Uppstickare vill ”skaka om branschen”

Text:Anja Degerholm
PUBLICERAD: 2 juni 2021
Stefan Larsson, grundare av Lostboyslab, vill se en grön omställning av AM-branschen. Foto: Anja Degerholm

Lostboyslab vill varken hamna i facket som servicebyrå eller filamentproducent. Grundaren Stefan Larsson vill snarare se sitt företag som lite av varje, men framför allt en designstudio och 3d-printingfabrik. Det viktiga är att allt görs med hållbart och cirkulärt tänkande i fokus.

Företaget startades för ungefär ett år sedan i samband med att Stefan Larsson flyttade hem till Sverige efter några år i Los Angeles. Han kallar sig ”serieentreprenör” och har bland annat startat börsnoterade BIMobject, ett teknikbolag som utvecklar molnlösningar och tjänster inom bygginformationsmodellering. Han har lämnat företaget, men sitter fortfarande i styrelsen.

Lostboyslab håller till i lokaler i Vellinge och där jobbar förutom Stefan Larsson två processtekniker och en industridesigner. Lokalen rymmer för närvarande ett hundratal 3d-skrivare med FDM-teknologi, bland annat från Prusa, Markforged, av modellerna Onyx och X7, och inte minst Formlabs nya Fuse 1 som installerats av 3DVerkstan.

Lanserar eget återvunnet material

När Stefan Larsson gick in i branschen hade han en vision om hållbar tillverkning. Det visade sig inte vara helt lätt.

– Jag insåg att i princip alla i branschen använde nya plastmaterial och det gjorde mig faktiskt förbannad. Som producent har man ett ansvar för miljön och därför började jag leta efter återvunna alternativ, berättar Stefan Larsson.

Han hittade det nederländska företaget Reflow Filament som säljer material i återvunnen PLA och PET. Men tankarna stannade inte där. Inom kort lanserar Lostboyslab sitt eget återvunna material i samarbete med Reflow. Materialet är gjort på majsstärkelse och återvunnen PLA-plast från bland annat engångsartiklar. För att materialet ska attrahera kunder inom till exempel inredning och design har tolv olika kulörer tagits fram enligt färgsystemet NCS.

Stefan tror benhårt på sin affärsidé.

– Om kunderna får välja så är det 100 procent återvunnet som gäller, det finns en efterfrågan. Min vision är att vi ska jobba med återvunna material, att allt drivs med egna solceller och att vi levererar med elbil. Att det är grönt hela vägen.

 

[metaslider id=”27492″]

 

Samarbete med STCC

Sedan starten har Lostboyslab inte gjort så mycket väsen av sig.

– Vi har inte gjort någon reklam alls, utan bara lagt ut lite grejer på Linkedin. Trots det är det många som hittar till oss.

Företaget gör allt ifrån CAD, kodning, design och 3d-printing. De flesta uppdragsgivare är hemliga. Ett samarbete som dock inte är hemligt är det med motorsportorganisationen STCC, där Lostboyslab är innovationspartner med ett kontrakt på i första hand tre år. Uppdraget är att rita och designa innovativa lösningar som innefattar additiv tillverkning. Hittills har man tagit fram prototyper för vägmarkeringar och säkerhetsbarriärer som ska 3d-printas. När publik återigen tillåts under tävlingarna är planen att återanvända skräp som till exempel engångsartiklar, men även ha en nanofabrik på tävlingarna som kan printa ut reservdelar direkt på plats.

– Motorsporten är väldigt villig att göra förändringar och ligger långt före den vanliga bilindustrin.

Nanofabriker i utvecklingsländer

Lostboyslab ska inte bara vara en Vellinge-angelägenhet. Stefan Larsson har tillsammans med Unops i Lund, som i sin tur samarbetar med FN, tagit fram en idé om nanofabriker som ska kunna återvinna plastskräp i utvecklingsländer.

– Tanken är att det ska finnas en container där plastskräpet kan malas ned och återanvändas med hjälp av 3d-printing.

Ett skalbart koncept med lokala jobb och lokal tillverkning och återvinning.

Inom kort öppnar även en ”city farm” i centrala Malmö där det ska ske viss tillverkning, men framför allt ska kontoret fungera som ett skyltfönster för 3d-printing.

– Jag tänker att det ska bli ett ”Makerspace” för att få upp folks ögon för 3d-printing. Till exempel med föreläsningar om branschen och tekniken.

Stefan Larsson är även delägare i Värnamoföretaget BLB Industries och har köpt in sig 22 procent i företaget. De har bland annat ett samarbete kring biokompositprodukter med spillprodukter från skogsindustrin. Planen är även att skriva ut de stora säkerhetsbarriärerna till STCC hos BLB.

