Den 14 oktober höll HP sitt första digitala – och därmed globala – event Innovation Summit, där företaget presenterade de trender de ser inom bland annat additiv tillverkning. Några av samtalspunkterna var coronapandemin, HP:s senaste trendrapport och företagets arbete med mikrofluider.
HP:s Innovation Summit, som vanligtvis brukar arrangeras för inbjuden press på HP:s Innovation Center i spanska Sant Cugat, hölls för första gången för en global publik på nätet. Eventet modererades av Ryan Patel som är frilansjournalist och som känns igen från nyhetskanalen CNN, och bestod till stor del av diskussioner kring hur teknik kan hjälpa oss under coronapandemin.
Inledningsvis talade Ryan Patel om världsläget med den rådande covid-19 pandemin, och påtalade hur fler och fler förlitar sig på tekniska innovationer. Något som i sin tur leder till en acceleration inom teknikutveckling för flera företag.
HP under corona
Teknikjättens vd Enrique Lores fick därefter möjlighet att berätta om hur covid-19 påverkat HP. Många av de anställda arbetar hemifrån, något som har gjort att arbetsplatsen fungerat mer som en plats där samarbete och utveckling fått ta större plats.
– Vi är i en spännande tid just nu när det gäller innovation. Den fysiska och digitala världen är närmare varandra än någonsin tidigare och detta är en fantastisk möjlighet för ett företag som HP, som sitter mitt i korsningen mellan dessa världar, berättade Enrique Lores.
Gällande HP:s 3d-segment sa Lores också att det är en möjlighet för tekniken att stega framåt och att situationen lett till en acceleration inom tekniken. Företag har snabbt behövt ställa om när leveranskedjor har förändrats vilket krävt kreativa och flexibla lösningar, menar Lores.
Hittills har HP haft möjligheten att 3d-printa över fyra miljoner kritiska delar till sjukhus i behov, berättar Lores och tillägger att det visar på möjligheterna att på ett flexibelt sätt kunna nå kunder även på en lokal nivå.
Diskuterade rapport
Under samtalet diskuteras även HP:s Digital Manufacturing Trend Report. Studien har respondenter från tre kontinenter och nio geografiska områden så som Kanada, Kina, Japan, USA, Storbritannien, Frankrike och Tyskland.
Rapporten har visat att företag i allt större utsträckning investerar i avancerade 3d-skrivarlösningar för att få en större flexibilitet, och på så sätt göra företaget motståndskraftigt i en ständig föränderlig miljö. Fyra av fem av de tillfrågade planerar att öka sina investeringar inom additiv tillverkning och majoriteten ser flera fördelar med att implementera tekniken.
Något som också framkommit i rapporten är vikten av samarbeten mellan olika sektorer för att omfamna den nya digitala tekniken. Dock finns det fortfarande en stor brist på kvalificerad personal. I denna frågan svarade 64 procent av de tillfrågade att de var villiga att erbjuda mer yrkesutbildning till sina anställda, medan 53 procent föredrog att företag, regeringar och institutioner ska samarbeta och investera i utbildningsprogram.
Ser potential inom hälsa- och sjukvård
Vidare släppte Ryan Patel in andra röster i samtalet, bland annat Ramon Pastor, vice vd och chef för HP:s 3d-skrivarsegment. Han tillsammans med Doktor Luhua Zhao, global chef för HP 3D Lab, visade mer konkreta exempel på delar som HP tillverkat under coronapandemin. Till exempel en 3d-printad respirator och en ”nässvabb” för coronatester.
De berättade också att företagets innovativa avdelning HP Labs har arbetat för att hitta sätt att tillämpa sina kärntekniker för utskrift och 3d-utskrift på nya marknader och applikationer, inom till exempel biovetenskap.
Företagets Microfluid-teknik har fått mer fokus och de utforskar på vilka sätt de kan utnyttja tekniken när det kommer till läkemedel och känslighetstester. Enligt panelen är hälsa- och sjukvård en bra marknad för HP eftersom det påverkar alla samhällssegment.
Mer information om alla paneldeltagare och eventet hittar du här.