Det har skett en tillväxt på 7,5 procent inom additiv tillverkning under 2020, trots en härjande pandemi. Det visar den 26:e upplagan av ”Wohlers report” som släpptes nyligen. Ett förvånande resultat, säger Terry Wohlers, grundare av Wohlers Associates, i en intervju med 3dp.se.
Rapporten ”Additive Manufacturing and 3D Printing State of the Industry” pekar ut trender, perspektiv och prognoser som kan ha betydelse för beslutsfattande, utbildning och ökad kunskap inom additiv tillverkning. Den tas fram av den oberoende konsultfirman Wohlers Associates, och är, enligt företaget, ledande i världen när det gäller att känna branschen på pulsen.
Resultaten visar alltså att det har skett en tillväxt under 2020 på 7,5 procent, eller 12,8 miljarder dollar, men den är långt ifrån lika stor som tidigare år. Trots det säger Terry Wohlers att branschen ”mår okej, efter omständigheterna”.
– Hade du frågat mig i slutet av förra året hade jag sagt att det förmodligen handlade om en dubbelsiffrig nedgång under 2020. När vi fick data på det så blev vi minst sagt förvånade, och vi diskuterade och debatterade resultaten i veckor, säger Terry Wohlers och fortsätter:
– Men vi ser resultaten som tillförlitliga. Och även om det har varit en uppgång under 2020 så är den betydligt lägre än tidigare år.
De senaste tio åren har tillväxten legat på i snitt 27,4 procent per år, så det har sjunkit anmärkningsvärt under pandemin. Under 2019 handlade det om en uppgång på 21 procent och året innan dess på drygt 33 procent.
Servicebyråerna vinnare i krisen
Det är framför allt tillverkarna av 3d-skrivarsystem som ser en nedgång, inte minst de stora företagen. Mindre etablerade företag har många gånger klarat krisen bättre, visar rapporten.
Enligt Terry Wohlers har de företagen som klarat sig bra lyckats anpassa sig till de rådande förhållandena, till exempel genom att ställa om produktionen och tillverka sjukvårdsutrustning. Företag som tillverkar fritids- och friluftsvaror har också visat positiva resultat trots pandemin. Skidor, cyklar, löparskor och campingutrustning är något av det som sålt bra i corona-tider och som företagen inom additiv tillverkning också kunnat dra nytta av.
Även servicebyråerna hör till vinnarna, där har det till och med skett en ökning med 7,1 procent och intäkterna har ökat med 5,3 miljarder dollar för denna grupp. Som grafen nedan visar så har kurvan för servicebyråernas produktion gått spikrakt uppåt, inte minst under 2010-talet.
– Servicebyråerna verkar ha kunnat ställa om snabbt och anpassa sin verksamhet till den rådande situationen, säger Terry Wohlers.
Flygindustrin en av de stora förlorarna
Om servicebyråer och tillverkare av friluftsutrustning klarat sig bra, så är det andra branscher som drabbats betydligt hårdare. Verksamheter som är knutna till flygindustrin, framför allt den kommersiella delen av branschen, har haft stora problem.
– Bilindustrin hade en dipp i början av pandemin, men tycks ha återhämtat sig bra, säger Terry Wohlers.
Trots nedgången 2020 så ser framtiden ljus ut för additiv tillverkning, säger Terry Wohlers. Enligt Wohlers beräkningar kommer omsättningen inom branschen att gå från 12,8 miljarder dollar år 2020 till 17,7 miljarder dollar år 2022. Han poängterar att många företag inom till exempel tillverkningsindustrin ännu inte insett hur de kan använda 3d-printing.
– För att framgångsrikt kunna införa additiv tillverkning i produktionen måste företagen utforma verksamheten utifrån det, och inte utgå från konventionella tillverkningsmetoder. Då kommer det aldrig att fungera och där måste företagen tänka om. Det är bara en bråkdel av företagen som i dag utnyttjar potentialen med additiv tillverkning, säger Terry Wohlers.
Nordiska experter har medverkat
Den 375 sidor tjocka rapporten tar även upp att såväl startups som etablerade företag har fått ta del av betydande finansiering den senaste tiden. Som exempel nämns Desktop Metal som fick 575 miljoner dollar genom en fusion med ett särskilt förvärvsföretag. Desktop Metal börsintroducerades i december 2020 och i februari översteg företagets börsvärde 7,5 miljarder dollar.
Förutom hur covid-19 påverkat branschen, med vinnare och förlorare, tas även material och processer upp, liksom installationer av maskiner i olika länder och forskning och utveckling på området. Ämnen som är nya eller som fått större utrymme i år handlar om 3d-printing av mat, medicin och elektronik, prissättning av metaller och polymerer samt de dolda kostnaderna inom AM.
I rapporten medverkar tillverkare, servicebyråer och producenter av tredjepartsmaterial. Det gör även 88 experter från 34 länder. Från nordiskt håll har bland andra RISE, Lunds universitet, Danish AM Hub och SINTEF bidragit.
Läs mer om rapporten på Wohlers hemsida.