 

[metaslider id=”27483″]

 

Elektrifiering av gammal Porsche

Stefan Larsson är en idéspruta av rang och fullkomligt spottar ur sig förslag på nya affärsidéer eller potentiella samarbeten. I lokalerna i Vellinge pågår bland annat en elektrifiering av Lostboyslabs egna Porsche 964 från 1991. Förbränningssystemet ska ersättas med en elmotor och 21 elbattericeller som väger tio kilo vardera. All inredning och andra detaljer ska också bytas ut mot mer miljövänliga alternativ. Stefan har precis inlett ett samarbete med schweiziska Bcomp som tillverkar ett kolfiberliknande material av linblommor som är helt biologiskt och nedbrytbart.

– Jag funderar på att testa att göra inredningen med Bcomps lin, säger Stefan Larsson medan han tar ut en prototyp av ett dörrhandtag ur en av 3d-skrivarna som printats i 16 timmar.

Han fortsätter:

– Det är ett projekt som vi dokumenterar och lägger ut på vår hemsida. Vi tror på öppen kommunikation i stället för att ta patent på allt. Genom att köra med öppna kort hoppas vi snarare kunna få fler kunder. Och hittar jag någon affärsidé som inte passar in under Lostboyslab så startar jag ett nytt bolag eller låter någon samarbetspartner driva det vidare.

Våga göra misstag

Fokus för Lostboyslab är tillverkning av slutprodukter i serieproduktion. För att kunna erbjuda detta har man förutom 3d-skrivare även en uv-printer från Roland som bland annat kan printa QR-koder och logotyper. Det finns även möjlighet att formspruta vissa detaljer.

Nyligen rullades en egen e-handelsbutik ut som säljer Reflows produkter, och snart även Lostboyslabs egna rPLA-filament.

– Vi vill vara uppfinningsrika, nyfikna, testa saker och inte vara rädda för att göra misstag. Vi vill skaka om branschen lite och visa att återvunna material är minst lika bra som ny plast, säger Stefan Larsson.

Läs vidare

AMEXCI och Saab i AM-projekt för finska marinen

AMEXCI:s finska del ska tillsammans med Saab och EOS ingå i det industriella samarbetsprogrammet Squadron 2020 på uppdrag av det finska försvaret. Uppdraget handlar om att utveckla nya möjligheter för additiv tillverkning av avancerade komponenter i metall.
Amexci finland

Nya medel ska göra Danmark bäst på AM

För åtta år sedan bildades Dansk AM Hub efter att Industriens Fond bidragit med 90 miljoner danska kronor. Uppdraget var att stärka danska företags konkurrenskraft och hållbarhet genom användning av 3D-printing. Nu skjuter fonden till ytterligare 30 miljoner.
Frank-Dansk-AM-Hub-1024x695

75 procents viktreducering med DfAM-design

Nikon SLM Solutions och Hexagon har omdesignat en stor komponent till ett Boeing-plan. Genom additiv tillverkning och design for additive manufacturing (DfAM) kunde både vikten och antalet delar reduceras markant.
AM-A330-Fuel-Air-Separator-prototype

Forskning om AM på vetenskapsakademiens lista

Kungliga Ingenjörsvetenskapsakademien (IVA) listade i slutet av 2024 de 100 forskningsprojekten som har störst potential att komma till nytta för samhället. Ett par av dem rör forskning om additiv tillverkning. 
gruppbild-2

Senaste nytt

AMEXCI och Saab i AM-projekt för finska marinen

AMEXCI:s finska del ska tillsammans med Saab och EOS ingå i det industriella samarbetsprogrammet Squadron 2020 på uppdrag av det finska försvaret. Uppdraget handlar om att utveckla nya möjligheter för additiv tillverkning av avancerade komponenter i metall.
Amexci finland

Freemelt och NC State University etablerar applikationscenter

Freemelt har inlett ett samarbete med Center for Additive Manufacturing and Logistics (CAMAL) vid North Carolina State University (NC State University) om ett gemensamt applikationscenter.
Freemelt-ONE

Nya medel ska göra Danmark bäst på AM

För åtta år sedan bildades Dansk AM Hub efter att Industriens Fond bidragit med 90 miljoner danska kronor. Uppdraget var att stärka danska företags konkurrenskraft och hållbarhet genom användning av 3D-printing. Nu skjuter fonden till ytterligare 30 miljoner.
Frank-Dansk-AM-Hub-1024x695

75 procents viktreducering med DfAM-design

Nikon SLM Solutions och Hexagon har omdesignat en stor komponent till ett Boeing-plan. Genom additiv tillverkning och design for additive manufacturing (DfAM) kunde både vikten och antalet delar reduceras markant.
AM-A330-Fuel-Air-Separator-prototype