EOS: ”Stor nyfikenhet på AM”

Karin Holst Wennerberg och Mikael Sohlberg på EOS bredvid en förbränningskammare till en raket, som dotterbolaget AMCM tillverkat med en EOS M400. Foto: Anja Degerholm

I tillverkaren EOS monter under Elmia Subcontractor är det ett flertal stora företag som stannar till för att byta några ord med Mikael Sohlberg, sales manager på EOS Nordic. Företag som ännu inte använder additiv tillverkning, men som är nyfikna på tekniken och vill lära sig mer om den.

Mikael Sohlberg säger att det viktigaste för EOS under mässan, förutom att presentera nya produkter, är att missionera möjligheterna med AM – såväl som att lyfta utmaningarna.

– Det handlar om att bryta barriärer. Det kan vara svårt för företagen att erkänna att de inte kan så mycket om additiv tillverkning, jag får många generella frågor om tekniken. Samtidigt verkar det finnas en större acceptans för att anamma additiv tillverkning jämfört med innan pandemin, säger han.

Flera avgörande faktorer

Frågorna handlar framför allt om hur övergången från traditionell tillverkning till additiv tillverkning ska gå till. Enligt Mikael Sohlberg krävs det flera saker för att lyckas.

– Nyckeln till framgång är att implementera en särskild design för additiv tillverkning. Men även att ägare eller ledning avsätter tid och resurser för att införa det i produktionen, även om det bara handlar om ett komplement till befintliga metoder. Kunskapsnivån behöver också höjas.

Nyheter på Formnext

Den här gången har EOS inte med sig några maskiner. Däremot visar man upp provutskrifter från kommande lanseringar, inte minst EOS Laser Pro Fusion som kommer att släppas under kvartal tre 2023. En helt ny laserteknologi som printar polymera delar med en snabb bygghastighet. Fler detaljer kring detta system kommer att presenteras i samband med Formnext i Frankfurt den 16-19 november.

 

Diverse utskriftsprover i EOS monter.

Publicerat av: 

Dela artikeln

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.


Freemelt siktar mot toppen

På bara ett år har personalstyrkan på svenska Freemelt fördubblats. Omsättningen har också skjutit i höjden på kort tid. I höstas började Daniel Gidlund som ny vd på företaget och en första viktig uppgift blir att undvika växtvärk – parallellt med fortsatt höga tillväxtambitioner.

Publicerat av: