Forskar för klimatsmarta flygmotorer

– En avgörande faktor är hur materialet påverkas när man svetsar i det, säger Tahira Raza.

– En avgörande faktor är hur materialet påverkas när man svetsar i det, säger Tahira Raza.

Tahira Raza har undersökt hur man kan göra flyg- och rymdmotorer mer klimatsmarta genom att studera svetsbarheten i additivt tillverkade delar.

Högskolan Väst i Trollhättan har i flera år drivit forskning av laserbaserad additiv tillverkning med pulverbädd, laser powder bed fusion L-PBF. Det är en teknik som bland annat kan kompletteras med gjutning och smide.

Studenten Tahira Raza har tittat närmare på svetsbarheten i delar som har tillverkats med denna teknik i legeringen 718. Detta är enligt Högskolan Väst mycket intressant för flyg- och rymdindustrin där möjligheterna med att svetsa samman 3d-printade delar kan betyda lättare, men mer komplexa större delar.

Lättare flygmotorer

Ett exempel på detta kan vara flygmotorer och studierna har skett i nära samarbete med GKN Aerospace som tillverkar motorkomponenter till flyg- och rymdindustrin.

– En avgörande faktor är hur materialet påverkas när man svetsar i det. Material reagerar på olika sätt och det gäller att eliminera defekter i slutprodukten, berättar Tahira Raza och fortsätter:

– I den mikrostruktur som bildas i legeringen 718 vid produktion med pulverbäddsmetoden finns det utskiljningar som kan påverka mekaniska egenskaper och svetsbarhet. Det är framförallt när dessa utskiljningar utsätts för återuppsmältning under svetsning som sprickbildning kan uppstå. Jag har undersökt om och i så fall hur man ska göra för att undvika dessa sprickor.

Påverkar sprickbildning

Resultatet har visat att svetsbarheten försämrades i olika utsträckning efter att Tahira utsatt metallen för olika typer av värmebehandlingar före och efter svetsningen. Metallen blev bland annat extra känslig för sprickbildning och svetsriktningen i komponentens byggriktning påverkade sprickbildningen avsevärt.

– Det är svårt att helt undvika defekter i produkter gjorda genom additiv tillverkning med pulverbädd. Men med full kontroll över var och hur defekterna uppträder kan tillverkningsmetoden ändå vara mycket relevant för industrin.

Fler forskningsprojekt

Enligt Tahira är arbetet ett steg för att öka kunskapen inom ämnet. Andra projekt som arbetar med liknande frågeställningar är bland annat PODFAM, som 3dp skrivit om tidigare.

Här kan du läsa Tahira Razas avhandling i ämnet.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.


Forskar för klimatsmarta flygmotorer

Tahira Raza har undersökt hur man kan göra flyg- och rymdmotorer mer klimatsmarta genom att studera svetsbarheten i additivt tillverkade delar. – En avgörande faktor är hur materialet påverkas när man svetsar i det, säger Tahira Raza. 

Publicerat av: 

De sätter detaljer i fokus

Protolabs lanserar ett nytt material för detaljrika prototypdelar – Microfine Grey. Enligt företaget kan det bidra till att utvecklingstiden av nya komponenter kan minska avsevärt. 

Publicerat av: 

Dyemansion släpper färgglad palett

Dyemansion släpper 17 nya färger för gråa delar, 3d-printade med HP Multi Jet Fusion i materialet PA12. – Antalet HP-system växer på marknaden och våra kunders efterfrågan på livliga färger för deras gråa delar har varit stor, säger Kai Witter, Chief customer officer på Dyemansion.

Publicerat av: 

Metallutskrifter minskar inom flygindustrin

GE, General Electric, säger upp 13 000 anställda i sin tillverkning av flygmotorer samtidigt som efterfrågan på 3d-printade metalldelar minskar. Detta kan komma att påverka företagets leverantörer och underleverantörer. 

Publicerat av: 

Skänker visir till äldrevården

Medarbetare på Högskolan i Skövde tillverkar skyddsvisir till äldrevården. – De fungerar bra i avsaknad av andra visir, säger Niklas Land, doktorand på Institutionen för ingenjörsvetenskap.

Publicerat av: 

De tillverkar steriliserbara visir

Protolabs har hjälpt Michelin att ta fram steriliserbara ansiktsvisir för sjukvården.
– Bandet, visiret och den nedre förstärkningen är alla tillverkade i polykarbonat. Skärmarna kan därför steriliseras utan att skadas, säger Frédéric Pialot, Senior Fellow Processer på Michelin.

Publicerat av: 

Nyfunnen hobby gav nya arbetsuppgifter

Paul Ingelmark har studerat till 3d-printingspecialist på Yrkeshögskolan i Eslöv. Detta har lett till att hans nuvarande arbetsplats SWEP har valt att satsa mer på additiv tillverkningsteknik.

Publicerat av: 

Xenter håller digitalt öppet hus

Den 6 maj håller Xenter i Botkyrka ett digitalt öppet hus. Förutom presentation av alla utbildningar och en rundtur kommer det också finnas möjlighet att ställa frågor till utbildningsledare och lärare. 

Publicerat av: 

Dörröppnare kan minska smittspridning 

Paul Nowotny designade ett verktyg för att öppna dörrar utan att behöva ta i det faktiska handtaget. I samarbete med 3d-teknikleverantören r.a.p.s har sedan verktyget 3d-printats och nu testas ett 20-tal inom hemvården i Landskrona. 

Publicerat av: