Säg hejdå till stödstrukturer

Text:Anja Degerholm
PUBLICERAD: 29 juni 2021
3d-printade metalldelar med minimalt med stödstrukturer tack vare ”Free Float”-tekniken. Foto: SLM Solutions

SLM Solutions lanserar nu ”Free Float”, en 3d-utskriftsteknik som dramatiskt minskar behovet av stödstrukturer.

Stödstrukturer har länge varit ett nödvändigt ont inom additiv tillverkning av metall med PBF-processerna. Dessa är strukturer i ett annat eller samma material som objektet, och som ska säkerställa att objektet som 3d-printas hålls på plats och har rätt form utan att kollapsa under printprocessen. Stödstrukturer krävs för att hantera flera problem under 3d-utskrift, också för att hålla positionen för ”lösa” element och hantera de mekaniska belastningar som genereras av de enorma värmegradienterna under och efter utskrift. I vissa fall läggs också stödstrukturer till för att dra bort värmen från de hetaste platserna för termisk kontroll.

Utmaningarna med stödstrukturer

Även om stöd är önskvärt under själva utskriften är de oönskade efteråt. Detta beror på att de ofta måste skäras bort med hjälp av verktyg för metallbearbetning. Även om denna process i vissa fall kan automatiseras med avancerad (men dyr) CNC-utrustning görs den ofta manuellt med hjälp av handverktyg.

Efterbehandling är dyr på grund av manuell hantering och medför också förseningar i slutförandet av delen. Som ett steg i tillverkningsprocessen kan borttagning av stödkonstruktioner bli en flaskhals om den är överbelastad med delar. Stödkonstruktioner i sig använder stora mängder dyrt metallpulver, som hamnar som avfall eftersom strukturerna inte kommer att användas vidare.

Den bästa lösningen skulle vara att försöka undvika att använda stödstrukturer helt, men detta kan inte uppnås med LPBF-processen. Men det är fullt möjligt att minska stödmängden.

 

Free Float använder existerande maskinvara. Foto: SLM Solutions
SLM Solutions Free Float
Och det är planen från SLM Solutions med deras nya ”Free Float”-teknologi. Det är inte hårdvara utan är istället ett sätt att köra ett utskriftsjobb med mer finjusterade parametrar och några extra smarta metoder. Kärnan i detta koncept är att de använder befintlig hårdvara och datorresurser med smart programvara för att minska behovet av supportstrukturer så mycket som möjligt.

Till exempel, istället för att ha utskriftsparametrar för hela byggkammaren, kan Free Float-systemet anpassa sig till lokala förhållanden i olika delar av byggkammaren under utskriftsjobbet. Resultaten är imponerande. SLM Solutions säger att behovet av support minskar med en mycket stor andel. De säger inte exakt hur mycket eftersom detta helt beror på specifika situationer och geometrier, men poängen är att mycket färre stödstrukturer används.

Helt ”supportfritt” är dock systemet inte. Men det är en teknik som minskar användningen av stödstrukturer till ett minimum. SLM Solutions säger att Free Float kan fungera för ”vilket material som helst”, men i princip kommer de att erbjuda tjänsten för inconel- och titan-metaller. Free Float kommer inte bara att finnas på ny SLM-utrustning utan även på de flesta av deras tidigare modeller.

Text: Roger Stormo

Översättning: Anja Degerholm

Läs vidare

AMEXCI och Saab i AM-projekt för finska marinen

AMEXCI:s finska del ska tillsammans med Saab och EOS ingå i det industriella samarbetsprogrammet Squadron 2020 på uppdrag av det finska försvaret. Uppdraget handlar om att utveckla nya möjligheter för additiv tillverkning av avancerade komponenter i metall.
Amexci finland

Nya medel ska göra Danmark bäst på AM

För åtta år sedan bildades Dansk AM Hub efter att Industriens Fond bidragit med 90 miljoner danska kronor. Uppdraget var att stärka danska företags konkurrenskraft och hållbarhet genom användning av 3D-printing. Nu skjuter fonden till ytterligare 30 miljoner.
Frank-Dansk-AM-Hub-1024x695

75 procents viktreducering med DfAM-design

Nikon SLM Solutions och Hexagon har omdesignat en stor komponent till ett Boeing-plan. Genom additiv tillverkning och design for additive manufacturing (DfAM) kunde både vikten och antalet delar reduceras markant.
AM-A330-Fuel-Air-Separator-prototype

Forskning om AM på vetenskapsakademiens lista

Kungliga Ingenjörsvetenskapsakademien (IVA) listade i slutet av 2024 de 100 forskningsprojekten som har störst potential att komma till nytta för samhället. Ett par av dem rör forskning om additiv tillverkning. 
gruppbild-2

Senaste nytt

AMEXCI och Saab i AM-projekt för finska marinen

AMEXCI:s finska del ska tillsammans med Saab och EOS ingå i det industriella samarbetsprogrammet Squadron 2020 på uppdrag av det finska försvaret. Uppdraget handlar om att utveckla nya möjligheter för additiv tillverkning av avancerade komponenter i metall.
Amexci finland

Freemelt och NC State University etablerar applikationscenter

Freemelt har inlett ett samarbete med Center for Additive Manufacturing and Logistics (CAMAL) vid North Carolina State University (NC State University) om ett gemensamt applikationscenter.
Freemelt-ONE

Nya medel ska göra Danmark bäst på AM

För åtta år sedan bildades Dansk AM Hub efter att Industriens Fond bidragit med 90 miljoner danska kronor. Uppdraget var att stärka danska företags konkurrenskraft och hållbarhet genom användning av 3D-printing. Nu skjuter fonden till ytterligare 30 miljoner.
Frank-Dansk-AM-Hub-1024x695

75 procents viktreducering med DfAM-design

Nikon SLM Solutions och Hexagon har omdesignat en stor komponent till ett Boeing-plan. Genom additiv tillverkning och design for additive manufacturing (DfAM) kunde både vikten och antalet delar reduceras markant.
AM-A330-Fuel-Air-Separator-prototype