Krisen har lett till kreativitet – och mognad

Ultimaker pekar ut vilka trender som formar utvecklingen av 3d-printing i rapporten “3D Printing Sentiment Index”. Foto: Ultimaker

Ultimaker släppte nyligen sin rapport “3D Printing Sentiment Index”. Resultaten visar bland annat att mer än hälften av företagen kommer att prioritera investeringar i additiv tillverkning det kommande året och nästan lika många tror att det kan vara avgörande för affärerna att satsa på tekniken.

Det är andra gången som den nederländska 3d-skrivartillverkaren Ultimaker genomför undersökningen, den förra gjordes 2019. Drygt 2 500 personer på företag i olika branscher i tolv nyckelnationer har medverkat. I rapporten pekas trender ut som formar utvecklingen av 3d-printing globalt.

Enligt rapporten har det skett en mognad i branschen sedan förra mätningen, där fler företag gått från att vara ett litet team som sysslat med 3d-printing till att på allvar implementerat tekniken i verksamheten. Totalt svarar 39 procent att de har infört 3d-printing, men bara en av tio har gjort det till fullo. Hinder för detta är bland annat att det saknas operativ kapacitet (67 procent) och kunskap (65 procent).

Nya kreativa sätt att lösa problem

Resultaten speglar det gångna pandemiåret och enligt Ultimaker har krisen drivit innovation med oväntade och inspirerande sätt att använda 3d-printing. I takt med att logistikkedjorna kollapsade hittade företagen nya kreativa sätt att lösa problemen. Medvetenheten om tekniken har också ökat och allt fler tror att det kommer att vara en utbredd teknik inom fem år.

Närmare hälften tror att 3d-printing kommer att bli avgörande för företaget och 54 procent svarar att de kommer att prioritera investeringar inom additiv tillverkning det kommande året.

Fler går över till slutproduktion

Tillverkningen av prototyper är fortfarande mest utbredd, 71 procent svarar att de tillverkar prototyper. Nästan lika många tillverkar verktyg. Dessa två användningsområden har minskat sedan förra mätningen, däremot har slutproduktionen ökat. När det gäller de vanligaste materialen så dominerar fortfarande olika plaster/polymerer.

Trots krisen finns det en optimism hos företagen och många ser fördelar med additiv tillverkning. Framför allt för att det är ett sätt att genomföra idéer, men även för att tillverka effektiva produktionsverktyg och att det går snabbare än konventionell tillverkning under rätt förhållanden.

Läs mer om rapporten på Ultimakers hemsida.

 

USA toppar indexet

Ultimaker har rankat de medverkande nyckelländerna utifrån bland annat marknadens storlek, branschens mognad och tillväxten inom AM.

1.USA

2. Storbritannien

3. Tyskland

4. Frankrike

5. Kina

6. Mexiko

7. Japan

8. Schweiz

9. Sydkorea

10. Nederländerna

11. Italien

12. Australien

Publicerat av: 

Dela artikeln

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.