Rapport: "Hållbarhet avgörande för flygbranschen"

Text:Hanna Jangenfeldt
PUBLICERAD: 9 september 2020
Foto: Pressbild
I dag används additiv tillverkning inom flygbranschen bland annat för att ta fram komplexa delar i ett stycke istället för flera. Foto: Pressbild

Protolabs släpper en rapport som genomförts med 80 chefer inom flygbranschen. Resultatet visar att hållbarhet kan bli en avgörande fråga för branschen efter covid-19. Detta inkluderar bland annat nya material som minskar utsläppen.

Protolabs forskningsrapport Horizon Shift genomfördes i början av året när covid-19 börjat få fäste. Då riktade sig rapporten mot 325 högre chefer i flygbranschen. Nu har Protolabs genomfört en uppföljning med 80 chefer för att förstå hur flygbranschen ska återhämta sig efter coronapandemin.

Bjoern Klaas, Protolabs. Foto: Pressbild
Bjoern Klaas, Protolabs. Foto: Pressbild
Miljövänliga flygplan avgörande

Resultatet av Horizon Shift 2 visar att tre fjärdedelar, 77 procent, av de tillfrågade tror att trovärdighet vad gäller miljön är en avgörande branschfråga. En annan viktig del i detta kommer enligt 72 procent att vara nya material som kan bidra till att skapa miljövänligare flygplan och minska utsläppen.

Mer än hälften av de tillfrågade, 65 procent, ansåg att investeringar i innovationer som minskar utsläpp bör fortsätta trots pandemin. Företagen efterfrågar dock statligt stöd och stimulanspaket för att kunna göra detta och på så sätt underlätta för dem att hitta nya intäktsströmmar, introducera innovation i leverantörsledet oh få ut nya produkter snabbt på marknaden.

Det förändrar branschen i grunden

Bjoern Klaas, vice president och vd för 3d-skrivartillverkaren Protolabs Europe, menar att klimatförändringarna tillsammans med covid-19 kommer förändra flygbranschen i grunden:

– Vi kommer att få se nya slags flygplan, nya affärsmodeller och nya leverantörskedjor. Överlevnad kommer inte att handla om en snabb övergång, utan om att bygga uthållighet på lång sikt och, som en del av det, tillverka nästa generations flygplan med förbättrad aerodynamik, som är lättare, mer energieffektiva och har lägre utsläpp.

 

[metaslider id=”25289″]

 

Flygbranschen och additiv tillverkning

Flygbranschen har länge varit ett växande område i användning av additiv tillverkning. Med delar som nu kan 3d-printas i ett stycke och i mer lättviktiga material, kan också koldioxidutsläppen minska. I rapporten presenteras hur olika företag med hjälp av tekniken kan bearbeta material snabbare, minska spill och komprimera flera delar till en.

– Företag som känner av det ekonomiska trycket efter covid-19, fokuserar nu på snabba vinstmöjligheter. Ett sätt är att hitta nya intäktsströmmar, men det kräver optimering av leverantörsledet och att snabbare komma ut på marknaden, säger Bjoern Klaas och fortsätter:

– På lång sikt visar undersökningen också att företag planerar rekrytera, implementera nya teknologier, använda nya material och utöka sina produktionsresurser. Krisen kommer kanske också att leda till oväntade och positiva effekter för branschen, som ökad flexibilitet tack vare uppgraderade leverantörskedjor, och processer som gör att det blir enklare att möta kraven på mer miljövänliga flygplan från konsumenter och samhälle.

Senaste nytt

Magnetism kan minska fel vid 3D-utskrift

Säkerhetskritiska komponenter för flyg och Formel 1-bilar kan en dag 3D-printas med en ny teknik, utvecklad av forskare vid UCL och University of Greenwich, som avsevärt minskar brister i tillverkningsprocessen.
magnetisum-4821412_1280

Formlabs tar upp kampen med formsprutning

Med ett tio gånger så starkt resin och en supersnabb härdningslösning hoppas Formlabs kunna krympa avståndet till formsprutning för 3D-printing som tillverkningsmetod.
Formlabs 2

Tillfällig svacka i brant tillväxtkurva

Den tyska konsultfirman AMPOWER har släppt sin årliga trendrapport. Den visar på en nedgång under 2024 när det gäller additiv tillverkning i metall, men ett uppsving på polymersidan.
AMPOWER trend

Etablerar AM-center riktat mot offshore-industrin

Norska Aker Solutions öppnar ett toppmodernt 3D-printcenter i Trondheim tillsammans med Equinor, kallat ADDMO. Det ska vara dedikerat till att utforska potentialen med additiv tillverkning för underhålls- och modifieringsarbeten offshore.
3d-printing-digre-and-eikeseth-in-trondheim

Läs vidare

Magnetism kan minska fel vid 3D-utskrift

Säkerhetskritiska komponenter för flyg och Formel 1-bilar kan en dag 3D-printas med en ny teknik, utvecklad av forskare vid UCL och University of Greenwich, som avsevärt minskar brister i tillverkningsprocessen.
magnetisum-4821412_1280

Tillfällig svacka i brant tillväxtkurva

Den tyska konsultfirman AMPOWER har släppt sin årliga trendrapport. Den visar på en nedgång under 2024 när det gäller additiv tillverkning i metall, men ett uppsving på polymersidan.
AMPOWER trend

Etablerar AM-center riktat mot offshore-industrin

Norska Aker Solutions öppnar ett toppmodernt 3D-printcenter i Trondheim tillsammans med Equinor, kallat ADDMO. Det ska vara dedikerat till att utforska potentialen med additiv tillverkning för underhålls- och modifieringsarbeten offshore.
3d-printing-digre-and-eikeseth-in-trondheim

AI kan få betydelse för materialutvecklingen

Antalet leverantörer av material för 3D-printing minskar, men AI kan komma att användas för att utveckla fler material.
microsoft