onsdag 27 januari – vecka 4
Patrik Karlsson på Örebro universitet, uppskattar att analysen kommer ta 50 arbetsdagar. Foto: Örebro universitet/Anna Asplund
Från Italien till Sverige. Tillsammans med Universitet i Bologna ska Örebro universitet analysera hållfastheten i nydesignade och 3d-printade delar till sportbilar. Delarna skickas från Italien för att undersökas i en CT-skanner på universitetet.
Det italienska företaget Mind i Bologna specialiserar sig inom sportbilar och har tidigare tillverkat delar till större bilmärken. Nu har de beviljats EU-pengar för att printa delar till sportbilar.
– Strukturerna som är 3d-printade är svåra att framställa på andra sätt. Den färdiga delen är en komposit där en 3d-printad del i metall sätts samman med ett annat material, säger Patrik Karlsson, universitetslektor i maskinteknik vid Örebro universitet.
Det gäller en del till ett fjädringssystem som tillverkas i Italien, testas på Universitetet i Bologna för att sedan skickas till Örebro. Här ska Patrik Karlsson tillsammans med kollegor i forskargruppen Mechanics and materials, undersöka kompositens hållfasthet i universitetets CT-skanner. Bland annat hur bra materialen i kompositen passar ihop och hur den beter sig under belastning.
– Vår skanner använder ungefär samma metod som en röntgenskanner på sjukhus, men med mycket högre strålningsdos och upplösning som möjliggör studier av betydligt mindre detaljer. På sjukhus roterar maskinen runt människan, men i vår skanner är det själva provet som roterar i en kammare. Vi tar tusentals bilder på provet i två dimensioner från flera olika vinklar, och sätter sedan ihop dem till en 3d-bild med hjälp av speciella mjukvaror, säger Patrik Karlsson.
Med skannern kan universitet gå ner på mikrometernivå och mäta 400–500 nanometers precision.
Projektet ska pågå i nio månader, och de första delarna väntas anlända till Örebro i början av 2021, enligt Patrik Karlsson. En förhoppning med arbetet för tillverkaren är att minska delarnas vikt med 50 procent.
– Funkar det här får man en stabil lättviktskomponent med väldigt bra styrka, säger Patrik Karlsson.
Amerikanska metallskrivarföretaget Desktop Metal gick nyligen ut med att man förvärvar EnvisionTEC. Köpet innebär att Desktop Metal breddar sin portfölj inom bland annat fotopolymeriska 3d-printade komponenter för slutkund.
Publicerat av:Anja Degerholm | anja.degerholm@agi.se| 25. januari, 2021
Charles R. Goulding och Preeti Sulibhavi från sajten Fabbaloo ser fram emot vad det nya året ska föra med sig för 3d-printingbranschen. De har sammanställt sina spådomar om vad de tror kommer att prägla 2021.
Publicerat av:Anja Degerholm | anja.degerholm@agi.se| 25. januari, 2021
Förra året lanserade Mimaki sin största 3d-skrivare någonsin 3DGD-1800, med kapacitet att skriva ut objekt som är upp till 1,8 meter höga. Nyligen visade företaget upp maskinen och dess finesser under ett webbinarium.
Publicerat av:Anja Degerholm | anja.degerholm@agi.se| 22. januari, 2021
Hur kan restprodukter från kafferostning få nytt liv genom 3d-printing? Den frågan har Sculptur och Löfbergs Lila arbetat med det senaste halvåret. Resultatet: En kaffebar gjord på det som annars skulle gått i soptunnan.
Publicerat av:Anja Degerholm | anja.degerholm@agi.se| 21. januari, 2021
Hur använder svenska företag additiv tillverkning för att ta fram nya produkter, testa innovationer och hitta nya affärsmöjligheter? Det är några frågor som deltagarna kan få svar på under en virtuell studieresa.
Publicerat av:Anja Degerholm | anja.degerholm@agi.se| 20. januari, 2021
Den amerikanska multinationella bilproducenten General Motors (GM) har öppnat ett nytt Additive Industrialization Center (AIC), där de tar sikte på att införa 3d-printing i produktionen.
Publicerat av:Anja Degerholm | anja.degerholm@agi.se| 19. januari, 2021
Strax innan jul sjösattes Europas första sjödugliga båt som är 3d-printad i ett enda stycke. Denna historiska händelse ägde rum i Göteborg. Båten är resultatet av ett samarbete mellan forskningsinstitutet Rise och Cipax, som äger båtmodellen Pioneer.
Publicerat av:Anja Degerholm | anja.degerholm@agi.se| 19. januari, 2021
Ikea har tidigare själv tagit fram egna 3d-lösningar som använts i företaget. Nu har 3d-designern Adam Miklosi från Budapest låtit sig inspireras av flera Ikea-produkter och uppgraderat dessa. I god Ikea-tradition har han gett produktserien namnet ”Uppgradera”.
Publicerat av:Anja Degerholm | anja.degerholm@agi.se| 18. januari, 2021
Svensk sand funkar betydligt bättre i 3d-skrivaren än tysk. Den slutsatsen drar forskare från det svenska forskningsinstitutet Rise och representanter från gjuteriindustrin i projektet Sandbox.
Publicerat av:Anja Degerholm | anja.degerholm@agi.se| 14. januari, 2021
Återförsäljaren Signtools visar i samband med den digitala mässan Sign & Print Connect upp industriella 3d-skrivare för stora print. Mässbesökarna kan även få se nyheter som textiltransfer och en frigolitskärare.
Publicerat av:Anja Degerholm | anja.degerholm@agi.se| 13. januari, 2021
Möjligheterna för flyg- och energiindustrin att använda additiv tillverkning har tidigare varit begränsade. Detta eftersom komponenter i hårda material inte levt upp till de höga kvalitetskraven. Ny forskning från Högskolan Väst visar att rätt efterbehandling kan öka komponenternas tillförlitlighet. Något som kan spara både tid och pengar.
Publicerat av:Anja Degerholm | anja.degerholm@agi.se| 12. januari, 2021
AGI Publishing House AB | Altonagatan 5 | 211 38 Malmö | Sverige