[metaslider id=”25811″]
Fem lärare med fokus på nytänkande och digitalisering i undervisningen kammar hem lärarpriset Guldäpplet. Två av pristagarna arbetar med bland annat 3d-skrivare.
Under Guldäpplets dag, som i år blev ett digitalt event på grund av coronapandemin, fick fem lärare mottaga pris. Första pris gick till Emelie Hahn, lärare på Gränbyskolan i Uppsala för sitt arbete med att utveckla språklig och kulturell kompetens samt omvärldskunskap hos eleverna.
Övriga fyra lärare delade på andrapriset. Av dessa arbetar två med att få in 3d-skrivarteknik i undervisningen.
[metaslider id=”25806″]
3d-skrivare i skolan
Mia Lägnert, SO-lärare, och Pernilla Abrahamsson, som är lärare i matte, NO och teknik, arbetar på Norrevångsskolan i Karlshamn. Med sina elever har de bland annat gjort ett modellbygge med hjälp av 3d-printing i 3d av Karlshamn. I Guldäpplets beskrivning av lärarnas arbete skriver de: ”Professionella digitala verktyg, ritverktyg och 3d-skrivare används på ett genomtänkt sätt. Med utrymme för kreativa processer blir fler flickor intresserade av teknikämnet”.
Mia Lägnert och Pernilla Abrahamsson har tidigare deltagit 3dp.se:s konferens 3dp School, där de talat om deras arbete med 3d-printing i skolan.
100 nominerade
Priset ges av hela Sveriges lärkår. Totalt var det drygt hundra engagerade och kompetenta lärare från hela landet som nominerades till lärarpriset Guldäpplet 2019, skriver Guldäpplet i ett pressmeddelande.