Strax innan jul sjösattes Europas första sjödugliga båt som är 3d-printad i ett enda stycke. Denna historiska händelse ägde rum i Göteborg. Båten är resultatet av ett samarbete mellan forskningsinstitutet Rise och Cipax, som äger båtmodellen Pioneer.
Att använda 3d-tekniken gör det möjligt för tillverkaren att vara mer flexibel i själva designen av båten och skräddarsy den utifrån kundens önskemål. Till exempel inom offentlig verksamhet.
– Vi har bland annat polisen, brandförsvaret och Försvarsmakten som kunder. Där ser vi hur vi kommer att kunna formanpassa båtar för deras individuella behov som exempelvis brandsläckningsinstallationer, spaningsutrustning, gasmasker och dykutrustning, säger Dag Eirik R Thomassen, vd på Pioner i ett pressmeddelande.
En annan fördel med 3d-utskrift istället för konventionell rotationsgjutning är att man kan tillverka små serier till en låg kostnad och med korta ledtider. Utmaningen är dock att hålla svinnet nere, till exempel av stödmaterial.
Kan inte göra fritidsbåtar – än
Dag Eirik R Thomassen tror dock inte att 3d-printade båtar kommer att ersätta de traditionellt framtagna modellerna, men att det kan bli ett viktigt komplement för företaget. Det är i dagsläget exempelvis inte möjligt att tillverka fritidsbåtar på det här sättet eftersom rådande regler säger att båten måste kunna flyta även om den fylls med vatten. Riktigt där är man inte än med de 3d-printade varianterna.
– 3D-printning kräver en annan typ av plast, och dessutom att den blandas med glasfiber för att inte kollapsa när den läggs lager på lager. Det gör densiteten något högre, så att den blir högre än vatten. Innan 3d-printade båtar kan säljas kommersiellt behöver man tillföra någon typ av flytkroppar, säger Jan Johansson, forskare på Rise.
Inte bara för den marina industrin
Båten har utvecklats inom forskningsprojektet DiLAM. Bland annat har forskarna undersökt nya sätt att tillverka storskaliga produkter med hjälp av industriella robotarmar från ABB som flexibla 3d-skrivare. En kombination som, enligt forskarna, öppnar nya möjligheter för flexibel och resurseffektiv produktion av innovativa storskaliga produkter, även inom andra branscher som fordonsindustrin, konstruktion, flyg- och möbelindustrin.
Projektet har fått stöd av Vinnova, Energimyndigheten och Formas genom Produktion 2030.