Flygjätte använder generativ design för att bygga nya fabriker

 Airbus-arbetare testar platsen för en bionisk partition, deras första "proof-of-concept" med generativ design. Foto via Airbus.

Airbus-arbetare testar platsen för en bionisk partition, deras första ”proof-of-concept” med generativ design. Foto via Airbus.

Airbus har använt sig av Autodesk programvara för att utveckla lättare flygplansdelar med generativ design. Nu vill de även använda verktyget för att bygga upp nya, effektivare fabriker.

En av fördelarna med att använda sig av additiv tillverkning är möjligheten att skapa former som tidigare inte varit möjliga. Genom att använda sig av Autodesk programvara har Airbus nu tänkt om kring ett antal av sina flygplansdelar.

Tänker om

Programvaruföretaget Autodesk samarbetar med den internationella flygjätten Airbus för att tänka om när det gäller strukturella flygplansdelar. Förra månaden, vid tillställningen Autodesk University i Las Vegas, betonade Airbus vikten av generativ design av avancerade delar.

Bild inifrån Airbus fabrik där en flygplansvinge håller på att byggas.

Bild inifrån Airbus fabrik där en flygplansvinge håller på att byggas.

Effektivare fabriker

Förutom bättre flygplansdelar vill flygjätten använda sig av generativ design i uppbyggnaden av sina nya fabriker. Tanken är att ta fram ett flertal alternativ på hur till exempel antal verktyg och förflyttningar mellan arbetsstationer kan minskas.

– Generativ design hjälper oss att skapa en mer hållbar arkitektonisk design som visar på kritiska mänskliga faktorer och arbetsförhållanden på ett bättre sätt, säger Schaefer och fortsätter:

– Det har breddat vårt sätt att tänka och fått oss att se bortom våra egna föreställningar. Oavsett vilken design vi väljer, vet vi att fabriken kommer att fungera mer effektivt och vara billigare att bygga.

Fler exempel

Autodesk hemsida kan du läsa mer om hur Airbus arbetar med generativ design.

Publicerat av: 

Dela artikeln

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.


Arcam visar upp nytt produktionscenter

GE Additives Arcam sätter nu sitt märke på kartan med ett helt nytt produktionscenter i Göteborg. Den 20 februari invigdes centret samtidigt som företaget avslöjade en väntad femfaldig tillväxt de kommande fem till tio åren.

Publicerat av: 

BLB fortsätter att expandera 

3d-skrivarutvecklaren BLB Industries har planer på att expandera verksamheten ytterligare under 2020. Det gäller både sitt nätverk av samarbetspartners men också internt.  

Publicerat av: 

PLM breddar produktportföljen

PLM Group adderar Dyemansions system för efterbehandling av additivt tillverkade komponenter till produktportföljen. – Vårt mål är att skapa effektiva lösningar för alla behov i branschen, säger Gøran Jenssen, Business Unit Manager för 3d-printing på PLM Group.

Publicerat av: 

Tacklar frågan om driftstopp

Underhållsmässan i Göteborg ska ta grepp om två tekniker som kan minska risken för oplanerade driftstopp är sensorteknik och additiv tillverkning. – Det här är tekniker som utvecklas i snabb takt, säger Sten Farre, forskningsingenjör på Rise.

Publicerat av: 

Ford 3d-printar säkra muttrar

Med hjälp av 3d-skrivartillverkaren EOS har biljätten Ford hittat en lösning för att tillverka unika fälgmuttrar. Förhoppningen är att minska antal stölder av fälgar.

Publicerat av: 

Addema: ”Vi fortsätter expandera”

Den Jönköpingsbaserade servicebyrån Addema planerar att fortsätta expandera under 2020, likt tidigare år. – Vi ser att 2020 har börjat väldigt bra, säger Claes Sjödahl på Addema.

Publicerat av: