Prototal materialtestar för fullt

Jonas Sadwall, marknadschef Prototal.

Jonas Sandwall, marknadschef Prototal.

För två månader sedan installerade Prototal två nya 3d-skrivare från HP. Samtidigt släppte de nyheten om ökade ordrar av medicintekniska delar. Nu provkör de material och berättar mer om hur produktionen ser ut i dag.

Det var i april 2020 som de fyra HP 3d-skrivarna i företagets maskinpark blev sex, med två nya HP MHF 5210. I samband med nyheten om maskintillskottet berättade företaget också att de skulle börja testa nya material. Nu är de i full gång.

– Vi provkör och utvärderar HP:s nya PP-material för fullt. Vi är ett att få företag som fått möjlighet att köra beta-tester, mycket tack vare att vi ingår i deras (HP) DMN-nätverk. Det är lite för tidigt ännu att uttala sig om utfall och om detta kommer bli ett material vi ska erbjuda våra kunder.

Enligt Jonas Sandwall är de kunder som redan nu är nyfikna på materialet välkomna med förfrågningar.
Prototals två nya HP 3d-skrivare MHF 5210.

Prototals två nya HP 3d-skrivare MHF 5210.

Nytt brandklassat alternativ

Sedan ett par månader tillbaka erbjuder Prototal också 3d-printade SLS-detaljer i brandklassat material. Det heter PA2210 och är V0-klassat enligt UL94.

– Materialet i sig är en polyamid. Många kapslingar för exempelvis elektronik har ofta V0-krav och med detta materialet möjliggör vi sådan 3d-printtillverkning både för prototyper och för serietillverkning.

Leverantörskedjor i fas

Tidigare i år rapporterade Prototal också att de fått ännu fler ordrar av medicintekniska produkter i samband med utvecklingen av covid-19.

– Den typ av medicintekniska produkter som efterfrågades när Covid-19 slog till för fullt är det lägre efterfrågan på just nu. De ordinarie leverantörskedjorna har nu kommit i fas och flera av de produkterna tillverkas nu med traditionella tillverkningsmetoder, berättar Jonas Sandwall och avslutar:

– Vi själva har också bytt tillverkningsmetod och formsprutar i dag till exempel skyddsvisiren istället. Med tanke på att antalet detaljer är så högt så blir detta en mer effektiv lösning.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.


Nya rön kan få flyget att lyfta

Möjligheterna för flyg- och energiindustrin att använda additiv tillverkning har tidigare varit begränsade. Detta eftersom komponenter i hårda material inte levt upp till de höga kvalitetskraven. Ny forskning från Högskolan Väst visar att rätt efterbehandling kan öka komponenternas tillförlitlighet. Något som kan spara både tid och pengar.

Publicerat av: