Underhållsmässan i Göteborg ska ta grepp om två tekniker som kan minska risken för oplanerade driftstopp är sensorteknik och additiv tillverkning. – Det här är tekniker som utvecklas i snabb takt, säger Sten Farre, forskningsingenjör på Rise.
Den 10–13 mars är det dags för Underhållsmässan på Svenska Mässan i Göteborg där besökare kan ta del av det senaste inom drift och underhåll. Under årets mässa kommer stor vikt läggas vid tekniker för att minska oplanerade driftstopp – något som ger förluster i mångmiljonklassen för svenska industriföretag varje år.
Två tekniker
Tillsammans med sensortekniken – mätinstrument och mjukvara som byggs in i maskinerna och kopplas upp mot övervakningssystem – är additiv tillverkning ett alternativ för att minska driftstopp.

– Det här är tekniker som utvecklas i snabb takt. Om ett företag har koll på hur maskinerna mår, kan de underhålla, byta ut eller laga komponenter innan de går sönder. Det leder ofta till att komponenterna får längre livslängd, men också att man kan välja service vid en tidpunkt som stör produktionen så lite som möjligt. Vet man dessutom när något behöver bytas så behöver man inte hålla stora lager av reservdelar, vilket sparar pengar för företaget, säger Sten Farre som är forskningsingenjör på Rise.
I ett pressmeddelande skriver mässan att marknaden för additiv tillverkning vuxit med 30 procent de senaste tio åren, men att det fortfarande är få svenska företag som använder tekniken.
– Det är framför allt stora industriföretag inom medicin-, energi- och flygbranschen och inom fordonsindustrin, som investerar i egna 3d-printrar. Små och medelstora företag vänder sig istället till olika servicebyråer för att få hjälp med att skriva ut komponenter vid behov. Och även om användandet ökar, så är det fortfarande förvånansvärt få företag som överhuvudtaget använder sig av den nya additiva tekniken, säger Sten Farre.
Metall i fokus
Under mässan kommer även additiv tillverkning av metall få fokus.
– Sverige jobbar för att bli ledande inom 3d-printning med metall och har tagit fram en färdplan för det. Men kompetensen att hantera maskinerna är en bristvara idag. Det finns sedan några år tillbaka YH-utbildningar för operatörer, bland annat i Botkyrka. Nya högskoleutbildningar är på gång och forskningen går framåt med cirka 50 doktorander inom additiv tillverkning, så de närmaste åren kommer vi att se stora framsteg, avslutar Sten Farre.
De talar
Lars Nyborg, professor på Chalmers och Mohamed Abosh berättar om hur Volvo 3d-printar reservdelar, teknikutvecklingschef på Göteborgs Tekniska College och Evald Ottosson från Protech och Martin Wänerholm, redaktör på U&D samtalar också om tekniker för 3d-printning av reservdelar on-demand.
Här hittar du mer information om talarprogrammet.