Add North ser en förändring i sin försäljning av filament. – Företagsförsäljning har stannat upp och minskat, men till privat har ökat, berättar vd:n Nils Åsheim.
Den svenska filamenttillverkaren Add North ser att försäljningen har förändrats sedan spridningen av Coronaviruset blev ett faktum.
– Vår försäljning består av två huvudsakliga ben – till företag och privatpersoner. Företagsförsäljning har stannat upp och minskat, men privat har ökat, berättar vd:n Nils Åsheim.
Förfrågningar från sjukhus
Företaget har också fått förfrågningar från sjukhus och regioner. Därför har de i dagsläget skänkt över 300 gratisspolar till folk och företag som gör ansiktsskydd.
Enligt Åsheim kan förändringen bero på olika initiativ om att 3d-printa egna ansiktsskydd, i samband med utvecklingen av sjukdomen Covid-19. Ett initiativ som han tror har bidragit är 3DVerkstans Faceshield-initiativ – en gratis STL-fil av ett ansiktsvisir som kan printas samt instruktioner om hur det ska skickas vidare.
– Många industri– och arkitektfirmor har lagt ner sin produktion och det märker vi av. Men det är ingen superkris just nu då våra leveranskedjor är intakta.
Produktion i Sverige
Till skillnad från konkurrenter i branschen så har Add North sin produktion i Sverige, och har ett råvarulager som räcker i 4–6 månader framåt.
– Men de som köper in från Holland eller Kina har drabbats kraftigt eftersom att det är svårt att få fram transporter, tillägger Åsheim.