
Nyligen blev det klart att Prototal förvärvat italienska Prosilas. När 3dp.se träffar Prototals vd Jan Löfving i företagets monter under mässan Elmia Subcontractor berättar han att ambitionen framåt är att kunna täcka hela Europa.
– Vi har som strategi att dubbla omsättningen till 2024. Det ska ske till hälften genom förvärv och till hälften genom organisk tillväxt, säger Jan Löfving.
Prototal erbjuder tjänster inom 3D-printing, vakuumgjutning och formsprutning genom åtta olika bolag i koncernen. Geografiskt är de utspridda mellan Sverige, Norge, Danmark, Storbritannien och nu alltså även i Italien genom köpet av Prosilas.
– Nu anser vi att vi är ledande i branschen i norra Europa, vi vill även kunna täcka hela Europa på ett komplett sätt. Genom förvärv kan vi öka den geografiska täckningen. Det ger möjligheter att samarbeta på så sätt att vi kan se hur beläggningen ser ut på respektive anläggning och förlägga jobben där det finns kapacitet.
Visa möjligheterna med tekniken
I dag står affärsområdet 3D-printing för omkring 60 procent av verksamheten i koncernen. En del i affärsstrategin är också att den tårtbiten ska öka, säger Jan Löfving.
För att kunna växa ytterligare är synlighet viktigt, till exempel genom att medverka på mässor. Jan Löfving visar en maskindel som tidigare bestod av sex stycken frästa delar och som nu printats i ett enda stycke. Ett exempel på hur additiv tillverkning kan underlätta i produktionen och som ska få fler företag att se fördelarna med tekniken.
– Vår uppgift är att missionera vad 3D-printing egentligen är. Många tror att det bara handlar om prototyper med dåliga ytor, men framför allt att det är en väldigt dyr tillverkningsmetod. Vi vill visa möjligheterna med additiv tillverkning.
Rekord på rekord
Den senaste tiden har Prototal satt försäljningsrekord efter försäljningsrekord. Detta trots pandemin.
Varför går det så bra för Prototal?
– Det har flera förklaringar. Våra kunder har nog inte varit så påverkade av pandemin som många andra och vi skapade också nya corona-anpassade produkter, som till exempel visir. Vi låg även i framkant när det gäller samarbeten med stora företag redan innan pandemin bröt ut, och det är något vi vill bygga vidare på, säger Jan Löfving.

Flera framgångssagor
I montern under mässan finns en rad kundexempel uppradade. Tobias Nilsson, sälj- och kundansvarig på Prototal GTP i Ystad visar ett annat exempel, individanpassade glasögon som är ett samarbete mellan danska dotterbolaget Prototal Damvig och Monoqool.
– De kan anpassas när det gäller form och storlek och finns redan ute på marknaden. Glasögonbågarna är tillverkade i PA12 med SLS-teknik i en EOS-maskin, berättar Tobias Nilsson.
Han visar ännu en framgångshistoria, en 3D-printad cykelhjälm som tagits fram av det engelska företaget Hexr. Även den är individanpassad och personens huvud 3D-skannas och hjälmen printas efter måtten.
– Vi har printat 2 000 individanpassade hjälmar åt Hexr hittills, säger Tobias Nilsson.
