3d-printad andningsventil räddar liv på Coronadrabbade

Text:Hanna Jangenfeldt
PUBLICERAD: 20 mars 2020
Sjukhuset kunde rädda livet på flera patienter tack vare de 3d-printade ventilerna. Foto via Isinnova
Sjukhuset kunde rädda livet på minst tio patienter tack vare de 3d-printade ventilerna. Foto via Isinnova

Ett italienskt startupföretag räddar liv genom att 3d-printa andningsventiler till ett sjukhus. Nu vill flera företag hjälpa till. 

Många leverantörer av medicinsk utrustning hinner inte tillverka nya produkter snabbt nog i takt med att Coronaviruset sprider sig runtom i världen. Till följd av detta uppstod nyligen en kritisk situation på ett italienskt sjukhus i Chiari, i regionen Brescia i Norra Italien, där alla andningsventiler till respiratorerna tog slut.

Krisen var ett faktum då andningsventilerna är avgörande för att hålla patienter vid liv. Desperata efter en lösning fick de till slut hjälp av ett italienskt startupföretag inom 3d-printing.

Sex timmar senare

Christian Fracassi, vd och grundare av det franska startupföretaget Isinnova kom på att de kunde tillverka ventiler med hjälp av en 3d-skrivare. Och bara sex timmar senare hade han tagit fram en prototyp av ventilen som kunde testas på en patient på sjukhuset.

Efter att det visat sig att ventilen fungerade kunde företaget med en 3d-skrivare på plats på sjukhuset printa ett flertal ventiler.

3d-printade andningsventiler. Foto via Christian Fracassi 
3d-printade andningsventiler. Foto via Christian Fracassi
Flera företag vill hjälpa

Därefter har ännu fler ventiler skrivits ut av ett annat lokalt företag, Lonati Spa, i större upplagor med polymer laser powder bed fusion-teknik. Flera företag inom additiv tillverkning har också meddelat att de vill hjälpa till att printa delar för att stötta sjukhus.

Källa: 3dprintingmedia.network

Läs vidare

AMEXCI och Saab i AM-projekt för finska marinen

AMEXCI:s finska del ska tillsammans med Saab och EOS ingå i det industriella samarbetsprogrammet Squadron 2020 på uppdrag av det finska försvaret. Uppdraget handlar om att utveckla nya möjligheter för additiv tillverkning av avancerade komponenter i metall.
Amexci finland

Nya medel ska göra Danmark bäst på AM

För åtta år sedan bildades Dansk AM Hub efter att Industriens Fond bidragit med 90 miljoner danska kronor. Uppdraget var att stärka danska företags konkurrenskraft och hållbarhet genom användning av 3D-printing. Nu skjuter fonden till ytterligare 30 miljoner.
Frank-Dansk-AM-Hub-1024x695

75 procents viktreducering med DfAM-design

Nikon SLM Solutions och Hexagon har omdesignat en stor komponent till ett Boeing-plan. Genom additiv tillverkning och design for additive manufacturing (DfAM) kunde både vikten och antalet delar reduceras markant.
AM-A330-Fuel-Air-Separator-prototype

Forskning om AM på vetenskapsakademiens lista

Kungliga Ingenjörsvetenskapsakademien (IVA) listade i slutet av 2024 de 100 forskningsprojekten som har störst potential att komma till nytta för samhället. Ett par av dem rör forskning om additiv tillverkning. 
gruppbild-2

Senaste nytt

AMEXCI och Saab i AM-projekt för finska marinen

AMEXCI:s finska del ska tillsammans med Saab och EOS ingå i det industriella samarbetsprogrammet Squadron 2020 på uppdrag av det finska försvaret. Uppdraget handlar om att utveckla nya möjligheter för additiv tillverkning av avancerade komponenter i metall.
Amexci finland

Freemelt och NC State University etablerar applikationscenter

Freemelt har inlett ett samarbete med Center for Additive Manufacturing and Logistics (CAMAL) vid North Carolina State University (NC State University) om ett gemensamt applikationscenter.
Freemelt-ONE

Nya medel ska göra Danmark bäst på AM

För åtta år sedan bildades Dansk AM Hub efter att Industriens Fond bidragit med 90 miljoner danska kronor. Uppdraget var att stärka danska företags konkurrenskraft och hållbarhet genom användning av 3D-printing. Nu skjuter fonden till ytterligare 30 miljoner.
Frank-Dansk-AM-Hub-1024x695

75 procents viktreducering med DfAM-design

Nikon SLM Solutions och Hexagon har omdesignat en stor komponent till ett Boeing-plan. Genom additiv tillverkning och design for additive manufacturing (DfAM) kunde både vikten och antalet delar reduceras markant.
AM-A330-Fuel-Air-Separator-prototype