En 3d-printad kopia av Michelangelo Buonarrotis ”David” blev avtäckt i början av maj 2021, som medelpunkten vid Italiens paviljong på den försenade världsutställningen ”Expo 2020” i Dubai.
Den beskrivs som «Davids tvilling, den 17 fot höga och 3d-printade statyn som rest från Italien till Dubai i Förenade Arabemiraten. Statyn väger 550 kilo, vilket är runt en tiondel av originalets vikt som skapades i marmor under renässansen och som kan beskådas i Galleria Dell’Accademia i Florens.
Den långa reproduktionsprocessen av det kända verket startade i december 2020 genom digitalisering och 3d-printing, tekniker som representerar nya och framtida möjligheter för bevaring av ikoniska konstverk.
Team av experter
Världsutställningen Expo 2020 blev uppskjuten ett år på grund av pandemin, och är nu planerad till den 1 oktober 2021 till den 31 mars 2022. David-projektet på Dubai Expo har samlat expertis inom akademin, 3d-skanning, konstrestaurering och 3d-printing. Gruppen koordineras av professor Grazia Tucci från universitetet i Florens, där de har arbetat med digitalisering av kulturarv i över 20 år och tagit hand om olika konstverk, inklusive replikor med hjälp av 3d-printteknologi.
Den berömda statyn av konstnären Michelangelo beställdes av de styrande i Florens 1501. Den skulle vara en del av en serie statyer som skulle utsmycka taklinjen i Florens katedralkupol. Konstnären mejslade ut den från ett Carrara marmorblock och i mer än 300 år stod den utomhus på Piazza della Signoria innan den flyttades in i Accademia 1873.
Utmaningar under skanningen
Alla de små detaljerna av David-skulpturen 3d-skannades för att dubbelgångaren skulle bli helt lik originalet. Skanningen var tvungen att göras med hjälp av byggställningar och man stötte på många problem under tiden. Specifika delar, som insidan av händerna eller under den böjda armen, visade sig vara speciellt utmanande. Det samma gällde skavanker som statyn dragit på sig under de senaste 500 åren. Den har blivit utsatt för dåligt väder, blev skadad under ett upplopp 1527 och fick till och med en tå krossad av en hammare 1991. Även de skulderlånga hårlockarna har fått sig en törn och anklarna har mikrosprickor som orsakats av vibrationer från miljoner turister som beundrat verket.
Kopian printades i 14 delar i materialet Dimengel, en uv-ljuskänslig gelé. Det tog 160 timmar att skriva ut alla delarna som därefter monterades ihop för att skapa Davids ”tvilling”. Efter 3d-printingen tog Nicola Salvioli över jobbet, en italiensk expert på restaurering av stora skulpturer. Hans team arbetade i två månader med att täcka delarna med harts och Carrera marmorpulver. Materialet tillförde skulpturen en «hud». Det tvärvetenskapliga projektet räknas som den första reproduktionen som tar sikte på att ge en kritisk tolkning och inte bara en naturskön framställning av David.
Väntar fem miljoner besökare
Den 3d-printade statyn ska ställas ut på Italiens paviljong under Expo 2020. Mer än fem miljoner människor förväntas besöka platsen under arrangemanget som ska pågå i sex månader.
När utställningen i Dubai är över kommer Davids ”digitala tvilling” användas för att hjälpa experter och restauratörer med att bevara originalstatyn och andra ikoniska konstverk genom att analysera effekterna av surt regn, damm och spår av verktygen som användes vid framställningen. Vidare ska projektet synliggöra de olika faserna, från digital datainsamling till att mala plastmaterialet som statyn är tillverkad i. Detta unika projekt kommer att ge ytterligare insikt i möjligheterna och utmaningarna med 3d-printing för att bevara objekt från vårt gemensamma kulturarv.
Text: Roger Stormo
Översättning: Anja Degerholm