3d-printing växer inom oljeindustrin

Text:Hanna Jangenfeldt
PUBLICERAD: 11 november 2019
Oljeindustrin väntas enligt konsultbolaget Globaldata omsätta runt 60 miljarder kronor år 2030.

En industri som var tidigt ute med att använda sig av additiv tillverkning är olje- och gasindustrin. I en rapport från konsultbolaget Globaldata väntas industrin omsätta runt 60 miljarder kronor år 2030. Enligt rapporten är utvecklingen av 3d-printing av metall en nyckel till industrins framgång.

Oljeindustrin är en tuff bransch med många krav, framför allt när det rör säkerhet, miljö, hygien med mera. För att möta dessa kan innovativa lösningar med hjälp av additiv tillverkning vara en god idé.

Komplexa prototyper

De huvudsakliga fördelarna med additiv tillverkning för industrin är kortare tider att producera komplexa prototyper. Populärt är framför allt delar tillverkade av högpresterande termoplaster, som tål både hög värme och har en kemisk beständighet. Men också delar som kan ersätta flera komponenter i komplexa maskiner.

Shell utvecklar system

Ett exempel är Shells olje- och gasprojekt Stones som ligger i Mexikanska golfen på 2 900 meters djup. De har utvecklat prototyper av ett avtagbart system för att ansluta ett fartyg för lastning och lossning. Prototypen var en hjälp för företaget när de skulle presentera idén för högre auktoriteter,  som sedan skulle godkänna användningen av systemet för första gången i den regionen.

Du kan läsa mer om Shells arbete med 3d-printing här.

Läs vidare

Nya medel ska göra Danmark bäst på AM

För åtta år sedan bildades Dansk AM Hub efter att Industriens Fond bidragit med 90 miljoner danska kronor. Uppdraget var att stärka danska företags konkurrenskraft och hållbarhet genom användning av 3D-printing. Nu skjuter fonden till ytterligare 30 miljoner.
Frank-Dansk-AM-Hub-1024x695

75 procents viktreducering med DfAM-design

Nikon SLM Solutions och Hexagon har omdesignat en stor komponent till ett Boeing-plan. Genom additiv tillverkning och design for additive manufacturing (DfAM) kunde både vikten och antalet delar reduceras markant.
AM-A330-Fuel-Air-Separator-prototype

Forskning om AM på vetenskapsakademiens lista

Kungliga Ingenjörsvetenskapsakademien (IVA) listade i slutet av 2024 de 100 forskningsprojekten som har störst potential att komma till nytta för samhället. Ett par av dem rör forskning om additiv tillverkning. 
gruppbild-2

Krisande Velo3D får ny majoritetsägare

I höstas köpte Elon Musks Space X licenser för Velo3D:s AM-teknologi. Det vittnade om ekonomiska problem i bolaget. Nu meddelas att Arrayed Notes Acquisition blir ny majoritetsägare i utbyte mot skuldnedskrivning. 
Velo3D

Senaste nytt

Nya medel ska göra Danmark bäst på AM

För åtta år sedan bildades Dansk AM Hub efter att Industriens Fond bidragit med 90 miljoner danska kronor. Uppdraget var att stärka danska företags konkurrenskraft och hållbarhet genom användning av 3D-printing. Nu skjuter fonden till ytterligare 30 miljoner.
Frank-Dansk-AM-Hub-1024x695

75 procents viktreducering med DfAM-design

Nikon SLM Solutions och Hexagon har omdesignat en stor komponent till ett Boeing-plan. Genom additiv tillverkning och design for additive manufacturing (DfAM) kunde både vikten och antalet delar reduceras markant.
AM-A330-Fuel-Air-Separator-prototype

Forskning om AM på vetenskapsakademiens lista

Kungliga Ingenjörsvetenskapsakademien (IVA) listade i slutet av 2024 de 100 forskningsprojekten som har störst potential att komma till nytta för samhället. Ett par av dem rör forskning om additiv tillverkning. 
gruppbild-2

Krisande Velo3D får ny majoritetsägare

I höstas köpte Elon Musks Space X licenser för Velo3D:s AM-teknologi. Det vittnade om ekonomiska problem i bolaget. Nu meddelas att Arrayed Notes Acquisition blir ny majoritetsägare i utbyte mot skuldnedskrivning. 
Velo3D