Tillverkar reservdelar i mobil AM-verkstad

Genom att använda additiv tillverkning kan Daimler Buses producera reservdelar betydligt snabbare än vid konventionell tillverkning. Foto: Pressbild

Daimler Buses har byggt ett mobilt 3d-printingcenter för produktion av reservdelar. I en container som mäter 12 x 3 meter finns allt som behövs för tillverkningen. Tanken är att snabbt och enkelt kunna förse kunderna med reservdelar.

Daimler Buses tillverkar bussar av varumärkena Mercedes-Benz och Setra samt reservdelar till dessa. Den första ”miniverkstaden” för 3d-printade reservdelar är placerad i Hamburg, på servicecentret BusWorld Home. I den 36 kvadratmeter stora containern finns toppmoderna 3d-skrivare för utskrifter i polyamid och alla nödvändiga arbetsstationer för tillverkning. I dagsläget kan 40 000 olika reservdelar printas, vissa av dessa tillverkas numera enbart med additiv tillverkning.

Containern kan enkelt flyttas med en truck och det enda som krävs för att kunna starta tillverkningen är el och internetuppkoppling. Den rymmer till exempel en CAD-station, plats för förarbete som pulverhantering samt efterbehandlingsstationer så som blästring och målning av komponenter.

 

 

Fler enheter framöver

Den första containern i Hamburg är ett pilotprojekt, men decentraliseringen av servicekontoren ska fortsätta med fler enheter, enligt Daimler Buses. Det tar bara några dagar att få sin reservdel på detta sätt, jämfört med konventionell tillverkning som kan ta flera veckor.

– Tack vare det mobila 3d-printingcentret kan vi utnyttja fördelarna med 3d-printing i större utsträckning och höja takten på våra reservdelsleveranser. Med en decentraliserad produktion av delar på beställning kan vi undvika lagerkostnader och minska transporterna. 3d-printing gör inte bara att vi kan agera snabbt, flexibelt och ekonomiskt på kundernas krav, utan även förbättra vårt ekologiska fotavtryck för produktionen av reservdelar, säger Bernd Mack, Head of Customer Services and Parts på Daimler Buses, i ett pressuttalande.

Publicerat av: 

Dela artikeln

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.