Så kan kunskapen om AM höjas

Text:Anja Degerholm
PUBLICERAD: 26 november 2021
Sima Valizadeh arbetar till vardags vid Sandbacka Science Park.

Den fjärde – och på sikt även den femte – industriella revolutionen står för dörren. Hur kan additiv tillverkning ha en plats i den utvecklingen? Och vilket behov av kompetens för den med sig? Det är något av det Sima Valizadeh tar upp i sin presentation under AM-dagen.

– Jag kommer huvudsakligen fokusera på allmänt hur utbildningsbehovet ser ut när det gäller additiv tillverkning, säger Sima Valizadeh som är ansvarig för additiv tillverkningsteknik och affärsutveckling för Norra Mellansverige vid Sandbacka Science Park i Sandviken.

Sima Valizadeh har doktorerat i tunnfilmsfysik vid Linköpings universitet och har haft flera ledande befattningar på stora företag som Atlas Copco, Westinghouse och Teknikföretagen. Hon brukar beskriva sig själv som en ”katalysator” som ansluter prickarna mellan strategi, taktik, IT och operationer. Hon har hållbar tillväxt, innovation och förnyelse som nyckelord. Nyligen blev hon utsedd till Årets Mentor för Nyföretagarcentrum Gästrikland.

Digitala kurser för livslångt lärande

Enligt Sima Valizadeh är intresset för additiv tillverkning bland företagen stort, men kunskapen är ofta låg. Hon har många tankar om hur kunskapsnivån och kompetensen kan höjas, framför allt bland små och medelstora företag (SME).

Ett sätt kan vara digitala kurser. Sandbacka Science Park har ett samarbete med Gävle högskola om en distansutbildning för livslångt lärande inom basindustrin. Utbildningen utgår från företagens egna behov och målet är långsiktig hållbar produktion med fokus på nya tekniker och metoder inom digitalisering, automation, additiv tillverkning och energieffektivisering.

Mobila testbäddar

Sima Valizadeh har gjort studier i sin region som utgår från en modell som kallas kunskapstriangeln. Triangeln omfattar innovation, forskning och utbildning. Alla tre hörn är lika viktiga och det krävs därför att man jobbar parallellt med de tre spåren.

Ett exempel på kunskapstriangeln i praktiken är konceptet ”AM on the road”, en mobil testbädd. En idé som utvecklats vid Sandbacka Science Park och som Sima kommer att berätta mer om under AM-dagen. Det innebär att en container utrustas med bland annat en CAD-dator och 3D-skrivare. Med hjälp av trådlösa nätverk kan olika experter på universitet och företag medverka på distans. Containern körs ut till små och medelstora företag som är nyfikna på AM, men som kanske inte själva vill investera i dyr utrustning.

– Konceptet riktar sig till företag som vill lära sig mer om tekniken och prova på hur den fungerar. Är det något de vill gå vidare med kan de få hjälp att göra en affärsmodell för den produkten de vill utveckla.

”Sluta se på AM som sci-fi”

Än så länge har inte någon mobil testbädd börjat rulla på vägarna, men förhoppningen är att det kan bli möjligt inom kort. Planen är att konceptet ska kunna användas i fler regioner.

– Vi ska inte vara genomförare utan bara tillhandahålla konceptet. Det är många som hört av sig och är intresserade av att medverka på något sätt. Så jag hoppas det kan bli verklighet snart.

Vad är det viktigaste för att höja kunskapsnivån kring AM?

– Det behövs samarbeten, inte konkurrens, då kommer vi ingenstans. Det är dags att man slutar se på AM som sci-fi och istället lär industrin att använda tekniken. Det är dags att gå från teori till handling.

Du kan läsa mer om Sima Valizadehs medverkan på AM-dagen här.

Läs vidare

AMEXCI och Saab i AM-projekt för finska marinen

AMEXCI:s finska del ska tillsammans med Saab och EOS ingå i det industriella samarbetsprogrammet Squadron 2020 på uppdrag av det finska försvaret. Uppdraget handlar om att utveckla nya möjligheter för additiv tillverkning av avancerade komponenter i metall.
Amexci finland

Freemelt och NC State University etablerar applikationscenter

Freemelt har inlett ett samarbete med Center for Additive Manufacturing and Logistics (CAMAL) vid North Carolina State University (NC State University) om ett gemensamt applikationscenter.
Freemelt-ONE

Nya medel ska göra Danmark bäst på AM

För åtta år sedan bildades Dansk AM Hub efter att Industriens Fond bidragit med 90 miljoner danska kronor. Uppdraget var att stärka danska företags konkurrenskraft och hållbarhet genom användning av 3D-printing. Nu skjuter fonden till ytterligare 30 miljoner.
Frank-Dansk-AM-Hub-1024x695

75 procents viktreducering med DfAM-design

Nikon SLM Solutions och Hexagon har omdesignat en stor komponent till ett Boeing-plan. Genom additiv tillverkning och design for additive manufacturing (DfAM) kunde både vikten och antalet delar reduceras markant.
AM-A330-Fuel-Air-Separator-prototype

Senaste nytt

AMEXCI och Saab i AM-projekt för finska marinen

AMEXCI:s finska del ska tillsammans med Saab och EOS ingå i det industriella samarbetsprogrammet Squadron 2020 på uppdrag av det finska försvaret. Uppdraget handlar om att utveckla nya möjligheter för additiv tillverkning av avancerade komponenter i metall.
Amexci finland

Freemelt och NC State University etablerar applikationscenter

Freemelt har inlett ett samarbete med Center for Additive Manufacturing and Logistics (CAMAL) vid North Carolina State University (NC State University) om ett gemensamt applikationscenter.
Freemelt-ONE

Nya medel ska göra Danmark bäst på AM

För åtta år sedan bildades Dansk AM Hub efter att Industriens Fond bidragit med 90 miljoner danska kronor. Uppdraget var att stärka danska företags konkurrenskraft och hållbarhet genom användning av 3D-printing. Nu skjuter fonden till ytterligare 30 miljoner.
Frank-Dansk-AM-Hub-1024x695

75 procents viktreducering med DfAM-design

Nikon SLM Solutions och Hexagon har omdesignat en stor komponent till ett Boeing-plan. Genom additiv tillverkning och design for additive manufacturing (DfAM) kunde både vikten och antalet delar reduceras markant.
AM-A330-Fuel-Air-Separator-prototype