
GKN Aerospace i Trollhättan satsar på komponentreparationer inom flygindustrin, bland annat med additiv tillverkning. Något som ska bidra till en mer hållbar flygbransch, skriver företaget i ett pressmeddelande.
– Vårt mål är att finnas med i alla led av en flygmotors livscykel och vi växlar därför upp vårt arbete med reparationer. Vi ser det som en viktig tillväxtmarknad med otrolig potential, säger Malin Andersson, produktionschef på GKN i Trollhättan.
Att byta ut utslitna flygmotorkomponenter kan bli en dyr historia. De är ofta tillverkade i avancerade metallegeringar och har hårda säkerhetskrav. Varför då inte försöka förlänga livslängden på de befintliga delarna och utnyttja de resurser som redan finns? GKN Aerospace har utvecklat nya metoder för reparationer, bland annat med hjälp av additiv tillverkning som drar ner kostnaderna och ökar flexibiliteten. Man använder sig även av automatiserad inspektion vilket förenklar undersökningen av komponenten.

Bygger ut i Trollhättan
Målet är att återställa komponenten till ett skick som gör att motorns prestanda upprätthålls eftersom det minskar bränsleförbrukningen, som annars ökar i takt med att motorn slits. Det kan i sin tur kan leda till en förbättrad hållbarhet inom flygindustrin och ökad lönsamhet.
GKN Aerospace siktar på att bli branschledande inom reparationer av flygplanskomponenter. För tillfället byggs ett helt nytt verkstadsavsnitt på anläggningen i Trollhättan som ska fokusera på detta. Kunskapen finns redan, men flöden och processer håller just nu på att optimeras. Företaget har även liknande anläggningar i USA och Malaysia som också kan användas för reparationer. Flera stora beställningar är redan säkrade och bolaget räknar med att behöva anställa mer personal.