Nya riktlinjer kan få fler att printa i metall

Text:Hanna Jangenfeldt
PUBLICERAD: 5 november 2019
David Franklin, Swerim, är koordinator för MacAM.
David Franklin, Swerim, är koordinator för MacAM.

Vinnovaprojektet MacAM ska ta fram riktlinjer för hur man kan bearbeta och arbeta med hårda metallmaterial. 

Additiv tillverkning av metall ökar och det finns ett flertal fördelar med att använda tekniken. Bland annat möjligheten att printa komplexa geometrier, förbättra gamla komponenter och därigenom också kostnadseffektivisera arbetet.

Ihålig och lätt kolv, 3d-printad i hårdmetallen Vibenite 480.
Ihålig och lätt kolv, 3d-printad i hårdmetallen Vibenite 480.

– Nya extremt hårda och nötningsbeständiga material kan tillverkas med AM-teknik och möjliggör effektivare lösningar. Det har dock varit svårt för industrin att ta till sig den nya tekniken då man saknar erfarenhet och förståelse för bearbetningen av AM-komponenterna i de nya superhårda materialen, säger David Franklin, forskare vid metallforskningsinstitutet Swerim.

Ska få fler att våga arbeta med additiv tillverknig

Det Vinnovabaserade projektet MacAM (Machining of AM components) sträcker sig över ett år och har som mål att få fler företag att våga arbeta med additiv tillverkning. För detta undersöker de bearbetningsmöjligheten av materialen som ska ligga till grund för riktlinjer med rekommendationer om hur nya, hårda material kan bearbetas och användas. Enligt Swerim har det efterfrågats av industrin under en längre tid.

– I dag finns en stor kunskapsbrist inom slipning och efterbearbetning av AM-komponenter. Vi ser fram emot detta projekt som kommer att ge nya verktygsrekommendationer och kunskap om efterbearbetning, vilket är viktigt för industrins omställning till AM, berättar Ulrik Beste, CTO VBN Components.

Flera samarbetspartners

De som samarbetar i projektet är 3M, Sandvik Coromant, VBN Components och Swerim och budgeten för projektet är 1,4 miljoner kronor.

Läs vidare

Bearbetning av pulverdetaljer på schemat

R.a.p.s driver sedan många år YH-utbildningar inom 3D-printing. I höstas startade en ny utbildning i Halmstad och 3dp.se var med när några av studenterna fick lära sig att ta hand om delar som printats med SLS.
Raps pulver 1

BMW utforskar möjligheterna med WAAM

Tekniken som kallas wire arc additive manufacturing (WAAM) är intressant för bilindustrin och BMW rapporterar att de första fordonstesterna med delar som tillverkats med denna teknik kommer att starta nästa år.
bmw-waam-cover-kopi

3DVerkstan utökar portföljen med Caracol

3DVerkstan har inlett ett samarbete med Caracol avseende deras system för storskalig additiv tillverkning med robot.
Caracol

Saab Dynamics och Freemelt inleder samarbete

Freemelt har fått en order från Saab Dynamics gällande en förstudie om materialprocessutveckling av komplexa material för nya innovativa lösningar inom försvarsindustrin.
Freemelt-2-1

Senaste nytt

Bearbetning av pulverdetaljer på schemat

R.a.p.s driver sedan många år YH-utbildningar inom 3D-printing. I höstas startade en ny utbildning i Halmstad och 3dp.se var med när några av studenterna fick lära sig att ta hand om delar som printats med SLS.
Raps pulver 1

BMW utforskar möjligheterna med WAAM

Tekniken som kallas wire arc additive manufacturing (WAAM) är intressant för bilindustrin och BMW rapporterar att de första fordonstesterna med delar som tillverkats med denna teknik kommer att starta nästa år.
bmw-waam-cover-kopi

3DVerkstan utökar portföljen med Caracol

3DVerkstan har inlett ett samarbete med Caracol avseende deras system för storskalig additiv tillverkning med robot.
Caracol

Saab Dynamics och Freemelt inleder samarbete

Freemelt har fått en order från Saab Dynamics gällande en förstudie om materialprocessutveckling av komplexa material för nya innovativa lösningar inom försvarsindustrin.
Freemelt-2-1