Prototals vd: ”Dubblad omsättning till 2024”

Jan Löfving är sedan hösten 2020 vd för Prototal. Foto: Anja Degerholm

Nyligen blev det klart att Prototal förvärvat italienska Prosilas. När 3dp.se träffar Prototals vd Jan Löfving i företagets monter under mässan Elmia Subcontractor berättar han att ambitionen framåt är att kunna täcka hela Europa.

– Vi har som strategi att dubbla omsättningen till 2024. Det ska ske till hälften genom förvärv och till hälften genom organisk tillväxt, säger Jan Löfving.

Prototal erbjuder tjänster inom 3D-printing, vakuumgjutning och formsprutning genom åtta olika bolag i koncernen. Geografiskt är de utspridda mellan Sverige, Norge, Danmark, Storbritannien och nu alltså även i Italien genom köpet av Prosilas.

– Nu anser vi att vi är ledande i branschen i norra Europa, vi vill även kunna täcka hela Europa på ett komplett sätt. Genom förvärv kan vi öka den geografiska täckningen. Det ger möjligheter att samarbeta på så sätt att vi kan se hur beläggningen ser ut på respektive anläggning och förlägga jobben där det finns kapacitet.

Visa möjligheterna med tekniken

I dag står affärsområdet 3D-printing för omkring 60 procent av verksamheten i koncernen. En del i affärsstrategin är också att den tårtbiten ska öka, säger Jan Löfving.

För att kunna växa ytterligare är synlighet viktigt, till exempel genom att medverka på mässor. Jan Löfving visar en maskindel som tidigare bestod av sex stycken frästa delar och som nu printats i ett enda stycke. Ett exempel på hur additiv tillverkning kan underlätta i produktionen och som ska få fler företag att se fördelarna med tekniken.

– Vår uppgift är att missionera vad 3D-printing egentligen är. Många tror att det bara handlar om prototyper med dåliga ytor, men framför allt att det är en väldigt dyr tillverkningsmetod. Vi vill visa möjligheterna med additiv tillverkning.

Rekord på rekord

Den senaste tiden har Prototal satt försäljningsrekord efter försäljningsrekord. Detta trots pandemin.

Varför går det så bra för Prototal?

– Det har flera förklaringar. Våra kunder har nog inte varit så påverkade av pandemin som många andra och vi skapade också nya corona-anpassade produkter, som till exempel visir. Vi låg även i framkant när det gäller samarbeten med stora företag redan innan pandemin bröt ut, och det är något vi vill bygga vidare på, säger Jan Löfving.

 

3D-printade glasögonbågar, ett samarbete mellan Prototal Damvig och Monoqool.

Flera framgångssagor

I montern under mässan finns en rad kundexempel uppradade. Tobias Nilsson, sälj- och kundansvarig på Prototal GTP i Ystad visar ett annat exempel, individanpassade glasögon som är ett samarbete mellan danska dotterbolaget Prototal Damvig och Monoqool.

– De kan anpassas när det gäller form och storlek och finns redan ute på marknaden. Glasögonbågarna är tillverkade i PA12 med SLS-teknik i en EOS-maskin, berättar Tobias Nilsson.

Han visar ännu en framgångshistoria, en 3D-printad cykelhjälm som tagits fram av det engelska företaget Hexr. Även den är individanpassad och personens huvud 3D-skannas och hjälmen printas efter måtten.

– Vi har printat 2 000 individanpassade hjälmar åt Hexr hittills, säger Tobias Nilsson.

 

Tobias Nilsson med ett exemplar av en 3D-printad Hexr-hjälm.

Publicerat av: 

Dela artikeln

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.


Så kan kunskapen om AM höjas

Den fjärde – och på sikt även den femte – industriella revolutionen står för dörren. Hur kan additiv tillverkning ha en plats i den utvecklingen? Och vilket behov av kompetens för den med sig? Det är något av det Sima Valizadeh tar upp i sin presentation under AM-dagen.

Publicerat av: 

Printade organ kan rädda liv i framtiden

Kunskapen och teknologin för att printa mänsklig vävnad finns redan, men för att kunna tillämpa det på människor krävs år av kliniska prövningar. Men bioprinting kan redan i dag bidra till en förbättrad hälsa hos människor, säger Itedale Namro Redwan som leder Cellinks forsknings- och utvecklingsteam. 

Publicerat av: 

Integritetsinställningscenter

Google Analytics

Used to distinguish users in google analytics.

_ga, _gid

User login

WordPress uses cookies, or tiny pieces of information stored on your computer, to verify who you are. There are cookies for logged in users and for commenters.

wordpress_logged_in_, wordpress_sec_, wordpress_test_cookie, wp-settings-5, wp-settings-time-5

Site setting

To store a the logged in user's username and a 128bit encrypted key. This information is required to allow a user to stay logged in to a web site without needing to submit their username and password for each page visited. Without this cookie, a user is unable to proceed to areas of the web site that require authenticated access.

PHPSESSID

GDPR Consent

GDPR – check for consent types.

gdpr[consent_types]