Bygget ska gå som på räls med unik metod

Att bygga med additiv tillverkning och materialen betong och grafen väntas ge ett lägre koldioxidutsläpp med upp emot 50 procent. Foto: Pressbild

Storbritanniens nya höghastighetsbana HS2 ska knyta samman tio av landets största städer. För att bygga järnvägsnätet har en banbrytande metod som omfattar additiv tillverkning med betong och grafen tagits fram. Detta sätt att bygga ska minska koldioxidutsläppen med upp emot 50 procent.

Det är första gången som Storbritannien använder tekniken med additiv tillverkning på plats vid ett järnvägsbygge. Den banbrytande tekniken som tagits fram kallas “Printfrastructure” och utvecklas av tunnelentreprenören SCS JV (Skanska Costain STRABAG Joint Venture) i samarbete med ChangeMaker 3D och Versarien.

“Printfrastructure” innebär att SCS JV printar armerade betongkonstruktioner på plats med hjälp av datordrivna robotar i stället för att transportera färdiggjutna plattor och montera dessa med stora kranar. Själva konstruktionen har en unik inre kristallstruktur som inte bara minskar mängden betong avsevärt utan även avfallet.

Armering med grafen

Som armering används materialet grafen som är 200 gånger starkare än stål. Mikroskopiska strängar av grafen löper genom betongen och ersätter traditionellt stål. Det innebär att bygget kan göras säkrare, snabbare och med lägre klimatavtryck.

– Automatiseringen som är möjlig med Printfrastructures 3d-armerade betongutskrifter skapar en fabriksliknande miljö som levererar en högkvalitativ produkt som både ökar effektiv användning av material och minskar vårt koldioxidavtryck, säger Rob Cairns, HS2 innovation manager, i ett pressuttalande.

Tester nästa vår

Detta flexibla sätt att bygga gör att komplicerad och dyr logistik kan undvikas. Det krävs inga kranar och betydligt färre transporter. En annan fördel är att bygget kan fortskrida utan att störa tågresandet och behöver inte göras enbart under nattetid. De första testerna av byggmetoden planeras till våren 2022. Själva bygget beräknas pågå under en tioårsperiod.

Den nya höghastighetsbanan HS2 ska bland annat gå mellan London, Manchester, Birmingham, Leeds och ända upp till Glasgow. Totalt ska 25 stationer byggas och i upptagningsområdet bor cirka 30 miljoner britter.

Publicerat av: 

Dela artikeln

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.


Printade organ kan rädda liv i framtiden

Kunskapen och teknologin för att printa mänsklig vävnad finns redan, men för att kunna tillämpa det på människor krävs år av kliniska prövningar. Men bioprinting kan redan i dag bidra till en förbättrad hälsa hos människor, säger Itedale Namro Redwan som leder Cellinks forsknings- och utvecklingsteam. 

Publicerat av: