
Biltillverkaren Ford har tillsammans med HP utvecklat en ny tillverkningsprocess för att ta tillvara på överblivet material från 3d-utskrifter. Det innebär att restpulver blir till plastpellets som i sin tur blir till nya bildelar.
Ford har som företagsvision att använda 100 procent hållbara material. Ett led i detta är att processa om pulver som blivit över vid additiv tillverkning. Utifrån restmaterialet görs alltså plastpellets som sedan används i produktionen. I det här fallet tillverkas nya 3d-printade bränsleledningar till en Ford F-250, men det finns planer på att ta fram ytterligare ett tiotal delar till andra modeller.
Ford använder HP:s 3d-utskriftsteknik vid företagets ”Advanced Manufacturing Center” i Kalifornien och de två företagen har tillsammans kommit fram till lösningen som minimerar restavfallet, skriver de i ett pressmeddelande.
– Tillsammans med HP är vi de första att hitta en process för avfallspulver som förmodligen skulle ha deponerats och i stället skapat nya, funktionella och hållbara bildelar, säger Debbie Mielewski, Ford Technical Fellow, Sustainability.
Effektivare och mer hållbar tillverkning
Stefan Bergdahl, vd på HP Sverige, kommenterar det framgångsrika samarbetet så här:
– Vårt samarbete med Ford utökar miljöfördelarna med 3d-utskrift ytterligare och visar hur vi sammanför helt olika industrier för att förbättra tillverkningsprocesser så att de blir både effektivare och mer hållbara.

Klarar kemikalier och fukt bättre
Eftersom materialet är framtaget på ett helt annat sätt än vid traditionell tillverkning så har det också andra egenskaper. Till exempel är det mer beständigt mot kemikalier och fukt. Dessutom är det 7 procent lättare och kostar 10 procent mindre att tillverka. Komponenterna tillverkas mer miljövänligt, men utan att tumma på kvaliteten, enligt Ford.
Ford använder additiv tillverkning sedan tidigare, bland annat för kommersiella fordonsdelar med låga volymer och fixturer till monteringslinjen. Användningen har visat sig både spara produktionstid och förbättrat kvaliteten på komponenterna.