Bygget ska gå som på räls med unik metod

Att bygga med additiv tillverkning och materialen betong och grafen väntas ge ett lägre koldioxidutsläpp med upp emot 50 procent. Foto: Pressbild

Storbritanniens nya höghastighetsbana HS2 ska knyta samman tio av landets största städer. För att bygga järnvägsnätet har en banbrytande metod som omfattar additiv tillverkning med betong och grafen tagits fram. Detta sätt att bygga ska minska koldioxidutsläppen med upp emot 50 procent.

Det är första gången som Storbritannien använder tekniken med additiv tillverkning på plats vid ett järnvägsbygge. Den banbrytande tekniken som tagits fram kallas “Printfrastructure” och utvecklas av tunnelentreprenören SCS JV (Skanska Costain STRABAG Joint Venture) i samarbete med ChangeMaker 3D och Versarien.

“Printfrastructure” innebär att SCS JV printar armerade betongkonstruktioner på plats med hjälp av datordrivna robotar i stället för att transportera färdiggjutna plattor och montera dessa med stora kranar. Själva konstruktionen har en unik inre kristallstruktur som inte bara minskar mängden betong avsevärt utan även avfallet.

Armering med grafen

Som armering används materialet grafen som är 200 gånger starkare än stål. Mikroskopiska strängar av grafen löper genom betongen och ersätter traditionellt stål. Det innebär att bygget kan göras säkrare, snabbare och med lägre klimatavtryck.

– Automatiseringen som är möjlig med Printfrastructures 3d-armerade betongutskrifter skapar en fabriksliknande miljö som levererar en högkvalitativ produkt som både ökar effektiv användning av material och minskar vårt koldioxidavtryck, säger Rob Cairns, HS2 innovation manager, i ett pressuttalande.

Tester nästa vår

Detta flexibla sätt att bygga gör att komplicerad och dyr logistik kan undvikas. Det krävs inga kranar och betydligt färre transporter. En annan fördel är att bygget kan fortskrida utan att störa tågresandet och behöver inte göras enbart under nattetid. De första testerna av byggmetoden planeras till våren 2022. Själva bygget beräknas pågå under en tioårsperiod.

Den nya höghastighetsbanan HS2 ska bland annat gå mellan London, Manchester, Birmingham, Leeds och ända upp till Glasgow. Totalt ska 25 stationer byggas och i upptagningsområdet bor cirka 30 miljoner britter.

Publicerat av: 

Dela artikeln

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.


Trio samarbetar kring återvunna material

Nyligen blev det klart att BLB Industries i Värnamo byter namn till Industry. Parallellt har bolaget inlett ett samarbete med Ecorub och delägaren Lostboyslab. De tre företagen ska arbeta tillsammans med försäljning, forskning, teknisk utveckling och affärssamarbeten när det gäller återvunna termoplaster, gummi och fibermaterial för en rad olika industrier.

Publicerat av: 

Nu kickar mässorna igång igen

Suget att träffas är nog stort när de fysiska mässorna öppnar upp igen. Flera av de stora internationella mässorna liksom de på hemmaplan aviserar att de kör som planerat, inte minst 3dp.se:s egna konferens AM-dagen. Nu blir det återigen tillfälle att nätverka, lära sig något nytt, träffa experter, se den nyaste tekniken och känna på nya material. Här är några event att hålla koll på i höst.

Publicerat av: 

Skriver ut brosk av stamceller

Ett unikt forskningsprojekt vid Sahlgrenska akademin, Göteborgs universitet, håller på att utveckla en metod för att odla brosk av stamceller från patientens egen fettvävnad. Broskcellerna kan tillsammans med biobläck skrivas ut i önskad form med en 3d-bioskrivare.

Publicerat av: