Nyligen släppte HP sin årliga trendrapport, som 3dp.se tidigare skrivit om. HP:s svenska vd, Stefan Bergdahl, ser flera likheter i de globala och svenska trenderna. Inte minst när det gäller kundanpassningar.
– Det tror jag vi kommer att se mer och mer av. Det är ett sätt att göra produkten mer attraktiv och det finns en vilja hos konsumenten att betala extra för det, säger Stefan Bergdahl.
Ett aktuellt exempel är HP:s samarbete med XXL, Volumental och Superfeet om personligt anpassade skosulor, som du kan läsa mer om här. De 3d-printade sulorna ska kunna erbjudas i sportkedjan XXL:s butiker inom kort. Stefan Bergdahl tror att kundanpassningar kommer att få genomslag inom flera olika områden, som att göra individuellt utformade bildelar eller reservdelar till hushållsmaskiner.
– Ta till exempel ett plasthjul till diskmaskinen som börjat bli skevt. Det skulle enkelt kunna 3d-printas hos en leverantör i närområdet. Det hade varit både kundvänligt och bra för miljön eftersom man slipper transporter – och mer ekonomiskt.
– Hållbarhet kommer att bli allt viktigare framöver, och det är något som svenska företag redan är duktiga på.
”En stor bromskloss”
I rapporten pekar HP på en global optimism när det gäller 3d-printing. Den är inte lika tydlig i Sverige, i alla fall inte hos de som skulle kunna använda tekniken. Den största utmaningen på den svenska AM-marknaden är, enligt Stefan Bergdahl, att missionera möjligheterna med 3d-printing.
– Att inte fler inser potentialen är den stora bromsklossen för utveckling just nu. Det är en teknik som kan göra samhället bättre på så många sätt. En sådan enkel sak som skolsulorna till exempel, som kan avlasta sjukvården. Jag tror det finns många fler liknande möjligheter när det gäller exempelvis hälsa och välbefinnande.
Innovation har satts på paus under pandemin
Även hos de företagen som redan använder additiv tillverkning går det lite trögt.
– Utvecklingen går helt klart inte så snabbt som vi hoppats på, men jag är övertygad om att den kommer att ta fart efter pandemin. Nu har innovation och nytänkande tillfälligt satts på paus. Specialkunskaperna om tekniken behöver också öka för att få fart på utvecklingen.
Trots corona-tider finns det en efterfrågan på 3d-skrivare, framför allt för prototypproduktion, säger Stefan Bergdahl. Under året ska en rad HP-maskiner levereras till svenska kunder. Det handlar om allt ifrån globala företag till små bolag med verksamhet hemma i garaget. Företaget fortsätter även utvecklingen av metallskrivare, som för närvarande finjusteras för att kunna installeras ute hos testkunder inom en snar framtid.
Backup-lösning vid kriser
Även om 2020 har varit ett utmanande år för AM-branschen så har pandemin också visat på möjligheterna med 3d-printing.
– Covid-19 har visat hur snabbt branschen kunde ställa om för att hjälpa sjukvården, och jag hoppas att samhället har insett hur snabbt det finns en backup-lösning inför framtida kriser, säger Stefan Bergdahl.