AM Ventures Holding GMbH (AMV) är en självständig, strategisk investerare, baserad i tyska München. Företaget har skapat ett ekosystem som består av hållbara strategiska investeringar och ett starkt nätverk med partners, för att dra nytta av additiv tillverkning för serieproduktion.
AMV, som ursprungligen etablerades med stöd av EOS som är marknadsledande inom additiv tillverkning, har i dag en portfölj som består av investeringar med fokus på banbrytande tekniker. Investeringarna inkluderar bland annat 3YOURMINDs programvara, efterbehandling från DyeMansion och svenska Exmet AB – ett företag som använder additiv tillverkning för att arbeta med amorfa metallegeringar.
Den 19 februari står 3DVerkstan som värd för Nordic AM Startup Day 2020, ett AM Ventures pitch-event i Stockholm. Här samlas entreprenörer, branschexperter och investerare för att pitcha, visa upp och nätverka kring nya industriella AM-innovationer från hela Skandinavien och Baltikum.
Daniel Ljungstig, vd på 3DVerkstan, har inför detta event intervjuat Arno Held, Chief Venture Officer på AMV. Arno berättar hur du som har en idé kan få din startup finansierad, vad riskkapitalbolag söker efter inom additiv tillverkning i industrin och var det finns tomrum i branschen som måste fyllas med nya innovationer.
Hur skulle du beskriva AMV och vilket syfte fonden har?
– AM Ventures är en global investerare i tidigt skede med fokus på additiv tillverkning – hårdvara, mjukvara, material och applikationer. Vi är ett team som består av tio passionerade och väldigt erfarna teknikexperter med olika bakgrunder, som stödjer och inspirerar entreprenörer med ett supersynergistiskt ekosystem av olika AM-startups och företag, säger Arno Held.
Vad skiljer AMV från andra fonder/företag som investerar i additiv tillverkning?
– Vår viktiga unika konkurrensfördel är garanterat det oerhört produktiva ekosystem som vi har byggt upp de senaste fem åren. Fler än ett dussin företag stödjer varandra med teknik och affärskunskap inom den additiva tillverkningsbranschen. Det ger oss inte bara tillgång till stor kompetens, utan ger oss också en oöverträffad överblick över AM-branschen när det gäller nya tekniska trender, eller uppkomsten av nya banbrytande tillämpningar.
Kan du berätta mer om hur ni utvärderar vilka nystartade företag ni ska investera i? Gör ni kort- eller långsiktiga investeringar?
– I ett tidigt skede är det människorna som gör skillnad. Därför satsar vi mycket på att utvärdera företagets grundare. Vi vill förstå deras drivkraft att bygga ett företag, hur bra de känner sin egen teknik, deras marknad och deras specifika kunder. Efter detta kommer produkten: Hur ser den underliggande affärsmodellen ut, och finns det några bevis som bekräftar den valda marknadsstrategin? Säger Arno Held och fortsätter:
–Om vi investerar på kort eller lång sikt beror mycket på produktens natur och grundarens avsikt. Vi är villiga att stödja alla slags planer om de är vettiga och genomförbara. Generellt sett är vi, som erfarna hårdvaruentreprenörer, mer tålmodiga och långsiktigt fokuserade än klassiska programvaruinvesteringar.
Vilka applikationer och områden inom additiv tillverkning är mest intressanta för er just nu? Var finns de stora utmaningarna och möjligheterna?
– För närvarande har vi några mycket lovande metallapplikationer under utveckling som har potential att påverka gigantiska industrier. Ta värmeväxlare som ett exempel: Alla telefoner har minst en, varje bärbar dator har minst två och varje bil har fler än ett dussin. De potentiella volymerna som sträcker sig längre än fantasin och designmöjligheterna är tack vare additiv tillverkning nästan gränslösa. Utmaningen för små, nystartade företag, är framför allt den snabba tiden som krävs för att skala upp företaget. Detta kräver skickliga och pålitliga partners i hela värdekedjan. En annan utmaning är var man ska lägga sitt fokus. Om jag har oändliga möjligheter i alla riktningar, var ska jag börja? Tack vare vårt breda nätverk och erfarenheter i olika led kan AMV hjälpa till med många av dessa utmaningar.
