Utlovar snabbare efterbehandling

Density 2021 Gen II finns tillgänglig från sommaren 2021.

Tillverkaren Wematter släpper nu en uppgraderad version av rengöringssystemet till Gravity. Density 2021 Gen II ska undvika flaskhalsar i produktionen genom att korta ner tiden för efterbehandling med hjälp av vattenblästring och bearbetning med tryckluft.

I slutet av 2020 släppte Linköpingsbaserade företaget Wematter Gravity, ett ekosystem för additiv tillverkning med SLS-teknik. Sedan dess har systemet kompletterats med en enhet för kammarreglering, Atmosphere. Och nu kommer alltså ytterligare en uppdatering genom lanseringen av andra generationens rengöringsstation.

Density används bland annat för att efterbehandla 3d-utskrifter baserade på pulver med hjälp av endast högtrycksvatten. En skonsam metod jämfört med andra blästringstekniker som inte påverkar ytsktrukturen i samma utsträckning. Det går även att byta till tryckluft för att snabba på torkprocessen.

 

Efter vattenblästring och torkning med tryckluft är 3d-utskrifterna klara att använda.

Kortar efterbehandlingstiden väsentligt

Enligt Wematter kan efterbehandlingstiden kortas med upp till 83 procent, från en timme till tio minuter per uppsättning 3d-utskrifter.

– Mångsidigheten gör Density 2021 Gen II till det självklara valet för efterbehandling till 3d-skrivare, oavsett om det handlar om att rengöra pulver inom segmentet PBF (Powder Bed Fusion), ta bort vax från en polyjet-utskrift eller avlägsna löslig stödstruktur som till exempel polyvinylakrylat från en FDM-utskrift, säger grundaren och vd:n Robert Kniola i ett pressuttalande.

Nyheterna med Density 2021 Gen II är bland annat en ergonomisk skyddslucka med en kupol av slagtåligt glas som öppnas framifrån, en större kammarvolym som ger ökad vattenkapacitet, integrerad tryckluft och handskar i en ny position och med en ny form. Dessutom har den en helgjuten rengöringskammare med kontinuerliga svepande ytor ihop med ett avfuktningssystem för en mer klinisk miljö.

Density 2021 Gen II finns tillgänglig från sommaren 2021.

 

Publicerat av: 

Dela artikeln

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.


En dörröppnare för AM inom bilindustrin

Det är möjligt att 3D-printa en gångjärnsarm till en sportbil som kostar hälften så mycket att producera och som är 35 procent lättare, jämfört med en fräst del. Det visar ett designprojekt som forskningsinstitutet Frauenhofer IAPT står bakom. Resultaten kan appliceras även på andra komponenter i bilindustrin, enligt forskarna. 

Publicerat av: 

Hexagon vill växa genom samarbeten

Hexagon grundades 1992 i Stockholm och sysslade då med system för mätning och positionering. Sedan dess har företaget växt till en global teknikkoncern och nu är målet att “sätta data i arbete för att skapa en autonom framtid”, bland annat inom additiv tillverkning.

Publicerat av: