Skalmodell av Da Vinci-bro
3d-printas efter 500 år

Karly Bast bredvid den 3d-utskrivna modellen av da Vincis brodesign. Foto via MIT

Karly Bast bredvid den 3d-utskrivna modellen av da Vincis brodesign. Foto via MIT

Forskare vid MIT har använt additiv tillverkning för att ta fram en skalmodell av en bro, designad av renässanskonstnären och uppfinnaren Leonardo da Vinci.

Nyligen bestämde sig MIT-studenten Karly Bast för att tillsammans med professorn John Ochsendorf och studenten Michelle Xie testa möjligheten att 3d-printa en brokonstruktion utifrån en gammal ritning. Den aktuella designen var ett avvisat förslag från Leonardo da Vinci – en bro som var tänkt att binda samman Istanbul med den närliggande staden Galata.

Frihandsteckning eller seriös ritning?

Med hjälp av 3d-utskrift skapade de en detaljerad skalmodell, med en struktur som liknar da Vincis brokonstruktion, och testade dess förmåga att stå trots vikt och svikt i grunden.

– Var skissen bara en frihandsteckning, något han gjorde på 50 sekunder, eller något han verkligen satt sig ner och tänkt igenom?, säger Bast.

Konstruktionen ritades år 1502 av Leonardo da Vinci för härskaren av det osmanska riket, Sultan Bayezid II. Sultan ville ha en bro för att ansluta Istanbul och Galata och tog emot förslag från flera olika konstnärer. Ett av dessa var Leonardos, vilket kom att förkastas.

I dag är konceptet över 500 år gammalt men blev intressant för MIT-teamet av flera anledningar. I sin tid, om den hade byggts, hade det varit den längsta bron på 280 meter. Ungefär tio gånger längre än andra broar. Den skiljde sig också strukturellt eftersom den stöds av en platt både, när andra stöds av halvcirkulära valv. I slutet av bron delades den i två delar, något som skulle stabilisera sidorörelser vilket flera broar kollapsade av på den tiden.

Leonardo da Vincis ursprungliga ritning av bronförslaget (uppe till vänster), tillsammans med ritningar av Karly Bast och Michelle Xie som visar hur strukturen kunde delas upp i 126 enskilda block. Foto via MIT

Leonardo da Vincis ursprungliga ritning av bronförslaget (uppe till vänster), tillsammans med ritningar av Karly Bast och Michelle Xie som visar hur strukturen kunde delas upp i 126 enskilda block. Foto via MIT

126 stenblock

Eftersom da Vinci inte lämnade några instruktioner om material eller liknande efter sig, har MIT-gruppen studerat vilka material som var tillgängliga under hans tid. De kom fram till sten, utan fästen av murbruk eller liknande.

För att efterlikna stenblocken som skulle använts, 3d-printade teamet hela 126 block till modellbron, byggd i skala 1 till 500, med ett mått på cirka 81 centimeter. Varje block tog sex timmar att printa.

Strukturens motståndskraft testades av Bast och Xie, som designade modellbron på två rörliga plattformar. På så sätt kunde de efterlikna grundläggande rörelser som kan uppstå till följd av svag jord.

Den 3d-printade modellbron visade motstånd mot den horisontella rörelsen innan den sträckte sig maximalt. Med testresultaten drar Bast slutsatsen att det bevisar genomförbarheten för många ambitiösa byggprojekt som kunde ha varit möjliga under de första åren av renässansen.

Publicerat av: 

Dela artikeln

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.


Markforged släpper kopparmaterial

Markforged släpper ett nytt rent kopparmaterial för sin 3d-skrivare Metal X. Enligt tillverkaren ska 3d-utskrifter i koppar minska ledtider på applikationer för kunderna.

Publicerat av: 

PLM breddar produktportföljen

PLM Group adderar Dyemansions system för efterbehandling av additivt tillverkade komponenter till produktportföljen. – Vårt mål är att skapa effektiva lösningar för alla behov i branschen, säger Gøran Jenssen, Business Unit Manager för 3d-printing på PLM Group.

Publicerat av: 

Tacklar frågan om driftstopp

Underhållsmässan i Göteborg ska ta grepp om två tekniker som kan minska risken för oplanerade driftstopp är sensorteknik och additiv tillverkning. – Det här är tekniker som utvecklas i snabb takt, säger Sten Farre, forskningsingenjör på Rise.

Publicerat av: 

Ford 3d-printar säkra muttrar

Med hjälp av 3d-skrivartillverkaren EOS har biljätten Ford hittat en lösning för att tillverka unika fälgmuttrar. Förhoppningen är att minska antal stölder av fälgar.

Publicerat av: 

Addema: ”Vi fortsätter expandera”

Den Jönköpingsbaserade servicebyrån Addema planerar att fortsätta expandera under 2020, likt tidigare år. – Vi ser att 2020 har börjat väldigt bra, säger Claes Sjödahl på Addema.

Publicerat av: 

Miljövänlig kajak 3d-printas på båtmässa

Melker of Sweden ska 3d-printa en kajak av kaffesäckar på Båtmässan i Göteborg, den 5 februari. – Vi vill förstås inspirera till ett mer hållbart sätt att tillverka den här typen av produkter, säger Pelle Stafshede, grundare av Melker of Sweden.

Publicerat av: 

Coronavirus stoppar mässa

Efter att Coronaviruset i Kina utbrutit skjuter man nu fram tiden för en asiatisk mässa för verktyg, bearbetningsmaskiner och additiv tillverkning.

Publicerat av: 

Rapport visar positiva procent

En ny rapport från analysföretaget Dimension research visar en ljus framtid för additiv tillverkning. Dock råder det en viss frustration kring materialkostnader och tillgänglighet…

Publicerat av: