik värd för event om flygindustrin

Organisationen European Powder Metallurgy Association (EPMA) bjuder tillsammans med Sandvik Additive in till ett seminarium som fokuserar på pulvermetallurgi inom flygindustrin.
Sandvik pulver

Läs vidare

Hushållsavfall i plast blir filament för 3D-printing

Mängden plastavfall i de tyska hushållen har tredubblats under de senaste 30 åren, varav en stor del kommer från förpackningar. Tyska forskare har nu framgångsrikt lyckats omvandla plasten till filament för 3D-printing.
Fraunhofer 1

Blått livsmedelssäkert 3D-printmaterial

Franska Sculpteo introducerar PA12 Blue, ett nytt 3D-printmaterial särskilt utvecklat för mathantering, tillagning och lagring. Ett material som uppfyller både EU:s direktiv för livsmedelssäkerhet och riktlinjer från U.S. Food and Drug Administration (FDA).
blue3d-2

3devo förvandlar restpulver till filament

3devo har utvecklat en metod för att omvandla överblivet SLS-pulver till filament som kan användas på nytt för 3D-printing.
3devo

Nordens första testbädd för 3D-printad betong

I slutet av april invigde forskningsinstitutet RISE en test- och demomiljö för 3D-printad betong. En unik satsning som ska påskynda den industriella användningen av tekniken och bana väg för en mer hållbar svensk byggbransch. 
RISE kollage