Norska tryck- och logistikjätten Gelato tar in 240 miljoner dollar i en ny investeringsrunda. Pengarna ska bland annat användas för en global satsning på 3d-printing.
Gelato startades 2007 av Henrik Müller-Hansen. Bolaget beskriver sig som ett mjukvaruföretag som erbjuder on demand-tryck, utan att äga ett enda tryckeri. Gelato är i stället en plattform och ett nätverk för tryck- och logistiktjänster.
I dag finns företaget i 33 länder och säljer personaliserat tryck av bland annat tavlor, kläder, böcker och inredning. Affärsidén är att använda lokala producenter.
Skräddarsy tillverkningen
Investeringen innebär att företaget nu inte bara ska erbjuda trycksaker utan även produkter som tillverkats med additiv tillverkning. Vd:n Henrik Müller-Hansen kommenterar satsningen så här i ett skriftligt svar till 3dp.se:
– 3d-printing representerar nästa steg i hållbar hyperlokal tillverkning, vilket gör det lättare för tillverkare och globala företag att producera de skräddarsydda produkterna när och på den platsen de behöver dem. Något som sänker leveranstiden, svinnet, kostnaderna och koldioxidutsläppen.
Fler lokala e-handelsjobb
Detta sätt att ge en omedelbar tillgång till 3d-utskrifter för en stor andel av jordens befolkning via Gelatos plattform ska, enligt Henrik Müller-Hansen, bidra till en cirkulär, lokal ekonomi som ska revolutionera hur produkter produceras, levereras och konsumeras samtidigt som fler lokala jobb inom e-handeln kan skapas.
– Vi är fortfarande i ett tidigt skede av planeringen av vår lansering av 3d-utskrifter, och vi utforskar olika produktkategorier som sträcker sig från kläder och heminredning till delar och utrustning för industrin, utifrån våra kunders ambitioner, efterfrågan och fantasi.
Investeringspengarna ska även accelerera Gelatos intåg på den amerikanska och asiatiska marknaden.