Komposit ska spara miljoner inom rymdindustrin

Text:Hanna Jangenfeldt
PUBLICERAD: 23 juni 2020
Furehos team. Från vänster: Fredrik Winberg, Prarthanaa Khokar och Nandan Khokar.
Furehos team. Från vänster: Fredrik Winberg, Prarthanaa Khokar och Nandan Khokar.

Startupföretaget Fureho har utvecklat ett lättviktigt 3d-kompositmaterial. Enligt företaget ska det kunna spara miljonbelopp inom rymdindustrin.

Hundratals satelliter väntas placeras ut rymden av kommersiella företag de närmaste åren. Ett kilo metall som skjuts upp i rymden uppskattas kosta runt 20 000 – 50 000 euro. Det svenska startupföretaget Fureho har utvecklat ett nytt kompositmaterial för 3d-printing för att minska dessa kostnader.

– Användningsområdet inom rymdindustrin är brett och det finns stora vinster att göra. Inte enbart när det gäller viktbesparing, säger medgrundaren Prarthanaa Khokar och fortsätter:

– Materialet kan också ersätta metalldelar i elektroniksystem och därmed förhindra överhettning. Detta eftersom det leder bort den genererade värmen tredimensionellt.

Lättare delar

Kompositen tillverkas i måttanpassade paneler förstärkta med Nobel 3D Fabrics som består av kol, keramik och glas. Enligt Fureho kan deras nya material minska vikten med upp till 50 kilo per satellit.

– En utmaning inom flygindustrin är de temperaturväxlingarna som sker under en flygning. När metalldelar utsätts för stora temperaturskillnader på kort tid är risken stor att materialet vidgas, vilket kan medföra problem och risker. Vårt material minskar de riskerna. Dessutom har det hög motståndskraft mot delaminering, säger Prarthanaa.

Antas till rymdinkubator

Fureho antas nu till den nationella rymdinkubatorn ESA-BIC som ska stötta företaget för att utveckla produkten vidare.

– Det känns otroligt spännande att landets ledande rymdexperter ser stora möjligheter med vårt material! Inträdet i ESA-BIC ökar våra möjligheter. Nästa steg för Fureho blir nu att vi ska jobba vidare med de termiska aspekterna av materialet, avslutar Prarthanaa.

Läs vidare

3devo förvandlar restpulver till filament

3devo har utvecklat en metod för att omvandla överblivet SLS-pulver till filament som kan användas på nytt för 3D-printing.
3devo

Nordens första testbädd för 3D-printad betong

I slutet av april invigde forskningsinstitutet RISE en test- och demomiljö för 3D-printad betong. En unik satsning som ska påskynda den industriella användningen av tekniken och bana väg för en mer hållbar svensk byggbransch. 
RISE kollage

Forskning om AM med duplext rostfritt stål

Hur kan duplexa rostfria stål användas optimalt både för lasersvetsning och additiv tillverkning? Den frågan har Amir Baghdadchis från Högskolan Väst sökt svaret på i sin doktorsavhandling.
Amir Baghdadchi, doktor i produktionsteknologi

SSAB släpper utsläppsfritt stålpulver

SSAB lanserar världens första stålpulver som är producerat utan fossila koldioxidutsläpp. Pulvret är tillverkat av återvunnet stål och kombinerar egenskaperna hos SSAB:s höghållfasta stål med de lätta strukturer som är möjliga med 3D-printing.
SSAB-vang

Senaste nytt

AMEXCI och Saab i AM-projekt för finska marinen

AMEXCI:s finska del ska tillsammans med Saab och EOS ingå i det industriella samarbetsprogrammet Squadron 2020 på uppdrag av det finska försvaret. Uppdraget handlar om att utveckla nya möjligheter för additiv tillverkning av avancerade komponenter i metall.
Amexci finland

Freemelt och NC State University etablerar applikationscenter

Freemelt har inlett ett samarbete med Center for Additive Manufacturing and Logistics (CAMAL) vid North Carolina State University (NC State University) om ett gemensamt applikationscenter.
Freemelt-ONE

Nya medel ska göra Danmark bäst på AM

För åtta år sedan bildades Dansk AM Hub efter att Industriens Fond bidragit med 90 miljoner danska kronor. Uppdraget var att stärka danska företags konkurrenskraft och hållbarhet genom användning av 3D-printing. Nu skjuter fonden till ytterligare 30 miljoner.
Frank-Dansk-AM-Hub-1024x695

75 procents viktreducering med DfAM-design

Nikon SLM Solutions och Hexagon har omdesignat en stor komponent till ett Boeing-plan. Genom additiv tillverkning och design for additive manufacturing (DfAM) kunde både vikten och antalet delar reduceras markant.
AM-A330-Fuel-Air-Separator-prototype