Additive Manufacturer Green Trade Association (AMGTA) har beställt det första forskningsprojektet som rör en livscykelanalys (LCA) av en komponent som tillverkats med 3d-printing. Den ska jämföras med en motsvarande komponent som är traditionellt tillverkad.
Det handlar om en del till flygindustrin, närmare bestämt ett fäste för en low pressure turbine (LPT) till en jetmotor. De två identiska komponenterna, men med två olika tillverkningssätt, ska jämföras när det gäller miljöpåverkan hela vägen från ”vagga till grav”. Det skriver AMGTA i ett pressmeddelande.
– Denna nya studie kommer att innehålla upp till 18 olika miljöindikatorer för att kvantifiera den miljöpåverkan som LPT-fästet har under hela sin livscykel – från materialutvinning, tillverkning, transport, användning och dess slutliga livslängd, säger Sherry Handel, vd för AMGTA.
Ska granskas av experter
Dessa data ska sedan jämföras för de två olika komponenterna för att kunna avgöra hur additiv tillverkning med pulverbäddsteknik kan resultera i en lägre miljöpåverkan. AMGTA har ambitionen att publicera fler forskningsrapporter framöver som främjar hållbarhet inom den additiva tillverkningsindustrin, enligt Handel.
Analysen ska göras av Golisero Institute for Sustainability (GIS) vid Rochester Institute of Technology. Rapporten kommer att granskas av en panel med tre LCA-experter för at säkerställa att metodik, data, antaganden, resultat och slutsatser är korrekta. Planen är att publicera resultaten under våren 2022 och tillkännage dessa vid RAPID + TCT-mässan i maj 2022.
AMGTA
Additive Manufacturer Green Trade Association (AMGTA) bildades i november 2019 av ett antal företag inom industrin, bland andra ExOne, Stratasys och Sintavia.
AMGTA är en global icke vinstdrivande organisation vars syfte är att lyfta fram gröna fördelar med additiv tillverkning, såväl för viktiga industrier som för allmänheten i stort.
I dag har organisationen ett trettiotal medlemmar som till exempel EOS, HP, DyeMansion, Materialise, 3D Systems och SLM Solutions.