I vilken fas bör ett startup-företag kontakta er och hur stor brukar investeringen vara?
– Eftersom vi ser oss själva som ett av de mest erfarna riskkapitalbolagen inom additiv tillverkning, är vi glada om vi får utvärdera ett startup-företag så tidigt i dess livscykel som möjligt. Ett flertal individer har bett om vår hjälp att etablera ett företag och tillhandahålla finansiering redan vid de allra första stegen i deras liv som entreprenörer. Och alla dessa är framgångsrika i dag, berättar Arno och fortsätter:
– Vanligtvis investerar vi mellan 300 000 och 1,5 miljoner euro i de tidiga stadierna och vi avsätter upp till totalt åtta miljoner euro för den totala investeringen för ett enskilt bolag.
Erbjuder ni råd om affärsmodeller eller marknadssegment, eller är det något som entreprenörerna måste ha klart för sig från början?
– Självklart är vi villiga att dela med oss av vår expertis och ge råd gällande alla aspekter som rör entreprenörskap. Men det är inte vår intention att göra andra människors jobb och ta fram deras affärsmodeller. Vi förväntar oss självklart en hög nivå av egen efterforskning och olika scenarier som vi sedan kritiskt utvärderar i samarbete med entreprenörerna.
Hur viktigt är det att ha patent? Vad sägs om andra typer av immateriella rättigheter?
– Ett patent är mycket bra att ha. Hur som helst är det bara riktigt kraftfullt om du har viljan och medlen för att upprätthålla och skydda ett patent för att skydda din marknadsposition. Detta är den riktigt dyra delen i detta spel, men det låter dig också testa olika intressanta affärsmodeller. Några av våra nystartade företag beslutar också att inte skaffa patent och istället hålla den magiska ingrediensen hemlig. Detta kan fungera, men sätter dig samtidigt i en riskfylld position eftersom någon annan kan patentera din process.
Ni granskar många nystartade företag. Vad är det vanligaste misstaget som ett nystartat företag gör?
– Det finns ett ganska stort antal misstag som kan göras av oerfarna grundare. Ett av de vanligaste är till exempel, är att välja fel ”affärsänglar” och ge dem för många aktier. Vi har sett nyetableringar misslyckas bara på grund av dessa misstag, och även i de enklaste fallen, var ansträngningen att lösa konflikten mycket smärtsam. Och detta är inte kritik mot affärsänglar i allmänhet, vi har själva arbetat mycket framgångsrikt med affärsänglar som stöttat startups.
Vilka egenskaper eller förmågor är det ni söker mest efter i ett team av entreprenörer?
– Framför allt förmågan att kunna lyssna på kunder och läsa av marknadstrender och affärsmöjligheter. I vårt förflutna har inte ett enda startup blivit framgångsrikt med den ursprungliga idén. Alla bra grundare har alltid haft förmågan att anpassa sin affärsmodell eller produkt för att ge marknaden vad den kräver.
Har du sett märkbara skillnader mellan skandinaviska nystartade företag jämfört med andra? Några särskilda styrkor eller svagheter?
– Hittills har vår databas för lite information om skandinaviska nystartade företag för att ge en tillräcklig analys. Men vad vi säkert kan säga är att nystartade företag från nordiska länder alltid är bemannade med imponerade hög teknisk kompetens och att även inbitna ingenjörer har en god förståelse för affärsvärlden. En kombination som inte är helt lätt att hitta överallt.
Du har följt nystartade företag från hela världen. Vilka är de viktigaste faktorerna för långsiktig framgång?
– Tre huvudfaktorer: Teamet är allt i det tidiga skedet! En sund affärsmodell med en stark inlåsningseffekt och återkommande intäktskällor och ett kraftfullt och starkt nätverk av rådgivare och investerare som AM Ventures, som kan hjälpa till att öppna dörrar till nyckelkunder och strategiska partners, avslutar Arno Held.
Här kan du läsa mer om Nordic AM Startup Day 2020.