Nya rön kan få flyget att lyfta

Text:Anja Degerholm
PUBLICERAD: 12 januari 2021
Sneha Goels forskning kan ha betydelse för flyg- och energiindustrin genom minskade kostnader och kortare ledtider.
Sneha Goels forskning kan ha betydelse för flyg- och energiindustrin genom minskade kostnader och kortare ledtider. Foto: Högskolan Väst

Möjligheterna för flyg- och energiindustrin att använda additiv tillverkning har tidigare varit begränsade. Detta eftersom komponenter i hårda material inte levt upp till de höga kvalitetskraven. Ny forskning från Högskolan Väst visar att rätt efterbehandling kan öka komponenternas tillförlitlighet. Något som kan spara både tid och pengar.

Additiv tillverkning genom elektronstrålesmältning (EBM) gör det möjligt att tillverka komponenter i komplex design i den nickel-järn-baserade superlegeringen 718. Ett material som är väldigt starkt och kan motstå höga temperaturer, kemiska attacker och hårda sammanstötningar. Det kan till exempel användas i flygmotorer, där temperaturen kan överstiga 600 grader Celsius.

Men produktionsprocessen har en svaghet. Vid tillverkning bildas små porer i komponenterna som gör dem opålitliga – och därmed obrukbara. Det har tidigare satt käppar i hjulen för flyg- och energiindustrin när det gäller användningen av additiv tillverkning.

Komponenten blir mer kompakt

Nu visar forskaren Sneha Goel, doktorand i produktionsteknik vid Högskolan Väst, att dessa porer kan minimeras med hjälp av rätt efterbehandlingsmetoder.

– De små porer som uppstår under tillverkningen gör komponenterna otillförlitliga. Därför har jag undersökt hur efterbehandling, i form av värmebehandling, påverkar mikrostrukturen hos komponenterna under efterbehandlingens olika stadium, säger Sneha Goel i ett pressmeddelande.

Processen omfattar värmebehandling och het isostatisk pressning (HIP). Den så kallade HIP-metoden innebär att komponenterna läggs i en kammare som upphettas för att göra dem mjukare och mer formbara. Ett gastryck pressar sedan samman komponenten.

– Trycket i kammaren fungerar så att det pressar komponentens alla sidor samtidigt med samma tryck. Detta innebär att den behåller sin form men blir mer kompakt, förklarar Sneha Goel.

Efterbehandlingstiden halveras

I sin forskning har hon experimenterat med olika gastryck, tider och temperaturer.

– Min studie visar att det genom rätt efterbehandlingsprocess går att minska porerna på EBM-tillverkade komponenter och på så sätt göra dem mycket tillförlitliga. Jag har testat att behandla flertalet olika typer av komponenter varav alla fått ett jämnt och bra resultat, säger Sneha Goel.

Hon har också kommit fram till att efterbehandlingen kan kortas rejält, från dagens 20–25 timmar till runt tio timmar. Forskningsresultaten kan innebära både minskade kostnader och kortare ledtider för flyg- och energiindustrin.

Läs vidare

3devo förvandlar restpulver till filament

3devo har utvecklat en metod för att omvandla överblivet SLS-pulver till filament som kan användas på nytt för 3D-printing.
3devo

Nordens första testbädd för 3D-printad betong

I slutet av april invigde forskningsinstitutet RISE en test- och demomiljö för 3D-printad betong. En unik satsning som ska påskynda den industriella användningen av tekniken och bana väg för en mer hållbar svensk byggbransch. 
RISE kollage

Forskning om AM med duplext rostfritt stål

Hur kan duplexa rostfria stål användas optimalt både för lasersvetsning och additiv tillverkning? Den frågan har Amir Baghdadchis från Högskolan Väst sökt svaret på i sin doktorsavhandling.
Amir Baghdadchi, doktor i produktionsteknologi

SSAB släpper utsläppsfritt stålpulver

SSAB lanserar världens första stålpulver som är producerat utan fossila koldioxidutsläpp. Pulvret är tillverkat av återvunnet stål och kombinerar egenskaperna hos SSAB:s höghållfasta stål med de lätta strukturer som är möjliga med 3D-printing.
SSAB-vang

Senaste nytt

"Världens största" anläggning för 3D-printad mat

Österrikiska Revo Foods har öppnat vad de hävdar är världens största produktionsanläggning för 3D-printade livsmedel. Fabriken i Wien ska kunna producera 60 ton i månaden.
2024-Revo-PR-THEFILET-5

Svenskt företag bakom Japans största robotcell

Det svenska företaget ADDICT3D, som jobbar med robotintegration, har utvecklat Japans (hittills) största 3D-skrivare med robotarm. Ett första steg mot att etablera sig på den enorma japanska AM-marknaden och bli "big in Japan". 
Circulus kollage

Freemelt etablerar applikationscenter i USA

Freemelts amerikanska bolag och HAMR Industries har tillsammans etablerat ett applikationscenter i Nordamerika. Syftet är att accelerera kommersialiseringen av industrimaskinen eMELT.
WindowDetailFreemeltONE-scaled-1

Prototal storsatsar både i Malmö och Jönköping

Prototal Industries har den senaste tiden gjort stora investeringar inom additiv tillverkning. I Jönköping har maskinparken förstärkts med tre nya SLA-maskiner och i Malmö görs plats för totalt 36 HP-skrivare.
Prototal MJF