Lyfter serietillverkning av kabininredning

Text:Anja Degerholm
PUBLICERAD: 25 augusti 2021
I projektet ska över 2 000 materialprover printas i en EOS P396 med lasersintringsteknik. Foto: Pressbild

Etihad Engineering, EOS och Baltic3D har ingått ett samarbete med ambitionen att kunna serietillverka flygplansinredning. Samarbetet är en del av ett forsknings- och utvecklingsprojekt för att ta fram kabindelar med hjälp av FDM- och SLS-teknik.

Baltic3D i Riga är ett av Nordeuropas största center för industriell 3d-printing och företaget har valt att använda EOS pulverbäddsmetod med lasersintringsteknik. Inom FoU-projektet kommer Baltic3D att printa över 2 000 materialprover i en EOS P 396-skrivare. Materialproverna ska testas i enlighet med luftfartsnormerna på Etihads speciallaboratorium för flamskyddsprovning. Bland annat görs FST-tester (brand, rök och toxicitet) samt värmeangivningstester.

Etihad är Mellanösterns ledande leverantör när det gäller så kallade MRO-tjänster åt det kommersiella flyget, det vill säga underhåll, reparation och drift, och är en branschledande aktör inom användning av tekniker för additiv tillverkning.

Ett steg mot serietillverkning

I nästa steg är planen att tillverka flera prototyper av delar till flygplansinredningar. Målet på sikt är att kunna serietillverka delarna.

– Baltic3D har som mål att göra teknisk know-how och testresultat om 3d-printing mer lättillgängligt för att det ska gå snabbare och lättare för alla företag inom luftfartssektorn att införa industriell 3d-printing. Vårt åtagande är lösningar av högsta kvalitet för våra kunder i kombination med fortlöpande teknisk innovation och minskade kostnader för komplexa delar. Vi ser fram emot att stödja Baltic3D och Etihad på denna innovationsresa, vars mål är att föra tillverkningen av delar till flygplansinredningar ännu närmare verklig additiv serietillverkning, säger Markus Glasser, senior vice president EMEA hos EOS i ett pressuttalande.

Senaste nytt

Magnetism kan minska fel vid 3D-utskrift

Säkerhetskritiska komponenter för flyg och Formel 1-bilar kan en dag 3D-printas med en ny teknik, utvecklad av forskare vid UCL och University of Greenwich, som avsevärt minskar brister i tillverkningsprocessen.
magnetisum-4821412_1280

Formlabs tar upp kampen med formsprutning

Med ett tio gånger så starkt resin och en supersnabb härdningslösning hoppas Formlabs kunna krympa avståndet till formsprutning för 3D-printing som tillverkningsmetod.
Formlabs 2

Tillfällig svacka i brant tillväxtkurva

Den tyska konsultfirman AMPOWER har släppt sin årliga trendrapport. Den visar på en nedgång under 2024 när det gäller additiv tillverkning i metall, men ett uppsving på polymersidan.
AMPOWER trend

Etablerar AM-center riktat mot offshore-industrin

Norska Aker Solutions öppnar ett toppmodernt 3D-printcenter i Trondheim tillsammans med Equinor, kallat ADDMO. Det ska vara dedikerat till att utforska potentialen med additiv tillverkning för underhålls- och modifieringsarbeten offshore.
3d-printing-digre-and-eikeseth-in-trondheim

Läs vidare

Magnetism kan minska fel vid 3D-utskrift

Säkerhetskritiska komponenter för flyg och Formel 1-bilar kan en dag 3D-printas med en ny teknik, utvecklad av forskare vid UCL och University of Greenwich, som avsevärt minskar brister i tillverkningsprocessen.
magnetisum-4821412_1280

Tillfällig svacka i brant tillväxtkurva

Den tyska konsultfirman AMPOWER har släppt sin årliga trendrapport. Den visar på en nedgång under 2024 när det gäller additiv tillverkning i metall, men ett uppsving på polymersidan.
AMPOWER trend

Etablerar AM-center riktat mot offshore-industrin

Norska Aker Solutions öppnar ett toppmodernt 3D-printcenter i Trondheim tillsammans med Equinor, kallat ADDMO. Det ska vara dedikerat till att utforska potentialen med additiv tillverkning för underhålls- och modifieringsarbeten offshore.
3d-printing-digre-and-eikeseth-in-trondheim

AI kan få betydelse för materialutvecklingen

Antalet leverantörer av material för 3D-printing minskar, men AI kan komma att användas för att utveckla fler material.
microsoft