Flygjätte använder generativ design för att bygga nya fabriker

 Airbus-arbetare testar platsen för en bionisk partition, deras första "proof-of-concept" med generativ design. Foto via Airbus.

Airbus-arbetare testar platsen för en bionisk partition, deras första “proof-of-concept” med generativ design. Foto via Airbus.

Airbus har använt sig av Autodesk programvara för att utveckla lättare flygplansdelar med generativ design. Nu vill de även använda verktyget för att bygga upp nya, effektivare fabriker.

En av fördelarna med att använda sig av additiv tillverkning är möjligheten att skapa former som tidigare inte varit möjliga. Genom att använda sig av Autodesk programvara har Airbus nu tänkt om kring ett antal av sina flygplansdelar.

Tänker om

Programvaruföretaget Autodesk samarbetar med den internationella flygjätten Airbus för att tänka om när det gäller strukturella flygplansdelar. Förra månaden, vid tillställningen Autodesk University i Las Vegas, betonade Airbus vikten av generativ design av avancerade delar.

Bild inifrån Airbus fabrik där en flygplansvinge håller på att byggas.

Bild inifrån Airbus fabrik där en flygplansvinge håller på att byggas.

Effektivare fabriker

Förutom bättre flygplansdelar vill flygjätten använda sig av generativ design i uppbyggnaden av sina nya fabriker. Tanken är att ta fram ett flertal alternativ på hur till exempel antal verktyg och förflyttningar mellan arbetsstationer kan minskas.

– Generativ design hjälper oss att skapa en mer hållbar arkitektonisk design som visar på kritiska mänskliga faktorer och arbetsförhållanden på ett bättre sätt, säger Schaefer och fortsätter:

– Det har breddat vårt sätt att tänka och fått oss att se bortom våra egna föreställningar. Oavsett vilken design vi väljer, vet vi att fabriken kommer att fungera mer effektivt och vara billigare att bygga.

Fler exempel

Autodesk hemsida kan du läsa mer om hur Airbus arbetar med generativ design.

Publicerat av: 

Dela artikeln

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.


Fiffig kemi bakom nytt biobläck

Ett forskarteam vid Linköpings universitet har utvecklat ett biobläck för 3d-printing. – Vi är bland de första forskargrupper som kan förändra materialet både när det printas och i efterhand, säger Daniel Aili.

Publicerat av: 

Ny lärportal ska boosta industrin

Ett flertal aktörer från myndigheter, arbetsgivarorganisationer, fackförbund och näringslivet går samman och startar en lärportal för att kompetensboosta industrin.

Publicerat av: 

“Det finns mycket mer att utforska”

Högskolan Väst avslutade i början av sommaren det treåriga projektet SUMAN-Next om additiv tillverkning och legeringen 718. – Det finns mycket mer att utforska innan tekniken blir mogen att appliceras inom industrin, säger Joel Andersson, forskare på Högskolan Väst.

Publicerat av: 

Bjuder in till tävling för startups

I maj släppte Formnext-mässan i Frankfurt information om att de kommer hålla mässan som tänkt mellan 10–13 november 2020. Nu presenterar de årets tävling för startups inom additiv tillverkning – Formnext Start-up Challenge.

Publicerat av: 

Prototal materialtestar för fullt

För två månader sedan installerade Prototal två nya 3d-skrivare från HP. Samtidigt släppte de nyheten om ökade ordrar av medicintekniska delar. Nu provkör de material och berättar mer om hur produktionen ser ut i dag.

Publicerat av: 

Swerim: “Brist på standarder”

Standardiseringar behövs för fortsatt tillväxt inom additiv tillverkning av metall. Det visar en ny kartläggning som bland annat forskningsinstitutet Swerim varit med och tagit fram. 

Publicerat av: 

Printad vävnad direkt i patienten

Ett amerikanskt forskarteam har utvecklat en teknik för att 3d-printa vävnad direkt i patienten. Denna teknik ska enligt forskarna kunna minska infektioner i samband med operationer.

Publicerat av: