3d-printade bildelar under lupp

Patrik Karlsson på Örebro universitet, uppskattar att analysen kommer ta 50 arbetsdagar. Foto: Örebro universitet

Patrik Karlsson på Örebro universitet, uppskattar att analysen kommer ta 50 arbetsdagar. Foto: Örebro universitet/Anna Asplund

Från Italien till Sverige. Tillsammans med Universitet i Bologna ska Örebro universitet analysera hållfastheten i nydesignade och 3d-printade delar till sportbilar. Delarna skickas från Italien för att undersökas i en CT-skanner på universitetet.

Det italienska företaget Mind i Bologna specialiserar sig inom sportbilar och har tidigare tillverkat delar till större bilmärken. Nu har de beviljats EU-pengar för att printa delar till sportbilar.

– Strukturerna som är 3d-printade är svåra att framställa på andra sätt. Den färdiga delen är en komposit där en 3d-printad del i metall sätts samman med ett annat material, säger Patrik Karlsson, universitetslektor i maskinteknik vid Örebro universitet.

 

Undersöker på mikronivå

Det gäller en del till ett fjädringssystem som tillverkas i Italien, testas på Universitetet i Bologna för att sedan skickas till Örebro. Här ska Patrik Karlsson tillsammans med kollegor i forskargruppen Mechanics and materials, undersöka kompositens hållfasthet i universitetets CT-skanner. Bland annat hur bra materialen i kompositen passar ihop och hur den beter sig under belastning.

 Foto: Örebro universitet/Anna Asplund

Foto: Örebro universitet/Anna Asplund

– Vår skanner använder ungefär samma metod som en röntgenskanner på sjukhus, men med mycket högre strålningsdos och upplösning som möjliggör studier av betydligt mindre detaljer. På sjukhus roterar maskinen runt människan, men i vår skanner är det själva provet som roterar i en kammare. Vi tar tusentals bilder på provet i två dimensioner från flera olika vinklar, och sätter sedan ihop dem till en 3d-bild med hjälp av speciella mjukvaror, säger Patrik Karlsson.

Med skannern kan universitet gå ner på mikrometernivå och mäta 400–500 nanometers precision.

Då kommer delarna

Projektet ska pågå i nio månader, och de första delarna väntas anlända till Örebro i början av 2021, enligt Patrik Karlsson. En förhoppning med arbetet för tillverkaren är att minska delarnas vikt med 50 procent.

– Funkar det här får man en stabil lättviktskomponent med väldigt bra styrka, säger Patrik Karlsson.

Publicerat av: 

Dela artikeln

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.


Nya rön kan få flyget att lyfta

Möjligheterna för flyg- och energiindustrin att använda additiv tillverkning har tidigare varit begränsade. Detta eftersom komponenter i hårda material inte levt upp till de höga kvalitetskraven. Ny forskning från Högskolan Väst visar att rätt efterbehandling kan öka komponenternas tillförlitlighet. Något som kan spara både tid och pengar.

Publicerat av: