Astronauter ska återigen gå på månen, trots att det inte har gjorts sedan Apollo-17 år 1972. Denna gång ska landningsfarkosten använda 3d-printade delar.
Nasa:s Artemis-program ska ta två astronauter till månens yta för första gången sedan Apollo 17 var där i december 1972. För att åstadkomma detta år 2024 har den amerikanska rymdorganisationen beordrat tre privata företag att designa och producera mänskliga landningssystem (HLS) för uppdraget. SpaceX, Blue Origin och Dynetics, ett dotterbolag till Leidos, har börjat arbeta med att ta fram sina lösningar som astronauter kommer att använda för att landa på månen.
Viktiga aktörer
Inom Dynetic-teamet finns det ett antal mindre underleverantörer som kommer att spela specifika men avgörande roller i utvecklingen av Dynetics HLS, och en av dem är Tuskegee. Som projektets enda universitetsbaserade team av akademiker kommer Tuskegee Universitys tekniska forskare att övervaka tester och utvärdering av additivt tillverkare delar för farkoster till månen.
Tuskegee-teamet kommer att utföra olika uthållighetstester av de delar som tillverkats av 3d-skrivaren som kommer finnas på farkosten. Detta för att utvärdera hur de klarar de tuffa miljöerna utanför jordens atmosfär.
Ska utvärdera material
Forskarna kommer också att göra metallurgiska utvärderingar från grunden, eftersom 3d-printade material och delar betyder nya utmaningar när det gäller standardiseringar och certifieringar. Studierna ska hjälpa till att etablera okända sammanhang mellan mikrostrukturer, bearbetning och egenskaper hos 3d-printade delar.
– Våra moderna faciliteter inom additiv tillverkning, materialbearbetning och karakterisering har satt oss i en stark position att arbeta med ett sådant betydande företag. Detta projekt ger teknikmöjligheter i realtid eftersom College of Engineering utbildar nästa generations forskare och ingenjörer, säger Heshmat Aglan, dekan vid Tuskagees College of Engineering.
Stort inom flyg och rymd
Farkosten kommer rymma två besättningsmedlemmar som ska på ett uppdrag från banan runt månen, till månens yta och tillbaka igen. För detta krävs resurser för att kunna stanna på månen i ungefär en vecka. Den slutliga designen av farkosten kommer att lanseras vid Space Launch System Block 1B-tillfället.
Flyg- och rymdindustrin har börjat använda 3d-print för att producera kritiska delar till uppdraget. Under förra året gjorde metall-3d-skrivarspecialisten Fabrisonic och den optiska sensorspecialisten Luna Innovations ett avtal med Nasa för att hjälpa till och samla data under ett raketprov. Teamet använde en UAM-teknik för att 3d-printa sensorer direkt in i väggarna i de testade bänsleledningarna.
Övriga projekt som pågår just nu är bland annat Relativity Space arbete med att 3d-printa delar för sin egen raket, Terran 1. Detta sker i deras nya huvudkontor på 120 000 kvadratmeter i Kalifornien.
Källa: 3DPrintingIndustry