Forskare 3d-printar med olja från McDonalds

Rajshree Biswas, en doktorand i laboratoriet som varit med och tagit fram materialet av matolja. Foto: Don Campbell

Naturen kan bryta ner material av matolja mycket lättare. Det anser ett forskarteam i USA som nyligen lyckats tillverka material av överbliven frityrolja från McDonalds.

Ett forskarteam vid University of Toronto Scarborough i USA har använt sig av frityrolja från lokala McDonalds restauranger för att ta fram ett biologiskt nedbrytbart material för additiv tillverkning.

Bra för miljön

Överbliven matolja är i dag en miljöbov som bland annat ligger bakom igensatta avloppsledningar, skriver universitetet på sin hemsida. Enligt Andre Simpson, professor vid universitetets avdelning för fysik- och miljövetenskaper, är möjligheten att återanvända oljan positivt för miljön.

– Anledningarna till att plast är ett problem beror på att naturen inte har utvecklats för att hantera kemikalier framtagna av människor. Eftersom vi huvudsakligen har använt en naturlig produkt, fett från matolja, kan naturen hantera det mycket bättre.

Printad plastfjäril i 100 mikrometer. Foto: Don Campbell

Liknande molekyler

Det var cirka tre år sen, när Simpson fick en 3d-skrivare, som han kom på idén. Han noterade att molekylerna i kommersiella material liknade de fetter som finns i matoljor.

Teamet började samla in olja från lokala McDonalds restauranger och gjorde därefter ett material som de kunde printa en tillräckligt tålig plastfjäril i.

Andre Simpson, professor vid universitetets avdelning för fysik- och miljövetenskaper.

Glad mark

Forskarna testade även att gräva ner materialet under jorden för att testa nedbrytbarheten. Inom två veckor hade materialet förlorat 20 procent av sin vikt.

– Om du begraver det i jord kommer mikrober att börja bryta ner det eftersom det i princip är bara fett, säger Simpson.

Restauranger kan spara pengar

Ett av fördelarna med forskarnas framsteg är enligt Simpson att eliminera de ekonomiska hinder med att återvinna matolja för restauranger, som i dag betalar för att få det bortforslat.

Simpson beräknar att deras material ska kunna säljas till 300 amerikanska dollar per ton, till skillnad från material på marknaden som kan kosta upp till 525 amerikanska dollar.

Här kan du ta del av hela rapporten.

Malmö stad 3d-printar visir

Modellverkstaden på Malmö stads stadsbyggnadskontor börjar 3d-printa ansiktsvisir efter brist på skyddsutrustning inom vården. Hittills har de skrivit ut 75 stycken.

Dubbelt upp i nytt skrivarsystem

Den tyska maskinverktygstillverkaren DMG Mori lanserar ett nytt 3d-skrivarsystem, Lasertec 30 Dual SLM system. Enligt tillverkaren kan produktiviteten ökas med 80 procent.

Polymerprinting ska generera miljarder

En ny rapport från det amerikanska marknadsanalysföretaget SmarTech Analysis visar utvecklingen inom additiv tillverkning av polymerer. En marknad som väntas växa enormt de kommande åren.

De bioprintar syntetisk hud

Ett samarbete mellan Basf och CTIBiotech har resulterat i 3d-bioprintad människohud med makrofager. – Syntetisk hud, som 3d-hud, har förutsättningar att göra hudtester snabbare, billigare och mer tillförlitliga, kommenterar Olof Holmer, vd för branschorganisationen Kemisk Tekniska Företagen i Sverige.